یزدفردا"محسن  اختياري:چندي  قبل در مطلب مختصري در خصوص گزينه هاي احتمالي رياست جمهوري سال آتي نوشتيم و اينكه در خصوص رييس جمهور قبل يعني آقاي احمدي نژاد با توجه به پيشينه موجود بيشترين احتمال بر عدم تعيين صلاحيت است كه اين پيش بيني بسيار زودتر از موعد و با درايت و دور انديشي عميق مقام معظم رهبري به وقوع پيوست .

اما با كنار رفتن آقاي احمدي نژاد كه بدون شك يكي از قطبهاي اصلي بود  قطعا مسير انتخابات سمت و سوي ديگري خواهد گرفت .

تجربه معرفي چند كانديداي موازي در دوره هاي قبل از جانب هر دو جناح اصولگرايان و اصلاح طلبان به وقوع پيوسته كه در هر دو مورد نتيجه مثبتي نداشته و براي مثال در دوره قبل يكي از علل اصلي پيروزي آقاي دكتر روحاني اجماع گروههاي اصلاح طلب و اعتدالگرا بر يك كانديداي واحد بود كه در مقابل طيف اصولگرا با معرفي چند كانديدا عملا از پيش قافيه را باخته بودند .

اما اينكه در اين دوره هر كدام از گروهها چه روشي را پيش بگيرند گزينه هايي محتمل است . در طيف اصلاح طلبان و حاميان دولت به احتمال قريب به يقين تنها گزينه مطرح و مورد حمايت رييس جمهور فعلي يعني شخص آقاي دكتر روحاني خواهد بود .

در مقابل در جناح اصولگرايان از گزينه هاي متعددي نام برده مي شود ، همچون آقايان جليلي كه بيشترين احتمال را دارد و يا افرادي مانند آقاي قاليباف و لاريجاني و همچنين بعضا از افراد ديگري همچون باهنر و حتي ضرغامي نيز ياد مي شود .

بدون ترديد در اين دوره هم اگر اصولگرايان به اجماع كامل نرسند به احتمال زياد از قبل بايد شكست را بپذيرند ؛ ولي اگر به هر طريق ممكن اين اجماع اتفاق بيفتد ، افرادي كه بيشترين مقبوليت را دارند آقايان جليلي و لاريجاني خواهند بود .

در مورد آقاي جليلي مخصوصا اگر در نهايت از حمايت مستقيم شخص آقاي احمدي نژاد هم برخوردار شود احتمالا آراي قابل ملاحظه اي كسب خواهد نمود ، هر چند باز هم احتمال توان رقابت با آقاي روحاني اندك خواهد بود .

در خصوص آقاي لاريجاني اگر چه با توجه به اتفاقات گذشته نمي توان هيچ اميدي به حمايت آقاي احمدي نژاد داشت ، وليكن با توجه به روحيه اعتدالگراي بيشتر ايشان كه بخصوص در جرياناتي مانند برجام بيشتر نمود پيدا كرد باز هم مي تواند به كسب آراي قابل توجهي اميدوار باشد ، وليكن باز هم احتمال توان رقابت با آقاي روحاني بسيار اندك خواهد بود .

تا فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا