سخنگوی وزارت خارجه درباره چگونگی واکنش ایران به نقض برجام از طرف ایالات متحده گفت: واکنش ما در مرحله نخست یک حرکت سیاسی و حقوقی خواهد بود و اگر درباره عهدشکنی‌های آمریکا به راهکار مشخصی نرسیم طبق بسته‌ای که داریم اقدامات خود را در زمینه‌های مختلف به پیش می‌بریم.

به گزارش یزد فردا، ض بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگار پاسخ داد.

با توجه به اقدام اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌های 10 ساله علیه ایران، محور اصلی سوالات خبرنگاران و همچنین سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این موضوع اختصاص یافت.

اوباما طبق تعهداتی که داشته باید تمدید تحریم‌ها را وتو می‌کرد

بهرام قاسمی در ابتدا با اشاره به این موضوع و در خصوص دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با ارنست مونیز وزیر انرژی ایالات متحده در وین و اعلام اعتراض ایران به وی درباره مصوبه کنگره گفت: آقای صالحی با آقای مونیز دیدار داشته و مواضع ایران را اعلام کرده است.

وی افزود: آنچه که در‌ رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم، خیلی هم غیرطبیعی نیست. کشوری که به عهد شکنی عادت داشته و ما البته تجربه‌های تلخی را با آمریکا در قبل از انقلاب و بعد از آن داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت: اینکه در دولت جدید آمریکا چه اتفاقی خواهد افتاد، من نمی‌خواهم که وضعیت آتی دولت آمریکا را پیش بینی کنم، ولی اینکه اوباما چه خواهد کرد، ایشان طی تعهداتی که داشته باید وتو می‌کرد.

برجام توافق بین دو طرف نیست

بهرام قاسمی همچنین گفت: آنچه که در کنگره اتفاق افتاد یک خلف وعده و خلاف در جهت توافقات قبلی بوده و قابل پذیرش نیست. برجام توافق بین دو طرف فقط نیست بلکه توافق با 1+5 است. استقبالی که جامعه جهانی از برجام داشته، موجب شده که برجام یک پشتوانه بین‌المللی داشته باشد. آمریکا نمی تواند به تنهایی در جهت مخالف حرکت کند و امیدوارم که جهت خود را تغییر دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اجرای برجام از سوی ایران هم گفت: تا زمانی که دیگران پیشقدم نشوند ما تعهدات خود را نادیده نخواهیم گرفت. اگر آمریکا یا هر طرفی بخواهد خلاف برجام عمل کند، ما پیش بینی‌های لازم را برای همه موارد و شرایط انجام داده‌ایم و برای همه شرایط طرح داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران حق و حقوق ملت ایران را ضایع کنند.

قاسمی همچنین گفت: انتظار ما از اروپا و کشورهای 1+5 این است که به تعهدات خود در برجام عمل کنند، اما اگر تصور کنیم که می‌شود درباره اروپا یا هر کشوری تضمینی باشد که همیشه همراه شما باشند، اشتباه محض است. ما این توقع را داریم که سه کشور اروپایی در کنار ایران در این زمینه بایستند و اروپا بتواند‌ نقش تاریخی خود را ایفا کند.

چگونگی واکنش ایران به نقض برجام از طرف آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه افزود: مذاکراتی را با طرف‌هایی از جمله چین داشته‌ایم، تاکید می‌کنم ما بر تعهدات خود استوار هستیم تا جایی که دیگران هم استوار باشند. اگر دیگران پایبند نباشند ما ابزارهایی از مجرای برجام و خارج از آن را خواهیم داشت. آنچه بصورت لایحه در مجلس مطرح شده جای بحث دارد و در صحن علنی مطرح خواهد شد و اگر تصویب شود به نهادهای اجرایی ابلاغ خواهد شد.

قاسمی درباره چگونگی واکنش ایران به نقض برجام از طرف ایالات متحده گفت: واکنش ما در مرحله نخست یک حرکت سیاسی و حقوقی خواهد بود و اگر درباره عهدشکنی‌های آمریکا به راهکار مشخصی نرسیم طبق بسته‌ای که داریم اقدامات خود را در زمینه‌های مختلف به پیش می‌بریم.

پیام پوتین به رهبران سیاسی ایران

قاسمی در ادامه به سفر الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه اشاره کرده و در این باره گفت: نماینده ویژه پوتین در امور سوریه سفری به تهران داشت و حامل پیام رئیس جمهور روسیه برای رهبران سیاسی ایران بود و در دیداری که با آقای ولایتی داشت مطالبی را در حوزه‌های مختلف از جمله روابط دوجانبه و منطقه و بخصوص موضوع سوریه مطرح کرده و پاسخ‌هایی هم دریافت کرد.

وی در ادامه گفت: امروز هم معاون لاوروف در تهران است و با همتای خود دیدار خواهد کرد. رایزنی‌های ما گسترده تر و تنگاتنگ تر بوده و روابط دوجانبه با روسیه هم همیشه در دستور کار ما بوده است.

نیروهای یمنی باید بدون دخالت خارجی به تفاهم برسند

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود به تحولات یمن نیز اشاره کرده و در این باره گفت: ما از ابتدا استقبال کردیم که نیروهای یمنی بدون دخالت خارجی به تفاهم برسند. بیش از یکسال و نیم از آغاز تجاوز عربستان به یمن می‌گذرد که خسارات بسیاری در پی داشته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا