با روی کار آمدن دولت یازدهم و فضای مثبتی که بوجود آمد حالا شاهد افزایش ورود گردشگران به کشور هستیم.
 

به گزارش پول نیوز، کشور ایران چهارمین کشور از نظر جاذبه های گردشگری است و به دلیل  قرار گرفتن درموقعیت جغرافیایی و همچنین وجود منابع های مختلف از جمله منابع طبیعی و غیره می تواند مقصد جذابی برای گردشگران باشد.

از آنجایی که با ورود گردشگران ارز آوری و در پی آن اشتغال زایی هم ایجاد می شود از این جهت باید به این صنعت توجه ویژه ای داشت. در سالهای گذشته به دلیل وجود تحریم ها موانعی وجود داشت که مانع از ورود گردشگران بود از طرفی یک ایران هراسی بوجود آمده بود و بر این اساس ورود گردشگران به کشور به حداقل رسیده بود اما دولت یازدهم به این صنعت نگاه ویژه ای داشت تمام تلاش خود را به کاربرد تا این صنعت را احیا کند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و فضای مثبتی که  بوجود آمد حالا شاهد افزایش ورود گردشگران به کشور هستیم. افزایش 56درصدی ورود گردشگران اروپایی به کشور و افزایش 10درصدی صدور روادید در سال 95 نسبت به سال 94 نشان از نگاه دولت به این صنعت را دارد.

افزایش 56درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران
برنامه ریزی در جهت پیشرفت صنعت گردشگری موضوعی است که  از ابتدا مورد توجه مسولان دولت یازدهم قرار گرفت و یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم از ابتدا برای توسعه گردشگری فراهم کردن شرایط برای تسریع صدور ویزا بود.

همچنین افزایش زمان ویزای فرودگاهی، افزایش تعداد کشورهای بی‎نیاز از روادید، حضور فعال تر در نمایشگاه‎های معتبر بین‎المللی گردشگری و توجه به تبلیغات از جمله راه اندازی دفاتر اطلاع رسانی و جذب گردشگر خارجی در کشورهای هدف، از جمله دیگر رویدادهای ارزشمند برای توسعه گردشگری در ایران در 2 سال نخست دولت یازدهم بوده است.
 
مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در همین رابطه از افزایش 56درصدی ورود گردشگران اروپایی به کشور و افزایش 10درصدی صدور روادید در سال 95 نسبت به سال 94 خبر داد و از آن به عنوان اقدامات مهم این معاونت در دولت یازدهم یاد کرد.

وی با بیان اینکه ما امروز در نیمه راه هستیم؛ چهار سال یعنی یک‌چهارم یک برنامه 20ساله بلندمدت گفت: ما تا سال 1404 که باید در حوزه گردشگری به اهداف از پیش ‌تعیین‌ شده‌ای دست پیدا کنیم فقط 8 سال فاصله داریم. فرصت‌های بسیار زیادی در سال‌های گذشته از دست دادیم که در چهار سال گذشته تلاش شد از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

به باور کارشناسان صنعت گردشگری نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم و به روز کردن تجهیزات و امکانات و همچنین توسعه روابط بین المللی است که به دنبال سیاست های دولت یازدهم  در حال حاضرشاهد تسریع شکل گیری این روندها هستیم.

از جمله اقدام های دولت یازدهم در زمینه بهبود صنعت گردشگری می توان به تخفیف مراکر اقامتی کمتر شناخته شده به مسافران نوروزی در 1394، ایجاد شورای راهبردی گردشگری سلامت اشاره کرد. همچنین ساخت کانون های گردشگری در دولت یازدهم در مسیر بهبود صنعت گردشگری که نشان از توجه ویژه به لزوم بهره گیری از ظرفیت های استانی کشور دارد هم از دیگر گام های مثبت دولت یازدهم در این زمینه است.

اقدامات دولت یازدهم برای توسعه حوزه گردشگری در نزدیک به چهار سالی که از عمر این دولت می گذرد، منجر به رشد گردشگری در ایران شده است. بر پایه تازه ترین آمارهای اعلام شده از سوی دولت، حضور گردشگران در ایران در شش ماهه اول سال 95 در مقایسه با 6 ماه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

در این مدت شمار گردشگران فرانسه 104 درصد، چک 53.4 درصد، هلند 43.3 درصد، سوییس 38.3، دانمارک 37.5، ایتالیا 33.8، انگلستان 33 درصد، لهستان 33، بلژیک 32.3، اتریش 28، اسپانیا 27.9، یونان 24.4، فنلاند 19.2، آلمان 16.6، روسیه 13.6 رشد داشته است. این پیشرفت را می توان نشانه دیپلماسی فعال ایران در دولت یازدهم به ویژه پس از برجام دانست.

گردشگری ایران قبل و بعد از برجام
قبل از لغو تحریم های هسته ای، کشورمان با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو بود و روابطمان با کشورهای اروپایی چندان خوب نبود حالا با لغو این تحریم ها شرایط تغیر کرده و بسیاری از سرمایه گذاران خارجی علاقه‎مند به ایجاد سرمایه‎گذاری در صنعت گردشگری و ساخت هتل در ایران هستند.

رکن‌الدین افتخاری، استاد دانشگاه تربیت مدرس حرکت ایران به سوی شکل گیری تصویر مثبت، افزایش سفر های خارجی‎ها، افزایش سرمایه گذاری خارجی در هتلداری، افزایش زمان ویزا و ایجاد ویزای الکترونیکی را از آثار برجام در صنعت گردشگری عنوان کرد.

در حال حاضر کشورهایی که از جاذبه های توریستی برخوردار هستند گردشگری در کشورشان به صنعتی پر رونق تبدیل شده است. کارشناسان معتقدند نباید به برجام نگاه کوتاه مدت داشت؛ بسترهای لازم فراهم شده است ولی اینکه چقدر بتوانیم از ظرفیت های موجود برای شکوفایی این صنعت بهره ببریم بستگی به حمایت ها و تغییر نوع نگاهمان دارد.

به باور آنها صنعت گردشگری ایران نو پاست و برای بهره مندی بیشتر از این صنعت نیازمند تغییر نوع نگاه سیاستمداران به این صنعت هستیم و حمایت های بیشتر به این صنعت را می طلبد.

تاثیر گردشگری در توسعه اقتصاد
صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی دنیا محسوب می شود که نزدیک به 12درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده و حدود 250 میلیون شغل در سطح جهان را پدید آورده است و همچنین می تواند زمینه ای برای پیشرفت کشورهای در حال توسعه باشد.

در این میان یکی از مهمترین مسائلی که باید برای جذب توریست به آن توجه کرد برقراری امنیت کامل و همه جانبه است و اگر توریست در کشوری احساس آرامش نکند مطمئنا دیگر به آن کشور سفر نخواهد کرد.

کشور ایران به دلیل منابع خوب و در کنار آن امنیتی که دارد می تواند مقصد مناسبی برای گردشگران باشد. بر کسی پوشیده نیست که گردشگری نقش بسیار موثری در اشتغال زایی، توسعه پایدار و درآمد زایی دارد و یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است و می توان با فراهم کردن زیر ساخت های مناسب و ارائه خدمات مناسب به گردشگران  فضا را برای جذب بیشتر توریست فراهم کرد تا با تکیه بر این صنعت بتوان از اقتصاد نفتی هم فاصله گرفت.

زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی در اینباره می گوید: امروز کشورهای غربی با الگوبرداری از فرهنگ مهمان‌نوازی و راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه توانسته‌اند اقتصاد گردشگری خود را توسعه دهند و به‌تبع آن، از سود اقتصادی این عرصه بیش از پیش بهره‌مند شوند. به گفته وی امروز صنعت گردشگری رمز خروج ما از اقتصاد نفتی است، بنابراین توجه به این عرصه می‌تواند گره‌گشای مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و بازار آسیب‌پذیر آن باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا