یزدفردا"بخشی از جریانات مختلف سیاسی منتظر عملکرد آقای روحانی در یک سال باقی مانده هستند. اگر آقای روحانی بتواند در یک سال باقی مانده مشکل کارآمدی دولت خود را حل کند و بخشی از شاخص های توسعه را مثبت تر کند آنگاه تعدد کاندیداها کمتر خواهد بود در غیر این صورت احتمال ورود حتی کسانی همچون آقای عارف به انتخابات وجود دارد.»

یک نماینده مجلس گفت: «بخشی از جریانات مختلف سیاسی منتظر عملکرد آقای روحانی در یک سال باقی مانده هستند. اگر آقای روحانی بتواند در یک سال باقی مانده مشکل کارآمدی دولت خود را حل کند و بخشی از شاخص های توسعه را مثبت تر کند آنگاه تعدد کاندیداها کمتر خواهد بود در غیر این صورت احتمال ورود حتی کسانی همچون آقای عارف به انتخابات وجود دارد.»
 
فعالیت های سیاسی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 96 در گرمای تابستان 95 در حال گرم شدن است. نشست ها و سخنرانی های احمدی نژاد هفتگی شده است. از یکسو صحبت از احتمال کاندیداتوری لاریجانی می شود و از سوی دیگر احتمال نامزدی عارف مطرح می شود. آرایش سیاسی کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آینده چگونه است؟
 
حشمت الله فلاحت پیشه استاد دانشگاه و نماینده مجلس دهم در گفتگو با فرارو گفت: «انتخابات ریاست جمهوری آینده به عرصه رقابت عمل گرایانه تبدیل خواهد شد. یعنی در آینده دو جریان سیاسی کشور عمل گرایانه فکر خواهند کرد که شرایط خاصی را در انتخابات شکل خواهد داد. همچنین به طور طبیعی سیاست مداران پخته تر و مسن تر گرایش بیشتری به عمل گرایی دارند و معطوف به نتیجه کار می کنند، اما سیاست مداران جوان تر بیشتر معطوف به ارزش های سیاسی خود عمل می کنند.»
 
وی ادامه داد: «با این تفاسیر در انتخابات آینده جریانی شکل خواهد گرفت که حامی روحانی خواهد بود. یعنی بخشی از سیاست مداران جریان چپ و اصلاح طلب و به ویژه آقای هاشمی که نگاهی عمل گرایانه دارند معتقدند تحت هر شرایطی اگر کاندیدایی غیر از روحانی در جریان اصلاح طلب بیاید رای نخواهد آورد؛ در حالی که آقای روحانی می تواند با اجتماع نیروهای مختلف معتدل و اصلاح طلب رئیس جمهور شود.»
 
وی افزود: «این موضوع می تواند در آینده چالشی میان افرادی همچون هاشمی و خاتمی با نیروهای جوان تر جریان اصلاح طلب ایجاد کند و این نیروهای جوان انتقاداتی بر مبنای ارزش های سیاسی خود بر بزرگان این جریان وارد کنند.»
 
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «مهم ترین چالشی که در این مسیر شکل خواهد گرفت نوع رفتاری است که میان دولت و فراکسیون امید وجود دارد. قبل از انتخابات هیات رئیسه حدود 134 نفر از نمایندگان برای ریاست مجلس با آقای عارف بیعت کرده بودند اما ایشان در روز رای گیری 103 رای آورد. این در حالی بود که حتی برخی افراد خارج از فراکسیون امید که با آقای عارف بیعت هم نکرده بودند به ایشان رای داده بودند. به عبارت دیگر از 134 نفر کمتر از 100 نفر به آقای عارف رای دادند.»
 
وی ادامه داد: «به نظر من یکی از دلایل این اتفاق این بود که دولت مردان یا حداقل بخشی از وزرا تلاش کردند که آقای لاریجانی رئیس مجلس شود. لذا یکی از مواردی که باعث خواهد شد در ائتلاف منجر به رای آوری آقای روحانی در سال 92 شکاف ایجاد شود همین موضوع است که باید دید سیاست مداران باتجربه این جریان آیا می توانند این مشکل را حل کنند یا خیر.»
 
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که اگر آقایان هاشمی و خاتمی از آقای روحانی حمایت کنند آنگاه قرار است از سوی چه کسانی در ائتلافی که منجر به پیروزی آقای روحانی در سال 92 شد شکاف ایجاد شود؟، گفت: «شخص آقای عارف به همراه بدنه ای از جریان اصلاح طلبی از این موضوع گلایه دارند و معتقدند در دل این دولت به اهداف و ارزش های سیاسی خود نرسیده اند.»
 
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است آقای عارف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود؟، گفت: «نوع رفتاری که آقای عارف در مجلس شکل داد به گونه ای است که این احتمال وجود دارد که ایشان کاندیدای انتخابات آینده شود.»
 
وی ادامه داد: «از سوی دیگر دولت آقای روحانی یک ضعف عمده دارد که به میزانی که این ضعف را برطرف نکند با تعدد کاندیداها در هر دو جریان مواجه خواهیم شد و آن ضعف کارآمدی است. اکنون مشکل روز جامعه کارآمدی است. مردم در مسائلی که در حوزه های کارآمدی شکل می گیرد به ویژه در حوزه هایی که به معیشت و اشتغال آنها ارتباط دارد با هیچ جریان سیاسی تعارف نخواهند داشت.»
 
وی افزود: «بخشی از جریانات مختلف سیاسی منتظر عملکرد آقای روحانی در یک سال باقی مانده هستند. اگر آقای روحانی بتواند در یک سال باقی مانده مشکل کارآمدی دولت خود را حل کند و بخشی از شاخص های توسعه را مثبت تر کند آنگاه تعدد کاندیداها کمتر خواهد بود در غیر این صورت احتمال ورود حتی کسانی همچون آقای عارف به انتخابات وجود دارد.»
 
این نماینده مجلس تصریح کرد: «این تصور اشتباه است که گمان کنیم فقط جریان های رقیب منتظر شکست برنامه های آقای روحانی هستند بلکه در دل هواداران آقای روحانی نیز کسانی معتقدند اگر در یک سال آینده ایشان نتواند در شاخص هایی مانند دوران پساتحریم، تک رقمی کردن نرخ بیکاری و تک رقمی کردن نرخ تورم واقعی موفق شود، آنگاه ممکن است در کناردست آقای روحانی کاندیداهایی ایجاد شود.»
 
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاندیداتوری آقای لاریجانی در انتخابات سال آینده وجود دارد؟، گفت: «آقای لاریجانی از یک شخصیت سیاسی برخوردار است که توان جمع کردن آراء در دل لابی گری های سیاسی و نخبگانی را دارد اما در فضای افکار عمومی برای رای جمع کردن با مشکلات جدی مواجه است.»
 
وی ادامه داد: «در واقع در دل افکار عمومی شاخص هایی وجود دارد که ایشان این شاخص ها را کمتر بروز داده است و در طول یک سال آینده هم به سختی می توان پیش بینی کرد این شاخص ها در ایشان شکل بگیرد. اما ایشان در اجماع و اجتماع نخبگانی به خوبی می تواند لابی و رای جمع کند. به همین دلیل ایشان به رغم اینکه در قم رای پایینی می آورد اما در دل مجلسی که اکثریت آن دچار تغییر جدی شده است می تواند ریاست را بدست آورد.»
 
وی افزود: «از سوی دیگر همانطور که عرض شد انتخابات آینده عمل گرایانه خواهد بود و حداقل در شرایط کنونی آقای لاریجانی می داند اگر با نگاهی عملگرایانه نیز وارد انتخابات شود امکان جمع کردن آرای انتخاباتی را نخواهد داشت.»
 
فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که جریان اصولگرا چه تصمیمی برای انتخابات آینده خواهد گرفت؟، گفت: «به نظر من هنوز نخبگان جریان راست در کشور منتظر هستند که نخبه ای غیر از احمدی نژاد در دل این جریان شکل بگیرد که امکان جمع آوری آرای مردم را داشته باشد.»
 
وی ادامه داد: «با این حال برخی نخبگان این جریان که در انتخابات گذشته خود را محک زده اند این دوره نیز سعی خواهند کرد در رقابت حضور پیدا کنند و افرادی همچون احمد توکلی و دیگران سعی می کنند با طرح موضوعاتی همچون عدالت، مدیریت و موضع فیش ها در انتخابات حضور یابند؛ اما هیچ یک از آنها در حدی نیستند که بتوانند رقیب جدی روحانی شوند.»
 
وی افزود: «در این بین موضوعی که باقی می ماند افراد و جریان های غیرتشکیلاتی جناح راست است که این افراد و جریانات هیچگاه بدون حمایت نهادی نتوانسته اند فردی را رئیس جمهور ایران کنند. آقای احمدی نژاد روی این افراد و جریانات حساب باز کرده است. احمدی نژاد با حمایت این جریانات که در حال حاضر فاقد پشتوانه نهادی هستند در حال فعالیت است.»
 
این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «این جریانات به آقای احمدی نژاد گرایش دارند چرا که به شدت مخالف دولت آقای روحانی هستند. منتهی من معتقدم تا زمانی که جریانات نهادی در میان اصولگرایان پشتیبان این جریانات حامی آقای احمدی نژاد نشوند ایشان نمی تواند به عنوان یک کاندیدای موثر در انتخابات حضور پیدا کند حتی اگر نشست های وی با انبوهه جمعیتی مواجه شود.»
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا