طاهره ریاحی خبرنگار خبرگزاری برنا که دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، ساعتی پیش با تامین قرار از زندان آزاد شد.

مونا معافی از فعالان اجتماعی نیز که در بهمن سال گذشته دستگیر شده بود، عصر امروز با تامین قرار از زندان آزاد شد. 

 

خبرهایی که در مورد وضعیت طاهره ریاحی تا کنون منتشر شده بود:

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه صد و دهمین نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در طول انتخابات ممکن است تخلفاتی از سوی اعضای دولت و نظامی ها صورت گیرد، در این مورد آیا قوه قضائیه شعبه ای دارد که مردم مراجعه کنند؟ گفت: ستاد نظارت در دادستانی کل مستقر است که ستادهای فرعی در هر استان و شهرستان های بزرگ فعالیت می کنند و مردم می توانند مراجعه کنند. مردم به سازمان قضایی نیروی مسلح هم می توانند مراجعه کنند، چرا که از این سازمان در این ستاد نماینده دارد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه رئیس جمهور گفته بود امیدواریم قوه قضاییه مچ گیری نکند و حامی تولیدگران باشد و در جای دیگر گفته بود قوه قضائیه برخی را دو روزه دستگیر کرده و آزاد می کند، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: ما به شدت به دنبال یاری رساندن به تولیدگران واقعی هستیم. مچ گیری نمی کنیم، اما مچ کسانی را که دست شان در جیب مردم و بیت المال است می گیریم. برای مثال شخصی 50 میلیارد تومان از این سمت و آن سمت گرفته و نمی تواند ثابت کند این مبلغ را چرا گرفته، آیا نمی توان به این موضوع رسیدگی کرد؟ حتما قوه قضائیه مچ افرادی را که به بیت المال دست درازی می کنند نه تنها می گیرد بلکه در برخی جاها باید مچ شان را قطع کند.

وی ادامه داد: درباره سئوال دومتان ممکن است یک نفری قراری برایش صادر شود،‌ اگر آن قرار وثیقه باشد، روز چهارشنبه به شنبه موکول می شود؛ چرا که این دو روز تعطیلی است. اما اینکه قوه قضائیه این کار را انجام دهد این حرف صحیح نیست و انتظار نمی رود برخی مسئولین این حرف را بزنند.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آقای احمدی نژاد بر خلاف توصیه مقام معظم رهبری در انتخابات ثبت نام کردند، آیا این تشویش اذهان نیست؟ آیا قوه قضائیه ورود نمی کند؟ گفت: این موضوع در مورد بحث صلاحیت هاست که شورای نگهبان باید اظهار نظر کند.

خبرنگاری از محسنی اژه‌ای پرسید درباره آخرین وضعیت خبرنگاران دستگیر شده از جمله هنگامه شهیدی و طاهره ریاحی توضیح دهید که محسنی‌اژه‌ای گفت: در مرحله دادسرا بوده و هنوز قرار مجرمیت صادر نشده است. در برخی کانال های تلگرامی می گفتند که 12 نفر بازداشت شده اند،‌ این صحیح نبود. در مورد کانال های تلگرامی 8 نفر بازداشت بودند که یک نفر از آنها آزاد شده و یک نفر دیگر هم در حال آزادی است که نمی دانم شاید هم اکنون آزاد شده باشد.

وی افزود: سه یا چهار نفر دیگر هم در بحث دیگری دستگیر شده بودند. خانم شهیدی هم توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده بود و مدتی هم در اختیار وزارت اطلاعات بود و آن خانم دیگر هم همینطور. این ها با هم مرتبط نیستند یا همان آقای احسان مازندرانی که در حال تحمل کیفر است. این ها با هم ارتباطی ندارند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عده ای با پرونده های سنگین قضایی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند،‌ آیا این پرونده ها در صلاحیت آنها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر گفت: الزاما اینگونه نیست هر کس که پرونده داشته باشد حتما رد صلاحیت شود و هر کس پرونده ندارد تایید صلاحیت شود. اگر فردی محکومیت داشته باشد و در آن محکومیت مواردی مانع از ورود به انتخابات باشد، خب این موضوع روشن است، ‌اما اگر افراد محکوم باشند قانون هم منعی نکرده یا برای مثال از سنوات محکومیت گذشته باشد، برای مثال آن مرجع بگوید فردی در آن زمان جرمی محکوم شده و مجازاتش جزئی است و 20 سال هم گذشته و دیگر مشکلی ندارد.

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: ممکن است پرونده فرد جاری باشد و از قوه قضائیه استعلام گرفته شده باشد و ممکن است با وجود این پرونده احراز صلاحیت انجام شود. یا اصلا ممکن است فرد پرونده نداشته باشد و با استعلام از مراجع دیگر صلاحیتش تایید نشود. آنها باید احراز صلاحیت کنند. احراز صلاحیت هم معنای خود را دارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه قوه قضائیه به چه میزان اقدامات حمایتی از کارگزاران اقتصادی داشته و عملکرد این قوه در کمیته حمایت چگونه بوده؟ گفت: در پرونده هایی که به قوه قضائیه گزارش می شود مثلا می گویند جرمی در این جا اتفاق افتاده، قوه قضائیه سعی دارد در حین رسیدگی به پرونده آن کارخانه تعطیل نشود و به حقوق افراد لطمه وارد نشود،‌ البته گاهی این موضوع اجتناب ناپذیر است. مثلا در استان البرز قرار بوده در حین رسیدگی به پرونده 2 هزار نفر کارگر بیکار شوند که قوه قضائیه سعی کرده و این دو هزار نفر از کار بیکار نشده اند.

وی ادامه داد: در تبریز در پرونده ای عده ای پول داده بودند و اتومبیل آنها را تحویل نداده بودند. 2 هزار و خرده ای شاکی داشت. دادستان و رئیس دادگستری و دیگران کمک کردند از آن 2 هزار و خرده ای 1500 نفر به مال شان رسیدند،‌ کارخانه تعطیل نشد و کارگران هم در حال کار کردن هستند و پرونده هنوز بسته نشده است. بسیاری از افراد فعالین اقتصادی هستند که از آن‌ها حمایت شده و پرونده کیفری هم برایشان تشکیل نشده است. آن کمیته ای که شما اشاره کردید از استانداری، ‌فرمانداری و قوه قضائیه نمایندگانی دارد که آمار عملکرد را بعدا اعلام خواهم کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سئوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه قانون رسیدگی به اموال مسئولین در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، آئین نامه اجرایی آن آماده شد، چرا هنوز ابلاغ نشده؟ آیا از نظر شما این قانون،‌ قانون خوبی است؟ گفت: من ملاک خوب بودن یا بد بودن قانون نیستم. قانون که مراحلش طی شود تصویب و ابلاغ شود، همه باید به آن ملتزم باشند. همه آن موارد رسیدگی به اموال نیست،‌ بلکه یک بخش رسیدگی به اموال و بخش دیگر گرفتن فهرست اموال یعنی خوداظهاری است.

++++

روابط عمومی خبرگزاری برنا در پی بروز برخی شایعات در خصوص طاهره ریاحی، دبیر اجتماعی این خبرگزاری لازم می داند مواردی را توضیح دهد.

۱- خانم ریاحی روز ششم دی ماه با حکم رسمی بازپرس و به اتهام تبلیغ علیه نظام در محل سکونت خود بازداشت شد.

 

۲- خانواده محترم خانم ریاحی در طول روزهای پس از بازداشت به دوری از جنجالی شدن پرونده و برخوردهای خاص رسانه ای تاکید داشتند و همچنان دارند.

 

۳- برخی شایعات در خصوص وضعیت جسمانی خانم ریاحی همچون صدمه به چشم چپ وی باعث شد مدیرعامل خبرگزاری برنا روز چهارشنبه دیداری با آقای بیژن قاسم زاده، بازپرس محترم دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشد و در این دیدار بازپرس محترم با سعه صدر و حسن اخلاق پاسخگوی سوالات مدیرعامل برنا بود و نسبت به سلامتی طاهره ریاحی و کذب بودن ادعای برخی شبکه های اجتماعی و سایت های معاند در  خصوص صدمه به چشم او اطمینان داد، به همین دلیل از همکاران رسانه ای درخواست می کنیم از دامن زدن به چنین شایعاتی که نه تنها کمکی به طاهره ریاحی نمی کند بلکه باعث برخی لطمات روحی و جسمی به مادر محترمه وی می شود خودداری کنند.

 

۴- انتظار داریم با پایان تحقیقات و ارسال پرونده خانم ریاحی به دادگاه وی با تودیع وثیقه آزاد شود.

+++++

مهدی ریاحی برادر طاهره ریاحی دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا که چندی پیش بازداشت شده در گفتگو با خبرنگار عصرخبر گفت: خانواده ما یک خانواده شناخته شده و فرهنگی و معتقد به نظام و رهبری فرزانه  انقلاب است و ما کاملا ملزم و وفادار به نظام اسلامی و قانون اساسی و رهبری فرزانه نظام هستیم و در منش ما حرکت بر اساس منویات مقام عظمای ولایت است و اینجانب قطعا می دانم که اگر خواهرم نقد یا خبری را بر اساس حرفه روزنامه نگاری خود مطرح کرده از این چهارچوب خارج نبوده است.
 
برادر طاهره ریاحی گفت: خواهرم به عنوان مطلع احضار شده و پیش از این هم سابقه هیچگونه بازداشتی ندارد.
 
ریاحی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرخبر که پرسید، خانم ریاحی توسط کدام نهاد بازداشت شده است، گفت: طبق گفته های همکاران خواهرم در خبرگزاری برنا؛ خواهرم توسط وزارت اطلاعات احضار شده و پرونده وی در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی است و بازپرس پرونده بسیار مسلط و با برخورد حسنه اسلامی و بسیار مودب و خوش رو رفتار می کند و در حال بررسی موضوعات هستند.
 
ریاحی ادامه داد: رسانه های معاند که دستشان برای ملت ایران کاملا رو شده و نیت پلیدشان همواره مشخص بوده بهتر است بجای پرداختن به یک مسئله کوچک درون خانواده بازنگری بر رفتار خود داشته باشند تا بیش از این موجبات خرسندی استکبار جهانی و شرمساری خودشان را فراهم نکنند.
 
برادر طاهره ریاحی تاکید کرد: خواهر بنده هیچ گاه بازداشت نبوده و هیچ سابقه بازداشتی هم قبل از این نداشته و هم اکنون به عنوان مطلع احضار شده و همواره سعی در حرکت در مسیر درست را داشته و یقین دارم بررسی ها هم نتیجه ای جز این را نشان نخواهد داد.
 
مهدی ریاحی در پایان گفت: گلایه دوست برای ما شیرین تر از ابراز محبت منافقانه دشمن است.
 
گفتنی است وزارت اطلاعات دولت روحانی در چند سال گذشته تا کنون برخورد خاصی با اهالی رسانه نداشته بوده و وزیر اطلاعات نیز ارتباط بسیار خوبی با مجموعه اهالی رسانه داشته اس
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا