معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به رشد و توسعه محتوای مذهبی و دینی در فضای مجازی گفت: هم اکنون محتوای مذهبی رتبه پنجم تولید محتوا را در کانالهای تلگرام به خود اختصاص داده است.

به گزارش یزد فردا ، امیر خوراکیان با تاکید براینکه ظرفیت تولید محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی هم اکنون مورد توجه فعالان فرهنگی قرار گرفته است، اظهار داشت: براین اساس شاهد رشد نسبی تولید اینگونه محتوا نسبت به گذشته در فضای مجازی هستیم.

وی با بیان اینکه حتی در برخی از ایام و مناسبتها، رشد تولید و انتشار محتوای دینی و مذهبی در فضای مجازی، به طور قابل توجهی افزایش می یابد، ادامه داد: برای مثال در آغاز ماه محرم به طور گسترده ای شاهد ایجاد کانالها و ظرفیتهای جدید در حوزه فعالیتهای مربوط به هیاتها و معارف دینی اهل بیت و به ویژه مساله امام حسین، ماه محرم و حادثه عاشورا بودیم.

خوراکیان با تاکید بر لزوم رصد محتوای مذهبی برای جلوگیری از نشر و اشاعه محتوای نادرست و همراه با خرافه در این فضا، اضافه کرد: قطعا رصد فضای مجازی یکی از مهمترین زمینه ها برای فهم درست فضای مجازی است و تا زمانی که این رصد صورت نگیرد، تصمیم گیری در این زمینه طبیعتا دچار مشکل خواهد شد. براین اساس رصد محتواهای منتشرشده درفضای مجازی صورت می گیرد و گزارشات موضوعی و ماهانه آن به طور مرتب به مسئولان عالی رتبه نظام ارائه می شود.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در مسائل مختلف سعی می شود که به سرعت اطلاع رسانی هایی که لازم است به دستگاههای مربوطه انجام شود، در مورد میزان محتوای نادرستی که در حوزه دین و مذهب در این فضا منتشر می شود، گفت: برنامه ریزی برای ساماندهی محتوای مذهبی در روند مسائل جاری مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد و در این رابطه قرار است ماموریتهای نهادهای مختلف تعیین شود.

وی با تاکید براینکه مرکز ملی فضای مجازی به صورت مستقیم نسبت به شناسایی و رصد اینگونه محتوا اقدام نمی کند و وارد این امور اجرایی نمی شود، افزود: ما تحلیلهای کلان فضای مجازی را برمبنای تقسیم کاری نهادها و سازمانهای مختلف ارائه می کنیم و این سازمانها هرکدام در شناسایی این مباحث و پاسخگویی آنها مسئولیت خود را انجام می دهند.

خوراکیان در پاسخ به اینکه چه میزان از محتوای فارسی منتشر شده در فضای مجازی به موضوع دینی و مذهبی مربوط می شود، گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی، نمی توان برای این موضوع شاخص گذاری کرد و میزان تولید محتوا را اندازه گیری کرد. از سوی دیگر بسیاری از مطالب مذهبی ذیل موضوعات دیگر مطرح می شود و شناسایی آن به راحتی ممکن نیست.

وی ادامه داد: اما با این وجود در کانالهای یکی از شبکه های پیام رسان موبایلی حوزه محتوای مذهبی، رتبه پنجم را دارد. به این معنی که کانالهایی که در شبکه اجتماعی تلگرام به موضوعات مذهبی و دینی اختصاص دارد در رتبه پنجم انتشار محتوای فارسی در میان این شبکه پیام رسان اجتماعی برخط قرار دارند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه برای جلوگیری از انتشار محتوای نادرست در این فضا، گزارشهایی را برای کلان نظام در حوزه سیاستگذاری تهیه می کنیم، تصریح کرد: در این زمینه گزارشات و رصدهای دستگاههای مرتبط را دریافت و تجمیع و تحلیل کرده و به سیاستگذاران ارائه می دهیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا