نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت است که متاسفانه در اکثر موارد مغفول مانده است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت است که متاسفانه در اکثر موارد مغفول مانده است

به گزارش ایسنا، علی مطهری عصر روز دوشنبه در مراسم سخنرانی خود با عنوان «‌قانون اساسی از متن تا عمل» که در دانشگاه اصفهان برگزار شد اظهار کرد: شعارهای انقلاب اسلامی ما در قانون اساسی تبلور پیدا کرده است. غبطه می‌خورم که شهید مطهری در هنگام تدوین قانون اساسی حضور نداشتند؛ هرچند قانون اساسی ما غنی و مترقی است.

وی افزود: یکی از شعارهای اصلی و آرمان‌های انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده است و آرمان‌های من هم دارای اخلاق است و هم معنویت و البته مبارزه با استبداد داخلی و خارجی نیز جزو آرمان‌های خود قرار داده بودیم و در یک کلمه پیاده کردن اسلام جزو آرمان‌های اصلی ما بوده است.

نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفت:‌ شعار همه انقلاب‌ها از جمله انقلاب اکتبر روسیه و انقلاب کبیر فرانسه، عدالت و آزادی بوده است. به هر حال در انقلاب فرانسه آزادی مدنظر بود و در انقلاب اسلامی ایران هم آزادی جزو شعارهای اصلی بوده است، اما آنچه که ما به آن قائل هستیم در بسیاری از موارد مانند آزادی بیان در انقلاب فرانسه هم بوده است.

وی افزود:‌ آزادی تفکر و بیان یکی از چیزهای مهمی است که هر انسانی دوست دارد داشته باشد. اصولا یکسری از موارد در انسان‌ها فطری هستند از جمله میل به آزادی، میل به جنس مخالف، میل به زیبادوستی، داشتن قوه ابتکار، میل به پرسش و عبادت، بنابراین بسیاری از این امور فطری هستند، اما در برخی از موارد آزادی که مدنظر ما است با آزادی غربی‌ها متفاوت است.

مطهری گفت: از نظر غربی‌ها انسان تا جایی آزاد است که آزادی دیگران را مخدوش نکند و در بسیاری از امور در جامعه آزاد است، اما از نظر اسلام این گونه نیست وقتی ما این شعارها و ارزش‌ها را مطرح می‌کنیم منظور ما مفاهیم اسلامی است.

وی با بیان اینکه تمامی این آرمان‌ها در قانون اساسی تبلور پیدا کرده است گفت:‌ اگر سیری در قانون اساسی کنیم اصول مختلفی دارد. در فصل اول جمهوریت و اسلامیت مورد تاکید قرار گرفته است. بسیاری اعتقاد داشتند که جمهوریت با اسلامیت تطابق ندارد اما شهید مطهری می گفتند جمهوری اسلامی در کشوری که اکثریت مسلمان را دارد می‌تواند یک حکومت اسلامی همراه با جمهوریت برپا شود؛ بنابراین در کشورهایی که اعتقاد به اسلام ندارند پذیرش جمهوری اسلامی مشکل است، اما شهید مطهری می‌گفتند جمهوری شکل حکومت ماست و اسلام هویت آن است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از علل پیشرفت سریع اسلام تسامح و تساهل مسلمانان بوده است و در زمان عمر جاهای زیادی در جهان کشورهای زیادی به دست مسلمانان فتح شد؛ به طوری که مسلمانان و اقوام این سرزمین‌ها برخورد مسالمت جویانه داشتند؛ البته این گونه نبود که اسلام را سریع بپذیرند. برای مثال در ایران اسلام بعد از ۲۰۰ سال توسط ایرانیان پذیرفته شد.

مطهری خاطر نشان کرد: فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت است که متاسفانه در اکثر موارد مغفول مانده است. برخی از رئوس این فصل عبارتند از منع تفتیش عقاید، منع آزادی اجتماعات، منع دستگیری افراد بدون حکم قضایی، اصل برائت، منع شکنجه، منع هتک حرمت و حیثیت است که در واقع حقوق مردم در قانون اساسی دیده شده است.

وی افزود:‌ اما اینکه چقدر قانون اساسی ما رعایت می‌شود جای بحث دارد؛ چرا که ما دچار آسیب‌هایی در این زمینه هستیم. بیشتر اصول قانون اساسی رعایت می‌شود، اما اگر حتی یک اصل هم رعایت نشود تخلف صورت گرفته است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ برای مثال کار اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است نه قانونگذاری. شورای عالی انقلاب فرهنگی در مواردی قانونگذاری می‌کند و حتی شورای نگهبان قوانین این شورا را در مواردی تائید می‌کند که این رویه باید اصلاح شود.

وی افزود:‌ همچنین شورای عالی فضای مجازی هم گاهی قانونگذاری می‌کند و مجلس هم در مواردی هم حق ندارد بر خلاف نظر شورا نظر دهد. همه باید بدانند که در قانون اساسی حق قانونگذاری به مجلس داده شده است نه به نهاد دیگری.

مطهری تاکید کرد:‌ گاهی شورای عالی امنیت ملی در کار قوه قضاییه دخالت می‌کند و کار مجلس را محدود می‌کند؛ برای مثال در موضوع حصر خانگی رهبران اعتراضات سال ۸۸ استدلال می‌کنند که مصوبه شورای عالی امنیت ملی در موضوع حصر مطرح است. البته شورای عالی امنیت ملی در مواقع خاص بحران که کشور را آشوب فراگرفته است این حق را دارد که رهبران یک اعتراض یا آشوب را برای مدت زمان کوتاهی از بدنه اعتراضات جدا کند، اما در ادامه دیگر حق ندارد بدون حکم مقام قضایی رهبران اعتراضات را برای سالهای زیادی در حصر نگه دارد؛ بنابراین شورای عالی امنیت ملی گاهی جای قوه قضاییه را می‌گیرد چون به غیر از قوه قضاییه کسی حق ندارد مجازات تعیین کند.

وی افزود:‌ در جلسه‌ای که با یکی از مقامات قضایی داشتیم موضوع حصر خانگی رهبران اعتراضات سال ۸۸ را مطرح کردم که این مقام قضایی به من گفت رهبران اعتراضات سال ۸۸ که مجازات نشده‌اند چرا که در یک خانه هستند. من در جواب گفتم اگر این گونه است خود شما بیایید ۱۰ روز در یک خانه که تمام اتاق‌هایش شنود کار گذاشته شده محبوس شوید و ببینید که چه طعمی دارد. آن وقت می‌گویید که این رهبران که شش سال در حبس هستند هنوز مجازات نشده‌اند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های کلی نظام در اصل ۱۱۰ جزو وظایف رهبری است گفت:‌ رهبری می‌تواند بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام نظارت کند و برخی از این امور را بر عهده مجمع تشخیص بگذارد.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: اما آسیب سومی که گاهی مخل قانون اساسی است ورود قوه قضاییه به مواردی است که در آن جا قانون وجود دارد. برای مثال هیأت نظارت بر مطبوعات درباره تخلف یک روزنامه جلسه‌ای گذاشته است و نتیجه این می‌شود که تذکری به یک نشریه داده شود اما بعد از آن جلسه می‌فهمیم که آن نشریه یا روزنامه توقیف شده است؛ چرا که دادستان تشخیص داده است آن روزنامه باید توقیف شود. پس در این صورت کار هیأت نظارت بر مطبوعات کاملا فرمالیته می‌شود.

مطهری افزود:‌ مثلا سخنرانی بنده که قرار بود درباره واقعه کربلا در روز اربعین انجام شود احتیاج به مجوز هم نداشت، اما یک دفعه دادستان به این ماجرا وارد شد و گفت که من احتمال وقوع جرم می‌دهم . این نقض صریح قانون است؛ چرا که وقتی هنوز جرمی واقع نشده چگونه احتمال وقوع آن را می‌دهند؟

مطهری خاطر نشان کرد: گاهی عده‌ای حفظ نظام را بهانه می‌کنند و به بهانه حفظ نظام قانون را زیرپا می‌گذارند. ما برای رسیدن به یک امر مقدس نمی‌توانیم از یک وسیله نامقدس استفاده کنیم. البته حفظ نظام چیز واجبی است، اما برای حفظ آن نمی‌توانیم از یک وسیله نامقدس استفاده و قانون اساسی را نقض کنیم.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همین خصوص افزود:‌ برخی امام (ره) را بهانه می‌کنند که برای مثال در دوره جنگ امام فرمودند قلم‌های فاسد باید شکسته شوند. اما این افراد نمی‌دانند که در آن زمان شرایط جنگ در کشور حاکم بود، اما امروز جنگی که در کار نیست که به راحتی قانون نقض شود.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید ظاهرا شما روز گذشته نامه‌ای به رئیس مجلس خبرگان نوشته‌اید گفت:‌ بله من به آقای جنتی رئیس مجلس خبرگان نامه نوشتم و موضوع رفع حصر خانگی رهبران اعتراض خانگی سال ۸۸ را مطرح کردم و گفتم که این موضوع در دستور کار مجلس خبرگان در نشست بعدی قرار دهند و حتی اگر لازم است با رهبری مشورت کنند و راهی برای حل این موضوع پیدا کنند.

وی افزود: درباره ممنوع التصویری رئیس‌جمهور دولت اصلاحات هیچ مستندی وجود ندارد که این کار قانونی باشد و دادستان تهران هم هیچ مستندی ارائه نکرده است؛ بنابراین این ممنوع التصویری غیر قانونی است.

مطهری در خصوص مسئله حجاب گفت: در قانون مجازات اسلامی برای بی حجابی مجازات تعیین شده است و همه فقها نیز معتقدند که تمام بدن زن به استثنای وجه و کفین یعنی صورت و دو دست تا مچ باید پوشیده باشد و اصولا فلسفه حجاب برای زن و مرد این است که به گونه‌ای لباس نپوشند که محرک باشد.

وی افزود: بنابراین هدف این است که هر گونه التذاذ جنسی در کادر ازدواج باشد و اسلام هم همین را می‌گوید، اما در غرب همه چیز در این خصوص آزاد است، اما در اسلام می‌گوید برای ارضای مسائل جنسی باید ازدواج صورت بگیرد و روابط آزاد را منع می‌کند .

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که از او پرسید آیا مجلس خبرگان وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: خیر اعتقاد دارم مجلس خبرگان رهبری هم اکنون وظایف خود را کامل انجام نمی دهد چرا که در قانون اساسی به صراحت آمده که مجلس خبرگان باید نظارت مستمر بر رهبر داشته باشد اما عده‌ای این فکر را می‌کنند که اگر کلمه نظارت را در خصوص رهبری به کار ببرند توهین به ولایت فقیه شده است؛ در صورتی که این گونه نیست. برخی افراد در مجلس خبرگان حرف‌های زیادی دارند، ولی نمی‌گویند چون سرنوشت آنانی را که انتقاد کرده‌اند دیده‌اند. البته این را باید بگویم که نظر مقام معظم رهبری این نیست. ایشان به صراحت گفته‌اند که کسی ممکن است برخلاف رهبری حرف بزند اما باید آزاد باشد. منتهی کسانی را سراغ داریم که کاسه داغ‌تر از آش هستند و می‌خواهند از ولایت فقیه بت بسازند.

مطهری افزود: نگاه به ولایت فقیه باید درست باشد. بنده شخصا در خصوص رفع حصر آزادانه نظراتم را به مقام معظم رهبری گفتم؛ هرچند ایشان با نظر من موافق نبوده‌اند اما با روی باز سخنان بنده را شنیدند.

وی افزود:‌ مسئولان نظام باید همسطح مردم زندگی کنند و این نکته خیلی مهمی است و در دین توصیه شده است که رهبر یک جامعه باید در حد ضعیف‌ترین مردم زندگی کند و خوشبختانه زندگی مقام معظم رهبری هم همین گونه است؛ منتهی یکسری تشریفات خودمان درست کرده‌ایم که کار صحیحی نیست که این تشریفات سبب می‌شود از مردم دور شویم.

مطهری در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید آیا خود رهبری نباید با این افراد کاسه داغ‌تر از آش برخورد کند گفت:‌ اینگونه نیست که رهبری نسبت به این افراد بی‌تفاوت باشد. رهبری بارها تذکر داده‌اند و گفته‌اند که کار این افراد را نمی‌پسندند. برای مثال وقتی به رئیس‌مجلس در قم حمله شد رهبری به صراحت موضع گرفتند اما عده‌ای شاید نمی‌خواهند از این فضا بیرون بیایند.

مطهری افزود: برخی می‌گویند در خصوص خانم مینو خالقی زور مجلس به شورای نگهبان نرسید. باید بگوییم که میدان کشتی نیست که با هم زورورزی بخواهیم بکنیم. ما به صراحت هم گفته‌ایم که بسیاری از رد صلاحیت‌ها را قبول نداریم و اقدامات خوبی را برای خانم خالقی کردیم منتهی شورای نگهبان درچند مرحله اقدامات ما را رد کرد، اما خود شما مردم اصفهان برای حق خانم خالقی چه کردید؟ آیا اعتراضی انجام دادید؟

مطهری خاطر نشان کرد: شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند مردم را بدون اجازه دفاع از خود بازداشت یا در حصر کند و همانطور که گفتم در بحث مصوبه ممنوع التصویری هیچ مصوبه‌ای وجود ندارد و مصوبه شورای عالی امنیت ملی هم در خصوص ممنوع التصویری خاتمی وجود ندارد.

وی در پاسخ به دانشجویی که از او پرسید نظر شما در مورد ولایت فقیه چیست؟ گفت:‌ نظر بنده در مورد ولایت فقیه ولایت اسلام است نه ولایت یک فرد. ولی فقیه نمی‌تواند هر کاری دوست داشت بکند. نظر خود مقام معظم رهبری هم همین است. حکم حکومتی در جایی می‌تواند ولی فقیه صادر کند که در آنجا قانون وجود نداشته باشد و به بن بست رسیده باشیم؛ بنابراین اگر ولی فقیه مطابق میل خودش کاری کند همانطور که امام (ره) فرمودند خود به خود از ولایت ساقط است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که شما چه کسی را در اعتراضات سال ۸۸ مقصر می دانید؟ گفت:‌ هر کس اشتباهی کرده باشد باید به اشتباه خود اعتراف کند. اعتقاد دارم که موسوی و کروبی خطا کردند اما آن‌ها تنها خطاکار نبودند. این که موسوی و کروبی را منتسب به آمریکا و اسرائیل و فلان جا بکنیم کار صحیحی نیست؛ چراکه اصلا آن‌ها منتسب به جایی نبودند؛ فقط نباید اعتراضات را ادامه می‌دادند؛ بنابراین موسوی و کروبی طرحی برای فتنه نداشتند و این چیزهایی بود که خودمان بافتیم و به آن‌ها نسبت دادیم. حتی یک عده‌ای ۲۵ خرداد ۸۸ به نفع نظام بیرون آمدند و شعار دادند. قضیه این است که موسوی و کروبی نمی‌خواستند رئیس‌جمهوری احمدی‌نژاد که خسارات زیادی به کشور زده بود ادامه پیدا کند؛ بنابراین اگر قرارا ست عذرخواهی صورت بگیرد هم نظام باید عذرخواهی کند و هم سران معترضان.

مطهری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بنده هم اعتقاد دارم حیطه وظیفه سپاه پاسداران باید مربوط به فعالیت‌های نظامی باشد و ورود سپاه به اقتصاد و سیاست را نمی‌پسندم همانطور که امام (ره) در جایی فرمودند به سپاه چه مربوط است که در مجلس چه می‌گذرد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید سرمایه ستاد فرمان اجرایی امام (ره) از کجا آمده است و چگونه نظارت می‌شود؟ با بیان این‌که «ستاد فرمان اجرایی امام(ره) کارهای خیر زیاد انجام می‌دهد» در عین حال ابراز عقیده کرد: منتهی بنده با وجود این نهادها که دست دولت را می‌بندند و فعالیت‌های اقتصادی دارند و از پرداخت مالیات معاف هستند مخالف هستم؛ چراکه در اقتصاد کشور اختلال ایجاد می‌کند.

نامه مطهری به آیت‌الله جنتی درباره حصر خانگی

تایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خبرگان رهبری خواستار این شد که موضوع حصر خانگی در دستور کار اجلاس دوم مجلس خبرگان در سال جاری قرار گیرد.
 
به گزارش جماران، در نامه علی مطهری آمده است:
 
آیت الله جنتی دامت برکاته
 
ریاست محترم مجلس خبرگان رهبری
 
با اهداء سلام و تحیت، نظر به این که در آستانه اجلاس دوم مجلس خبرگان رهبری در سال جاری قرار داریم، با توجه به این که موضوع حصر خانگی خلاف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی است و شعارهای مردم در تشییع پیکر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز پیام روشنی برای مسئولان داشت، مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمایید که این موضوع در دستور کار این اجلاس قرار گیرد و از این طریق زمینه رسیدگی به اتهامات همه طرف‌های موثر در فتنه سال ۸۸ فراهم شود. قبلا از حسن توجه جناب عالی سپاسگزارم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا