معاون اول رئیس جمهوری با تشریح عملکرد دولت در سال گذشته گفت:در سال 95 عملکرد بسیار درخشانی در کشور در کلیه زمینه ها و بخش ها شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا اسحاق جهانگیری عصر چهارشنبه در آئین افتتاح فاز نخست مجتمع فولاد روهینا جنوب دزفول افزود:یکی از مهمترین مسایل و اولویت های کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری و قوای سه گانه این است که کشور با چالش های بسیاری در خصوص اقتصاد مقاومتی روبرو بوده است.
وی وجود حجم نیروهای متقاضی کار را از چالش های اقتصادی کشور دانست و گفت:در 2 سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر جویای کار در کشور داشتیم که حجم قابل توجهی است .
معاون اول رئیس جمهوری افزود:در مقطع کنونی بیش از پنج میلیون دانشجو در کشور داریم که بطور متوسط سالانه حدود یک میلیون نفر از آنها فارغ التحصیل می شوند که جویای کار هستند و کاری که افراد فارغ التحصیل طلب می کنند متفاوت با دیگر متقاضیان کار است.
جهانگیری وجود نیروی جوان جویای کار را یک ظرفیت بزرگ در کشور عنوان کرد و افزود:چالش دیگری که اقتصاد کشور را درگیر کرده رفاه مردم می باشد زیرا مردم کشورمان نیازمند زندگی شرافتمندانه ای هستند و باید طوری زندگی کنند که بتوانند حداقل هزینه های موردنیاز خود را تامین کنند و اقتصاد ایران باید بتواند جوابگوی این چالش ها باشد.
وی گفت:در هر منطقه ای از کشور نیز با مسایل و مشکلات خاصی روبرو هستیم بطوری که در کلان شهرها از جمله تهران، مشهد،اهواز ،شیراز و اصفهان با مشکلات زیست محیطی روبرو هستیم و در برخی مناطق نیز مشکل ریزگردها مردم را آزار می دهد که باید بطور جدی به آنها پرداخت.
معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد:ممکن است برای نیروهای تحصیل کرده کشور این سوال مطرح شود که کشور چه راهکاری برای خروج از این مشکلات دارد که باید گفت مهمترین سیاستی که فکر می کنیم می تواند کشور را از وضعیت فعلی نجات دهد اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست هایی است که همه روی آن اتفاق نظر دارند تا به نحو مطلوب به سرانجام برسند.
وی گفت:مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی بر عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دارند تا تولید در کشور رونق یابد و کشور از وضعیت رکود خارج شود .
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد اقتصادی دولت در سال 95 را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت:در کشاورزی دستاوردهای زیادی در سال گذشته به دست آوردیم که مهمترین آنها در تولید گندم است .
وی اضافه کرد:2 سال پیش شش میلیون تن گندم کمبود داشتیم که پارسال با افزایش تولیدات توانستیم به مرحله ای برسیم که 3 میلیون تن گندم مازاد داشته باشیم که باید صادر می کردیم علاوه بر این در صنعت نیز اتفاقات بزرگی روی داد و طرح های بزرگ و متوسط صنعتی بسیاری تکمیل شد بطوری که قرار بود در سال گذشته به هفت هزار و 500 واحد تولیدی کمک کنیم تا به چرخه تولید بازگردند که به 22 هزار واحد کمک شد و این واحدها با استفاده از تسهیلات بانکی توانستند به چرخه تولید بازگردند .
وی گفت:قرار بود در سال گذشته ،پنج هزار و400 واحد نیمه تمام بالای 60 درصد تکمیل شوند که با تلاش صورت گرفته همه این واحد ها تکمیل شدند و در پتروشیمی نیز 12 طرح پتروشیمی با حدود 9 میلیون تن ظرفیت راه اندازی شد.
جهانگیری گفت:در نفت و گاز نیز اتفاقات منحصربفردی به ویژه در غرب کارون و پارس جنوبی روی داد در بخش خدمات نیز کارهای خوبی صورت گرفت ولی عده ای می خواهند این کارها را نبینند و عده ای دیگر نیز سعی دارند خلاف این کارها را عنوان کنند که باید به وجدان خودشان واگذارشان کرد.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد:مقام معظم رهبری سال 96 را سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری کردند که نخستین نشست آن سه شنبه برگزار شد که مصوبات ابلاغ خواهند شد و اقتصاد مقاومتی مهمترین موضوع آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه همه باید فکر کنند که در مقابل اقتصاد مقاومتی مسئول هستند گفت:قرار نیست در برابر اقتصاد مقاومتی عده ای پاسخگو باشند و عده ای دیگر پرسشگر باشند بلکه باید همه از خودشان بپرسند برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده اند پیش از اینکه از آنها سئوال شود.
** بخش خصوصی محور اصلی اقتصاد مقاومتی است 
جهانگیری با بیان اینکه بخش خصوصی در همه بخش ها باید میدان دار و محور اصلی اقتصاد مقاومتی باشد گفت:در دزفول بخش خصوصی کارخانه فولاد ،روغن کشی و قارچ را با تلاش راه اندازی کرده و برای جوانان اشتغالزایی کرده است که این عین اقتصاد مقاومتی و عین رهنمودهای مقام معظم رهبری است که اجرایی شده و باید مورد حمایت همه قرار گیرد و هیچ کس در آن اخلال ایجاد نکند.
وی گفت:مقام معظم رهبری پنج رویکرد برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند که شامل رویکرد درون زا،برون نگر،عدالت بنیان ،دانش بنیان و مردمی بودن است .
*** دزفول یکی از کانونهای اصلی کشاورزی کشور است
معاون اول رئیس جمهوری به بیان ظرفیت های شهرستان دزفول پرداخت و گفت:دزفول معروف به مقاومت و ایستادگی و داربودن زمین حاصلخیز و کشاورزی مرغوب است که باید مسایل و مشکلات مربوط به بخش کشاورزی این شهرستان مرتفع شود .
** اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار به کارخانه قند دزفول
جهانگیری گفت:در نشست هایی که با حضور سازمان هدفمندی و محمدباقر نوبخت و وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد مقرر شد در هفته آینده 100 میلیارد ریال به احیای کارخانه قند دزفول اختصاص یابد تا کشاورزان منطقه محصول چغندرقند خود را در شهر خود به فروش برسانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا