یزدفردا" رییس کل بانک مرکزی گفت: این بانک همزمان با تلاش برای اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت کارتی، پروژه اتصال سوئیچ کارت های بانکی به یکدیگر در کشورهای همجوار را پیگیری می کند.

به گزارش بانک مرکزی، «ولی الله سیف» امروز (یکشنبه) در همایش بین المللی «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی» در سالن اجلاس سران افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با ژاپن، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی در تلاشیم امکان اتصال به شبکه کارت های بین المللی این کشورها فراهم شود. 
وی ادامه داد: همچنین در تلاشیم امکان اتصال سوئیچ کارت های بانکی به منظور رفاه گردشگران در منطقه با جمهوری آذربایجان، روسیه، پاکستان و عراق فراهم شود. 
سیف گفت: یکی از راهکارهای حمایت و توسعه صنعت گردشگری، فراهم سازی زمینه استفاده از پایانه های کارت های بین المللی (مسترکارت و ویزاکارت) است که در این زمینه بانک مرکزی پروژه ای با عنوان «اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت کارتی» را برای تسهیل مبادلات گردشگران در دست دارد. 
وی افزود: فراهم کردن زمینه استفاده از پایانه های کارت های بین المللی در شرایط کنونی می تواند پیامدهای مثبتی همچون کاهش ریسک های پرداخت، کارایی در انتقال وجوه، افزایش منابع ارزی بانک ها، افزایش صادرات، افزایش مصرف کالاها و خدمات داخلی و افزایش سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته باشد. 
به گفته وی، اتصال به شبکه های بین المللی پرداخت کارتی، به آشنایی بیشتر با استانداردها و مقررات بین المللی و همچنین استفاده از فناوری های روز نیازمند است که این موضوع می تواند زمینه ساز تحولات جدید در نظام مالی کشور باشد. 

** کاهش 80 درصدی نوسان نرخ ارز نسبت به سال اول فعالیت دولت یازدهم (1392) 
رییس کل بانک مرکزی گفت: به دنبال افزایش قابل ملاحظه نرخ تورم و تلاطم بازار ارز در سال های آغازین دهه 1390 و آثار مخرب آن بر سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی، جهت گیری اساسی بانک مرکزی از سال 1392 بر ثبات بخشی به اقتصاد با تاکید بر کنترل و مهار نرخ تورم قرار داشته است. 
وی افزود: رویکرد اصلی بانک مرکزی متناسب با جهت گیری انتخاب شده در زمینه سیاست های پولی و بانکی، بر تقویت انضباط پولی و سالم سازی تامین مالی اقتصاد متمرکز شد و بر اساس سیاست های اتخاذ شده از سوی این بانک و ایجاد ثبات در بازار ارز، نرخ تورم از سطح بالای 40 درصد در سال 1392، خردادماه امسال تک رقمی شد و به 9.7 درصد کاهش یافت. 
رییس کل بانک مرکزی افزود: نرخ تورم در ادامه روند کاهشی خود در شهریورماه امسال به 8.8 درصد رسید و امید می رود در صورت ثبات شرایط موجود، نرخ تورم برای کل سال 1395 نیز در سطوح تک رقمی حاصل شود. 
وی ادامه داد: در دولت یازدهم، بانک مرکزی توانست با وجود افت شدید قیمت نفت از آغاز سال 2015 میلادی، افزون بر صیانت از ذخایر ارزی کشور از ثبات بازار ارز نیز محافظت کند. 
سیف از کاهش 80 درصدی نوسان نرخ ارز نسبت به سال اول فعالیت دولت یازدهم (1392) خبر داد و گفت: متوسط نرخ اسمی برابری دلار در بازار غیررسمی ارز در 6 ماه نخست امسال به 35 هزار و 41 ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 4.9 درصد افزایش یافت.

** پایان امسال شاهد اجرای کامل سیاست تک نرخی سازی ارز خواهیم بود 
به گفته رییس کل بانک مرکزی، در این دوره تحولات بازار به لحاظ کاهش نوسان نرخ ارز و ثبات آن نیز اهمیت دارد؛ به طوری که انحراف معیار نرخ ارز در این دوره 29 درصد کاهش یافت. 
وی درباره تاثیر کاهش قیمت فروش نفت در کشورهای دارای اقتصاد نفتی گفت: شوک نفتی در برخی کشورها، تورم فزاینده به همراه داشت و موجب افزایش نرخ ارز در این کشورها شد اما به دلیل ثبات اقتصادی حاکم بر ایران، اقتصاد کشور به راحتی از این شوک ها گذر کرد و تنها تاثیر شوک قیمت نفت در ایران کاهش سه درصدی رشد اقتصادی سال 1393 در سال 1394 بود. 
سیف با پیش بینی رشد پنج درصدی اقتصاد ایران در سال 1395 اضافه کرد: خوشبختانه در فصل چهارم پارسال، رشد اقتصادی روند صعودی به خود گرفت و در فصل اول امسال رشد 5.4 درصدی را شاهد بودیم. 
رییس شورای پول و اعتبار درباره اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز تا پایان امسال گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در سال 1395 به سوی تک نرخی شدن پیش می رویم و پایان امسال شاهد اجرای کامل این سیاست خواهیم بود. 

*اهمیت صنعت گردشگری و جایگاه آن در اقتصاد 
رییس کل بانک مرکزی صنعت گردشگری را یکی از مهمترین و بزرگ ترین فعالیت های خدماتی کشور خواند و گفت: این صنعت پس از نفت و خودرو به عنوان سومین صنعت در دنیا به لحاظ درآمدزایی و جذب منابع مالی شناخته می شود. 
سیف ادامه داد: طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2020 میلادی، صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار می گیرد. 
وی گفت: طبق گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری تا سال 2026 میلادی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهانی نزدیک به 11 هزار میلیارد دلار می شود. این شورا در گزارش سالیانه خود پیش بینی کرده است که در یک دوره بلندمدت 10 ساله، صنعت گردشگری به طور متوسط چهار درصد رشد می کند. 
وی افزود: بر اساس این گزارش گردشگری در این دوره سهم 10.8 درصدی از کل اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می دهد. تا سال 2026 میلادی نیز نزدیک به 370 میلیون نفر معادل 11 درصد از کل شاغلان به طور غیرمستقیم در اقتصاد گردشگری به فعالیت مشغول می شوند. 
سیف افزود: دوره زمانی به نسبت پایین بازدهی صنعت گردشگری نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی، اهمیت این فعالیت در تامین منابع ارزی کشور را دو چندان می کند که با تقویت برونگرایی در اقتصاد ملی، گامی مهم همسو با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می آید. 
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: علاوه بر آن صنعت گردشگری می تواند به بهبود تصویر بین المللی ایران و اصلاح برخی پیش فرض های نادرست و تبلیغات مغرضانه کمک مؤثری کند. 
وی افزود: نقش صنعت گردشگری در ایجاد توسعه پایدار اقتصادی و فرهنگی قابل چشم پوشی نیست و به علت بازدهی زودهنگام آن، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی است. 
سیف گفت: جذب گردشگران خارجی، ورود ارز و منابع مالی حاصل از گردشگری بدون ساخت هتل و اقامتگاه مناسب با استانداردهای بین المللی میسر نیست. 
وی درباره گسترش ارتباطات بانکی و روند تدریجی افزایش مراودات بانکی پس از برجام تصریح کرد: اکنون زمینه استفاده از منابع ارزی در کشور مهیا شده است و سرمایه گذاران می توانند براحتی نیازهای خود را برطرف کنند. 
به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری امروز در این همایش گفت: 174 پروژه در قالب یک طرح از طرف هلدینگ تامین اجتماعی برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی ارایه شده است.
وی افزود: ایران نهضت هتل سازی را با منابع و شرکت های داخلی آغاز کرده است اما آمادگی دارد در پروژه های بزرگ با سرمایه گذاران خارجی به طور همه جانبه همکاری کند.
همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی با حضور 32 شرکت خارجی از 18 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی یازدهم و دوازدهم مهرماه در سالن همایش های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و هتل هما تهران برگزار می شود.
اقتصام**2025**1961** دریافت کننده: لیلا جودی** انتشاردهنده: مریم مسعود

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا