سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما اصلا رد صلاحیت نداریم؛ بلکه شورای نگهبان کسانی که واجد شرایط ریاست‌جمهوری هستند را معرفی می‌کند و نسبت به افراد دیگر اصلا نظری نمی‌دهد.
 
به گزارش خبرآنلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه تلویزیونی جهان آرای شبکه افق اظهارداشت: ما اصلا رد صلاحیت نداریم؛ بلکه شورای نگهبان کسانی که واجد شرایط ریاست‌جمهوری هستند را معرفی می‌کند و نسبت به افراد دیگر اصلا نظری نمی‌دهد.
 
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در شورای نگهبان و در روند بررسی صلاحیت ها مصلحت سنجی صورت می گیرد، اظهارداشت: طبیعتا ممکن است هر شخصی بعنوان یک عضو از شورای نگهبان و بر اساس برداشت خود از مصلحت رای مثبت و یا منفی خود را که بعنوان ابزاری قانونی در اختیار اوست اعلام کند.
 
اهم اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛
 
*اعضای شورا با توجه به جمیع جهات نسبت به یک فرد رای موافق یا مخالف خود را اعلام می کنند.
 
*در بررسی صلاحیت های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برخی نسبت به عدم احراز صلاحیتشان اعتراض داشتند، مدارک و مستنداتی نیز توسط برخی افراد به شورا پس از اعلام صلاحیت ها ارائه شد، اما در قانون مرحله ای برای پس از آن پیش بینی نشده و نتایج اعلام شده قطعی است.
 
* یکی از شاخص های مهم مورد نظر اعضای شورای نگهبان مشارکت گسترده مردم در انتخابات است که این مهم همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.
 
*{در پاسخ به این سوال که آیا الزامی برای احراز صلاحیت رئیس جمهور مستقر وجود دارد}: طبق قانون اساسی صلاحیت افراد منحصر به همان دوره خواهد بود و برای دوره بعدی صلاحیت فرد حتی اگر رئیس جمهور مستقر باشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
*{با اشاره به حجم ثبت نام های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری}: بر اساس قانون جامع انتخابات که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، مقرر شده تا شورای نگهبان شاخص های رجل سیاسی-مذهبی، مدیر و مدبر بودن مشخص شود که در شورای نگهبان برای کارشناسی بیشتر پیش نویسی توسط کارشناسان شورای نگهبان تدوین شده است.
 
*رد صلاحیت احمدی نژاد ربطی به توصیه عدم حضور رهبر انقلاب به وی نداشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا