رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) گفت : به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم.

 

به گزارش اخبار خودرو، هیرویوکی ایشیگه در حاشیه دیدار با رئیس اتاق ایران افزود: البته ما در دیگر زمینه ها مانند صنایع غذایی و همکاری های محیط زیستی نیز به دنبال شرکای ایرانی برای تولید و همکاری های مشترک در ایران هستیم البته ما بررسی های خود را آغاز کردیم تا به محض فراهم شدن شرایط ، اقدامات اجرایی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۰ شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی ، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست های مستقیم با طرف های ایرانی روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند.

ایشیگه ؛ بروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت ها را از موانع توسعه همکاری شرکت های ژاپنی با ایران بیان و ابراز امیدواری کرد این موانع هرچه زودتر برطرف  شود.

رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن با استقبال از واگذاری امور اقتصادی در ایران به شرکت های خصوصی گفت: ۹۸ تا ۹۹ درصد شرکت های فعال اقتصادی در ژاپن متعلق به بخش خصوصی است.

همکاری آلمانی ها برای نوسازی صنایع خودروسازی ایران

شراگه رئیس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان گفت: خودروسازان ایرانی اعلام آمادگی کردند برای نوسازی صنایع خود و همچنین تامین قطعات خودرو با شرکت ما گفتگو کنند.

شراگه در حاشیه دیدار گروه آلمانی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن افزود : شرکت ما در زمینه های مختلفی چون صنایع کشاورزی و غذایی و صنایع خودرو و قطعات مربوطه تمایل دارد که با طرف ایرانی وارد مذاکره شود.

وی گفت: ایالت نیدر زاکسن ، مهد تولید خودروی فولکس واگن است که هم از نظر تولید خودرو و هم شرکت های تولیدکنندگان قطعات خودرو می تواند با ظرفیت قابل ملاحظه ای که در اختیار دارد وارد همکاری با ایران شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایالت نیدر زاکس آلمان افزود: هدف ما فقط تجارت با کشور ایران نیست بلکه می خواهیم بستری را فراهم کنیم تا همکاری های بلندمدتی با ایران داشته باشیم.

شراگه خاطرنشان کرد : ما برنامه ریزی های مدون برای سرمایه گذاری های بلندمدت در ایران در نظر داریم.


یکه‌زارع آخرین وضعیت قرارداد با شرکا و خودروسازان خارجی را تشریح کرد
ایران‌ خودرو به‌دنبال شریک غیرفرانسوی و غیرآسیایی
بازار رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف به ایران در حالی داغ‌تر شده که رکود حاکم بر بازار، زمینه کاهش ظرفیت تولید برخی بنگاه‌های صنعتی را فراهم کرده است
ایران‌ خودرو به‌دنبال شریک غیرفرانسوی و غیرآسیایی

به گزارش اخبار خودرو به نقل از صمت ،بازار رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف به ایران در حالی داغ‌تر شده که رکود حاکم بر بازار، زمینه کاهش ظرفیت تولید برخی بنگاه‌های صنعتی را فراهم کرده است؛

رکودی که حتی دامنگیر شرکت‌های خودروسازی نیز شده و خودروسازان را به چاره‌جویی برای بهبود کیفیت و تنوع در سبد عرضه محصولات خود واداشته است. در حالی که خبرهای غیررسمی از ارائه درخواست رسمی ایران‌ خودرو برای دریافت غرامت از پژوی فرانسه به‌دلیل فسخ قرارداد و کاهش تیراژ تولید این شرکت خودروسازی حکایت دارد. هرچند هنوز مشخص نیست که پرداخت این غرامت، شرط بازگشت دوباره پژو به صنعت خودرو ایران خواهد بود یا خیر، اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات مالی، ایران‌خودرویی‌ها به شدت پیگیر دریافت این غرامت هستند. گرچه مدیرعامل ایران‌خودرو اجرای قرارداد جدید با پژو را منوط به اجرایی‌شدن برجام می‌داند.از سوی دیگر تازه‌ترین خبرها از تداوم مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی و اتخاذ تدابیری برای تامین نقدینگی موردنیاز این شرکت‌ها حکایت دارد. به نحوی که علاوه بر تلاش دولت برای تحریک تقاضا در بازار خودرو از طریق پرداخت تسهیلات خرید، بازدید اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت به همراه وزیر صنعت و رییس سازمان گسترش و نوسازی از ایران‌ خودرو و برپایی نشستی برای رفع مشکلات تامین نقدینگی خودروسازان نیز از دیگر اقداماتی است که در این چارچوب انجام‌شده است. چراکه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از تخصیص ۲۰۰میلیارد تومان یارانه به بخش تولید تا پایان امسال خبر داد و اعلام کرد: میزان تسهیلات بانکی در امسال ۷۰۰هزار میلیارد تومان است که مقرر شده ۲۰درصد این منابع برای خرید محصولات داخلی اختصاص یابد. این منابع مالی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد تا در مهر امسال به خودروسازان پرداخت شود. با هدف حمایت از تولیدات داخلی ۱۴۰هزار میلیارد تومان از منابع مالی بانک‌ها به خرید محصولات صنعتی وخودرو اختصاص خواهد یافت. این در حالی است که هنوز هم بهبود کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تنوع عرضه خودرو هنوز هم از مشکلات مبتلا به خودروسازان داخلی است. در گفت‌وگوی اختصاصی عصر خودرو با هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران‌ خودرو، آخرین وضعیت قرارداد با شرکای خارجی، برخی انتقادها نسبت به ارائه خدمات پس از فروش و روند تحقیق و توسعه در این شرکت مطرح شده است که می‌خوانید.
با توجه به سفر هیات فرانسوی به ایران آیا مذاکره تازه‌ای با خودروسازان فرانسوی انجام شده است؟
پیگیر مذاکرات قبلی با پژو هستیم اما در سفر این هیات تنها یک نماینده از شرکت پژوی فرانسه حضور داشت که با وی درباره پیگیری قرارداد آینده مذاکراتی داشتیم. هر زمان که نمایندگان پژو به ایران سفر کنند، به ما هم سری می‌زنند و موضوع قرارداد را پیگیری می‌کنیم.
روند اجرایی‌شدن قرارداد تولید مشترک با پژو چگونه است، بالاخره این قرارداد از چه زمانی نهایی و اجرا خواهد شد؟
انعقاد و اجرایی‌شدن قرارداد جدید با پژوی فرانسه فرآیندی دارد که باید سپری شود و هر موقع که این فرآیند به پایان رسید، این قرارداد اجرایی می‌شود.
امضای نهایی و اجرای این قرارداد منوط به اجرایی‌شدن توافق سیاسی و برجام است؟
بله. این موضوع نیز در اجرایی شدن قرارداد با پژوی فرانسه موثر است و هنگامی که برجام وارد مرحله اجرایی شده و سایر قراردادها با شرکای خارجی وارد مرحله اجرا شود، با امضای نهایی قرارداد تولید مشترک خودرو با پژوی فرانسه نیز وارد مرحله اجرا می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیات تجاری فرانسوی بر نارضایتی مشتریان ایرانی از عرضه محصولات ۴۰سال قبل پژو در ایران انتقاد کرد، در قرارداد جدید چه رویکردی برای رفع این انتقادات مدنظر قرار خواهد گرفت؟
اکنون خودروهای قبلی پژو به ایران وارد نمی‌شود، بلکه این محصولات داخلی‌سازی شده است. دقیقا از سال ۹۲ به بعد حتی یک قطعه از پژو فرانسه نخریده‌ایم و در قراردادهای جدید نیز در صورتی که اجرایی شود، تولید مشترک و عرضه محصولات جدید پژو مدنظر قرار گرفته که ارتباطی با خودروهای مدل قدیمی پژو ندارد.
آیا پیشرفت جدیدی در مذاکره با فولکس واگن و فیات داشته‌اید؟
مذاکره با فولکس واگن و فیات نیز مشکل خاصی ندارد و هر زمان که نهایی و اجرایی شد، اعلام می‌کنم. اما مطمئنا بعد از توافق، شرایط مساعدتر شده و مانند سایر بخش‌های صنعتی، شرکت‌های خودروسازی خارجی نیز برای ورود و سرمایه‌گذاری در ایران استقبال بیشتری می‌کنند. ایران‌خودرو به‌دنبال شریک معتبر غیرفرانسوی و غیرآسیایی است و فولکس نیز اگر بخواهد به ایران بیاید، خود این خبر را به‌طور رسمی اعلام خواهد کرد. اگر فولکس واگن مشتاق حضور در ایران باشد، ایران‌خودرو نیز مذاکره با این شرکت آلمانی را آغاز خواهد کرد.
یعنی هنوز هیچ برنامه‌ریزی اجرایی برای همکاری با شرکای خودروساز خارجی انجام نشده است؟
کارهای اجرایی هنوز کلید نخورده و پیشرفت مذاکرات و اجرای آن مانند گذشته است. کارهای اجرایی شرکت مشترک با پژوی فرانسه نیز بعد از نهایی‌شدن و اجرای قرارداد شروع می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت مشارکت فیات با کرایسلر امریکا را مانع همکاری با خودروسازان ایرانی می‌داند، آیا مذاکره با این شرکت ایتالیایی جدی است؟
همکاری فیات و کرایسلر مانعی برای همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی نیست، چراکه کرایسلر امریکا مالک فیات نبوده و این موضوع برعکس است. نمی‌توان گفت موانعی در این مسیر وجود ندارد اما فیات بخشی از سهام کرایسلر امریکا را خریده تسن و همکاری با این شرکت امریکایی نمی‌تواند مانع همکاری فیات با ایران‌ خودرو یا سایر شرکای ایرانی باشد.
سرنوشت قرارداد با بنز به کجا رسید؟
نحوه همکاری ایران‌خودرو با بنز کاملا مشخص است و این شرکت تمام‌قد به ایران باز خواهد گشت.

مدیرعامل رنو پارس با انتقاد از خودروسازان ایرانی علت نابسامانی خدمات پس از فروش را ناتوانی آنها در خرید قطعات برخی خودروها مانند تندر ۹۰ قلمداد کرده است، نظر شما چیست؟
ناتوانی خودروسازان ایرانی در زمینه خرید قطعات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب صحت نداشته و رنو پارس حتی قادر به تامین قطعات مورد نیاز خط تولید نیز نبود. به احتمال زیاد نماینده رنو موضوعات ۶ ماه قبل را مطرح کرده اما حتی در آن هنگام نیز رنو پارس مقصر مشکل تامین قطعات تندر۹۰ بود. وقتی تولید روزانه تندر۹۰ به ۱۰ تا ۲۰ خودرو کاهش یافت، امکان تامین قطعه برای شبکه خدمات پس از فروش نیز وجود نداشت.
اما وی ناتوانی مالی خودروسازان ایرانی در خرید قطعات را علت خدمات پس از فروش نامناسب دانسته و اعلام کرده است، نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروسازان ایرانی می‌گویند قطعه تندر۹۰ نداریم، این در حالی است که قطعه وجود دارد اما شرکای تجاری نخریده و به نمایندگی نمی‌رسانند که این امر موجب نارضایتی مشتریان شده است، این رویکرد را تا چه حد می‌پذیرید؟
شاید در گذشته مشکلاتی وجود داشته اما اکنون چنین روندی نیست. مشکل زمانی بود که رنو نمی‌توانست با وارد کردن قطعه، نیاز شرکای ایرانی خود را مرتفع کند و از رساندن قطعه ناتوان بود. به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام می‌کنم که این شرکت مشکلی برای تامین پول موردنیاز خرید قطعات از رنو نداشته و ندارد اما رنو پارس در دوران تحریم از تامین قطعات مورد نیاز تولید تندر ۹۰ به‌دلیل تنگناهای نقل و انتقال پول ناتوان بود و این امر موجب کاهش تیراژ تولید این خودرو به حداقل شد. در واقع همان مشکلاتی که برای ادامه روند تولید تندر۹۰ وجود داشته و منجر به کاهش شدید تیراژ تولید این خودرو شد، در زمینه تامین قطعات یدکی نیز مصداق داشت. وقتی نمی‌توانستند قطعات موردنیاز را به خط تولید ما برسانند، چگونه می‌توان انتظار داشت تا قطعات مورد نیاز بازار خدمات پس از فروش تندر۹۰ تامین شود.
یعنی اکنون مشکلی برای تامین قطعات تندر۹۰ در شبکه خدمات پس از فروش وجود ندارد؟
اکنون شرایط بهتر شده است اما همانطور که می‌دانید در گذشته مشکل قطعه منجر به کاهش شدید تیراژ تولید این خودرو شده بود. با توجه به افزایش تیراژ تولید تندر ۹۰ در چند ماه گذشته اکنون مشکلی برای تامین قطعات در شبکه خدمات پس از فروش نیز وجود ندارد و قطعات مورد نیاز خط تولید و شبکه خدمات پس از فروش در حال تامین است.
برخی منتقدان صنعت خودرو، ضعف شرکت‌های خودروسازی در زمینه تحقیقات آرانددی را علت شرایط کنونی این صنعت و نارضایتی مشتریان می‌دانند، این رویکرد را تا چه حد می‌پذیرید و چه اقدامی در این زمینه انجام شده است؟
شک نکنید که ضعف تحقیقات آرانددی مشکل اصلی صنعت خودرو کشور است. کیفیت و محصول جدید دستاورد فعالیت مناسب مرکز تحقیقات و داشتن بخش آرانددی مناسب است. واقعیت آن است که خودروسازان به‌طور تقریبی به مدت ۱۰ سال کار تحقیقات آرانددی را کنار گذاشته و مشکلات کنونی صنعت خودرو در زمینه کیفیت و تنوع محصول نیز ناشی از همین مسئله است. باید بپذیریم که هر چه بکاریم، درو می‌کنیم و نمی‌توان انتظار داشت تا بدون کار در زمینه بهبود کیفیت و تنوع سبد محصولات، خودروسازان بتوانند خودروهای جدید و باکیفیت بهتر به بازار عرضه کنند. با این شرایط با گذشت ۶ ماه از ورودم به ایران‌خودرو (یک سال و نیم پیش) مرکز تحقیقات «تحقیق و توسعه» با شکلی مقتدر و قوی دوباره فعال و زمینه بازگشت بسیاری از نخبگان صنعت خودرو به این مرکز را فراهم کردم اما به نتیجه رسیدن کارهای تحقیقاتی در صنعت خودرو و عرضه محصول جدید نیازمند ۲/۵ تا ۳ سال زمان است. موضوع دیگر در زمینه بهبود تحقیقات «تحقیق و توسعه» آن است که معمولا در سایر کشورهای دنیا بانک‌ها برای انجام امور تحقیق و توسعه محصول بودجه و اعتبارات خاص با بهره‌های کم پرداخت می‌کنند اما در ایران سخت است که بتوان با وام‌هایی که نرخ بهره ۳۲ تا ۳۳درصدی دارند، کار تحقیق و توسعه را به خوبی انجام داد.
رونق دوباره مرکز تحقیق و توسعه ایران‌ خودرو نیازمند چه میزان اعتبار است؟
اگر بخواهیم یک موتور خوب که به مدت ۱۰سال قابل‌استفاده باشد را تولید کنیم، این امر نیازمند حداقل ۴۰۰ تا ۶۰۰میلیارد تومان اعتبار است. برای انجام چنین کاری در کشورهای خارجی به محض ارائه توجیه اقتصادی طرح به بانک، این میزان اعتبار از سوی بانک براساس میزان پیشرفت پروژه با بهره ۲درصدی تخصیص می‌یابد. برای نمونه در کشور کره‌جنوبی اگر نرخ تسهیلات بانکی ۶درصد باشد، نرخ تسهیلاتی که برای اینگونه طرح‌ها پرداخت می‌شود، به میزان ۴درصد کمتر از نرخ تسهیلاتی است که بانک‌ها به طور معمول پرداخت می‌کنند اما در ایران اگر بخواهیم اعتبار ۴۰۰ تا ۶۰۰میلیارد تومانی را با نرخ بهره ۳۲درصد در مدت ۳سال دریافت کنیم، مشخص است که چه بلایی بر سر پروژه تحقیق و توسعه می‌آید.
در چند ماه گذشته اخباری مبنی بر احتمال پرداخت تسهیلات یا کمک دولت به صنعت خودرو مطرح شده است، این موضوع تا چه حد جدی است؟
خیر، هنوز اتفاق خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات نیفتاده است و پرداخت کمک‌های دولت در صنعت خودرو یا سایر صنایع نیازمند تبدیل شدن به آیین نامه و مصوبه مجلس است.
اجرایی‌شدن قراردادهای مشارکت با خودروسازان خارجی و عرضه محصولات جدید نیازمند انتقال فناوری و راه‌اندازی خطوط تولید یا تغییراتی در خطوط موجود است که فرآیندی هزینه‌بر محسوب می‌شود، چه سازوکاری برای تامین منابع مورد نیاز در نظر گرفته‌اید؟
باید منتظر بمانیم تا این شرکای خارجی فعالیت خود در کشورمان را آغاز کنند و سپس در این زمینه اظهار نظر کرد.
مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر پرداخت ۱۰درصد تسهیلات بانکی برای خرید کالاهای مصرفی با دوام مانند خودرو تا چه حد قادر به حل مشکل رکود بازار است؟
به طور ۱۰۰درصد این تسهیلات قادر خواهد بود با تحریک تقاضا زمینه رونق بیشتر بازار خودرو را فراهم کند. اما این مصوبه به‌تازگی تصویب شده و باید مراحل اجرایی آن سپری شود.

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ 


داخلی‌سازی قطعات با افزایش تعرفه واردات
افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی موضوعی است که تمامی فعالان صنعت قطعه بر اهمیت آن اذعان دارند. افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی باعث جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات خودرو به کشور خواهد شد
داخلی‌سازی قطعات با افزایش تعرفه واردات

به گزارش اخبار خودرو به نقل از صمت ، افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی موضوعی است که تمامی فعالان صنعت قطعه بر اهمیت آن اذعان دارند. افزایش نرخ تعرفه قطعات وارداتی باعث جلوگیری از واردات بی‌رویه قطعات خودرو به کشور خواهد شد

و با تحقق این امر از قطعه‌سازان داخلی حمایت می‌شود تا با افزایش داخلی‌سازی و به دنبال آن ارتقای صادرات قطعات خودرو زمینه به منظور رقابتی شدن این صنعت فراهم شود.
تعیین تعرفه بر مبنای ارز مبادله‌ای
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور به صمت گفت: درحال‌حاضر تعرفه اسمی واردات قطعات ۱۲درصد و تعرفه موثر واقعی کمتر از ۱۰درصد است زیرا مبنای محاسبه ارز مبادله‌ای خواهد بود. این درحالی است که با تعرفه ۱۰درصدی قطعات خودرو، امکان رقابت قطعه‌سازان داخلی با خارجی‌ها وجود ندارد، از این‌رو پیشنهاد می‌شود تعرفه واردات قطعات افزایش یابد تا قطعه‌سازان داخلی توانایی رقابت با قطعات وارداتی را داشته باشند.آرش محبی‌نژاد توضیح داد: درحال‌حاضر مبنای محاسبه تعرفه واردات کالا در گمرکات جمهوری اسلامی، ارز مبادله‌ای است. این در حالی است که قطعات خودرو با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و مبنای محاسبه قیمت، ارز آزاد به‌شمار می‌رود اما تعرفه‌ای که گمرک دریافت می‌کند، بر مبنای ارز مبادله‌ای خواهد بود که این مابه‌تفاوت، حدود ۲درصد روی تعرفه قطعات خودرو به‌صورت موثر تاثیر گذاشته و عددی که گمرک دریافت می‌کند، در عمل بیشتر از ۱۰درصد ارزش کالا نیست، در حالی‌که تعرفه اسمی قطعات خودرو ۱۲درصد است.آنطور که وی می‌گوید: در حال‌حاضر هزینه‌هایی مانند مالیات بر ارزش‌افزوده به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود، ضمن آنکه این هزینه‌ها در کشور به مراتب افزایش می‌یابد. درحالی که در سال‌هایی که نرخ تعرفه واردات قطعات خودرو ۲۵درصد بود، مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای به قطعه‌سازان تحمیل نمی‌شد اما در حال‌حاضر ۹درصد مالیات بر ارزش‌افزوده و علاوه بر آن هزینه‌های تولید، هزینه‌های مالی و بهره‌های مالی نیز به قطعه‌سازان تحمیل شده که در نتیجه در قیمت تمام‌شده، تعرفه نقش کمتری نسبت به گذشته بازی می‌کند.به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور، در سال ۱۳۹۴ حمایت تعرفه‌ای از قطعه‌سازان ایرانی حدود ۸درصد موثر تعیین شد. این درحالی است که حمایت تعرفه‌ای موثر در سال ۱۳۹۰ بالای ۲۵درصد بود که این امر کمر قطعه‌سازان داخلی را شکست. به‌طوری که درحال‌حاضر شاهد هستیم که انبوه قطعات خارجی به‌ویژه قطعات هندی و چینی وارد کشور می‌شود، در حالی‌که برای قاچاقچیان به صرفه خواهد بود که قطعه از مبادی ورودی رسمی وارد شود تا اینکه تولیدکنندگان ایرانی نسبت به واردات قطعات اقدام کنند.
تعرفه قطعات منفصل افزایش یابد
چندی پیش بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو و فعال صنعت قطعه نیز به افزایش نرخ تعرفه واردات قطعات خودرو اشاره و اظهار کرده بود که باید از واردات بی‌رویه قطعات جلوگیری به عمل‌اید تا صنعت خودرو به سمت بهینه شدن حرکت کند.همچنین یک عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در گفت‌وگو با صمت معتقد است نرخ تعرفه اسمی قطعات وارداتی حدود ۱۵درصد است، در حالی که این نرخ تعرفه باید به گونه‌ای تعریف شود که تولیدات داخلی توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: نرخ سود بانکی در کشور حدود ۲۷ یا ۲۸درصد است، این درحالی است که در کشورهای خارجی این نرخ ۳ تا ۴درصد تعریف شده، بنابراین باید نرخ سود بانکی و نرخ ارز واقعی شود.آنطور که وی می‌گوید: امکان قاچاق قطعات بزرگ برای نمونه سپر خودرو پایین است اما قاچاق قطعات کوچک خودرو امکانپذیر است. با این حال نرخ تعرفه قطعات سی‌کی‌دی (قطعات منفصل خودرو) ۲۶درصد تعیین شده که با توجه به شرایط ضروری به‌نظر می‌رسد باید این نرخ افزایش یابد، در غیر این صورت تمایل به واردات قطعات افزایش و بدین ترتیب عمق ساخت قطعات داخل کاهش می‌یابد.عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با تاکید بر افزایش میزان داخلی‌سازی قطعات خودروها تصریح کرد: قطعه‌سازان داخلی از توان فنی بالایی برخوردار هستند و به خوبی از عهده انجام این کار برمی‌آیند، بنابراین باید توان قطعه‌سازان کشور را برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید باور کرد و به آن اطمینان داشت زیرا هرچه میزان این داخلی‌سازی افزایش یابد، منجر به اشتغالزایی بیشتر شده و مزیت‌های اقتصادی خوبی را برای کشور فراهم می‌کند.به گفته نجفی‌منش، درحال‌حاضر خودروی تندر ال۹۰، ۶۰درصد ساخت داخل است و از لحاظ کیفیتی نیز موفق به کسب رضایت مشتریان شده است، پس می‌توان نتیجه گرفت که قطعه‌سازان از توان بالایی برای داخلی کردن قطعات برخوردار هستند. این فعال صنعت قطعه‌سازی معتقد است: باید از قطعه‌سازان کشور برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید حمایت شود، ازجمله اینکه تسهیلات بانکی مانند سایر کشورهای خارجی به قطعه‌سازان اعطا شود و شرایط کسب و کار اصلاح شده تا زمینه‌های رقابتی شدن فراهم شود، چراکه تنها با تعیین تعرفه نمی‌توان نسبت به حمایت از تولید قطعه اقدام کرد. به باور وی، در همین حال برنامه قطعه‌سازان همکاری با کشورهای خارجی و بسنده نکردن به یک کشور است. بر این اساس هر کدام از کشورها که از شرایط بهتری برخوردار هستند، برای همکاری انتخاب می‌شوند. در همین حال شرط‌های قطعه‌سازان این است که شرکای خارجی باید در داخل سرمایه‌گذاری کنند و بازارهای صادراتی نیز برای این شرکت‌ها فراهم شود.

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ 
 
فولکس واگن خودروهای آلاینده محیط زیست را تعمیر می‌کند
مدیر شرکت فولکس واگن گفت این شرکت فراخوان خودروهایی که در بحران استفاده از نرم افزار پنهان کننده میزان آلایندگی درگیر بوده اند را در ماه ژانویه آغاز می کند و تعمیر این خودروها را تا پایان سال آینده تکمیل می کند.
فولکس واگن خودروهای آلاینده محیط زیست را تعمیر می‌کند

به گزارش اخبار خودرو به نقل از تسنیم ،مدیر شرکت فولکس واگن، در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی گفت، این شرکت فراخوان خودروهایی که در بحران استفاده از نرم افزار  پنهان کننده میزان آلایندگی درگیر بوده اند را در ماه ژانویه آغاز می کند و تعمیر این خودروها را تا پایان سال آینده تکمیل می کند.
مولر به روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زیتونگ گفت: «اگر همه چیز بر طبق برنامه پیش برود، ما می توانیم فراخوان را در ماه ژانویه آغاز کنیم. تمام خودروها باید تا پایان سال ۲۰۱۶ تعمیر شوند.»
مولر با رد این مسئله که مارتین وینترکورن، سلف وی از این موضوع مطلع بوده است گفت، تنها تعداد معدودی از کارمندان شرکت در  این رسوایی که موجب سقوط ارزش سهام فولکس واگن شده نقش داشته اند.
وی گفت، فولکس واگن باید کوچک تر شود و تمرکز گرایی در آن کمتر شود. مدیر فولکس واگن همچنین با اشاره تلویحی به شرکت بوگاتی افزود، هر مدل و برندی که با فولکس واگن همکاری داشته مورد تحقیق قرار خواهد گرفت.
وی افزود، به جای انقلاب، باید یک سیر تکاملی در فولکس واگن اتفاق بیافتد تا این شرکت به مسیر درست خود برگردد. وی پیش بینی کرد که شرکت در طی ۲ تا ۳ سال مجددا به موقعیت درخشان خود برگردد.
مولر این ادعا که به رغم اطلاع رسانی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا به مقامات این شرکت در مورد رسوایی اخیر چند هفته قبل از علنی شدن آن، فولکس واگن خیلی دیر در این مورد به بازارهای مالی اطلاع داده است، را رد کرد.
«بر اساس برداشتی که ما از مقررات داریم، ما به موقع (به بازارهای مالی) اطلاع داده ایم.»
پس از این مصاحبه، سخنگوی فولکس واگن اعلام کرد که اقدامات اصلاحی در بازار آمریکا ابتدا باید مورد موافقت آژانس حفاظت از محیط زیست این کشور قرار گیرد. وی هیچ زمانی برای این اقدام مشخص نکرد.

ترفندی برای جذب رانندگان فولکس واگن
فیات کرایسلر اتوموبیل در شرایطی که فولکس واگن بر سر تقلب در تستهای آلایندگی با مشکلات عدیده ای روبروست، با تخفیف ۱۵۰۰ یورویی (۱۷۰۰ دلار) درصدد جذب مشتریان رقیب آلمانی خود است.
ترفندی برای جذب رانندگان فولکس واگن

فیات کرایسلر اتوموبیل در شرایطی که فولکس واگن بر سر تقلب در تستهای آلایندگی با مشکلات عدیده ای روبروست، با تخفیف ۱۵۰۰ یورویی (۱۷۰۰ دلار) درصدد جذب مشتریان رقیب آلمانی خود است.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، فیات کرایسلر این تخفیف را علاوه بر مشوقهای دیگر برای مبادله کردن خودروی هر یک از برندهای فولکس واگن عرضه می‌کند.

در حالیکه سخنگوی این خودروساز ایتالیایی-آمریکایی در تورین حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشد اما فروشندگان خودرو در گفت و گو با نشریه “ایل جیورنال” این موضوع را تایید کردند.

در حالیکه تخفیفهای معاوضه برند غیرمعمول نیست اما پیشنهادهایی که برای خودروهای یک شرکت خاص عرضه می‌شوند، کم سابقه است. فیات در حالی دست به این اقدام زده است که فولکس واگن درگیر بزرگترین بحران تاریخ خود شده است و همچنان روابط خصمانه ای میان این دو خودروساز وجود دارد.

سرجیو مارچیونه، مدیرعامل فیات کرایسلر در سال ۲۰۱۲ فولکس واگن را متهم کرد با استراتژی قیمت گذاری خود در شرایطی که تولیدکنندگان با رکود بازار دست و پنجه نرم می‌کنند، حمام خون در اروپا به راه انداخته است.

فولکس واگن هم در واکنش به این اتهام، تهدید کرد اتحادیه تولیدکنندگان خودروی اروپا را که لابی اصلی صنعت خودرو در این منطقه است و در آن زمان تحت ریاست مارچیونه قرار داشت، ترک کند.

اتحادیه تولیدکنندگان خودروی اروپا که فولکس واگن همچنان در آن عضویت دارد، اکنون بخشی از انزوای رو به رشد بزرگترین خودروساز اروپا شده است. این خودروساز ۱۸ سپتامبر اعلام کرد ۱۱ میلیون خودروی دیزلی این شرکت در سراسر جهان مجهز به دستگاهی هستند که برای گمراه کردن آزمایش کنندگان آلایندگی طراحی شده است.

این دستگاه کنترل‌های آلودگی را در زمان تست فعال می‌کند اما همین کنترل‌ها را در زمان رانندگی معمولی غیرفعال می‌کند و در شرایط واقعی خودروهای مذکور چند برابر بالاتر از سطح مجاز آلایندگی دارند.

این انجمن ۲۳ سپتامبر اعلام کرد شواهدی وجود ندارد که تولیدکنندگان دیگر هم عامدانه رگولاتورها را گمراه کرده باشند.

ارزش سهام فولکس واگن از زمان برملا شدن این رسوایی، رو به کاهش گذاشته در حالیکه سهام رقیبان اروپایی این شرکت شروع به بهبود کرده است.

مشوقهایی که فیات کرایسلر در اکتبر به مشتریان ایتالیایی فولکس واگن پیشنهاد کرده است، از ۵۰۰ یورو برای “فیات پاندا” تا ۱۵۰۰ یورو برای “جیپ گرند چروکی” متغیر است.

فیات هفته گذشته یادداشتی را به توزیع کنندگانش ارسال کرد که در آن به مشتریان اطمینان داده بود به مقررات تست آلایندگی کاملا عمل می‌کند و خودروهایش از دستگاه‌های متقلب استفاده نمی‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برند فولکس واگن در ایتالیا پس از فیات در رتبه دوم قرار دارد. فروش این برند آلمانی در ایتالیا طی سپتامبر ۱.۴ درصد کاهش یافت در حالیکه فروش فیات ۲۴ درصد افزایش یافت.

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ 

ترکش رسوایی فولکس واگن به اقتصاد چک اصابت کرد
روزنامه پراوو به نقل از سخنگوی وزارت دارایی جمهوری چک نوشت: رسوایی تقلب فولکس واگن در تست آلایندگی ممکن است حداکثر ۰.۲ درصد از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۶ بکاهد.
ترکش رسوایی فولکس واگن به اقتصاد چک اصابت کرد

روزنامه پراوو به نقل از سخنگوی وزارت دارایی جمهوری چک نوشت: رسوایی تقلب فولکس واگن در تست آلایندگی ممکن است حداکثر ۰.۲ درصد از رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۶ بکاهد.

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا، فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، پس از اینکه اقرار کرد در تست آلایندگی خودروهای دیزلی در آمریکا تقلب کرده و ۱۱ میلیون خودروی ساخت این شرکت در سراسر جهان مجهز به نرم افزار تقلب در تست آلایندگی هستند، با بدترین بحران تجاری تاریخ خود مواجه شده است.

حدود ۱.۲ میلیون دستگاه از این خودروها تحت برند اسکودای چک فروخته شده اند.

سخنگوی وزارت دارایی جمهوری چک به نشریه پراوو گفت: با در نظر گرفتن مشارکت مستقیم “اسکودا اتو” در دستکاری تستهای آلایندگی، در بدترین حالت شاهد ۰.۱ تا ۰.۲ درصد رشد کمتر تولید ناخالص داخلی خواهیم بود.

وزارت دارایی جمهوری چک پیش از این رشد تولید ناخالص داخلی در سال آینده را ۲.۵ درصد پیش بینی کرده بود.

انجمن واردکنندگان خودروی چک اعلام کرد فروش خودرو در این کشور امسال به میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت و به بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه می‌رسد و پیش بینی کرد رسوایی تقلب فولکس واگن تاثیر چندانی نخواهد داشت.

با اینهمه وزیران و تحلیلگران جمهوری چک انتظار دارند به دلیل رابطه عمیق این کشور با زنجیره تامین آلمان، اقتصاد جمهوری چک از این رسوایی لطمه ببیند.

در آلمان وزیران دارایی و اقتصاد این کشور ریسک خطر اقتصادی گسترده‌تر این رسوایی برای کشورشان را کم اهمیت قلمداد کرده اند اما مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا اخیرا اظهار کرده است رسوایی فولکس واگن به اقتصاد این کشور ضربه سختی خواهد زد ولی این خودروساز احتمالا در برابر این بحران دوام خواهد آورد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مصاحبه با یک شبکه رادیویی آلمانی اظهار کرده است رسوایی آلایندگی که گریبانگیر فولکس واگن شده، شدید بوده است اما صدمات ناشی از آن به اندازه نیست که به وجهه آلمان به عنوان یک مکان خوب برای کسب و کار لطمه بزند.

این رسوایی ماه گذشته از سوی سازمان حفظ محیط زیست آمریکا برملا شد و پس از آن فولکس واگن اقرار کرد ۱۱ میلیون خودروی دیزلی ساخت این شرکت در سراسر جهان مجهز به این دستگاه هستند که کنترل‌های آلودگی را در زمان تست فعال می‌کند اما همین کنترل‌ها را در زمان رانندگی معمولی غیرفعال می‌کند و در شرایط واقعی خودروهای مذکور چند برابر بالاتر از سطح مجاز آلایندگی دارند.

انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

کامیون‌های خودران به جاده‌ها می‌آیند
شرکت خودروسازی Daimler Trucks در تلاش برای توسعه کامیون‌های خودران، با سازگار کردن سیستم پایلوت بزرگراه در یک کامیون مرسدس بنز و راندن آن در بزرگراهی در نزدیکی اشتوتگارت، نخستین محصول نیمه‌خودکار خود را در جاده‌های عمومی آزمایش کرد.
کامیون‌های خودران به جاده‌ها می‌آیند

به گزارش اخبار خودرو به نقل از ایسنا ،شرکت خودروسازی Daimler Trucks در تلاش برای توسعه کامیون‌های خودران، با سازگار کردن سیستم پایلوت بزرگراه در یک کامیون مرسدس بنز و راندن آن در بزرگراهی در نزدیکی اشتوتگارت، نخستین محصول نیمه‌خودکار خود را در جاده‌های عمومی آزمایش کرد.

به گفته سازندگان، در کنار سایر مزایای مفروض خودروهای خودکار، ارتقای ایمنی راننده یکی از دلایل قانع‌کننده برای دنبال کردن این فناوری در بخش حمل و نقل جاده‌ای است.

گفته می‌شود با اجازه دادن به سیستم‌های مستقل برای به عهده گرفتن بخشی از مسؤولیت در سفرهای طولانی، می‌توان خستگی راننده و اشتباهات و حواس پرتی او را کاهش داد.

علاوه بر آن، وقتی سیستم شروع به عوض کردن دنده، گاز دادن و ترمز می‌کند، کارآمدتر بوده و در نتیجه، سوخت و میزان تولید گازهای گلخانه‌ای کمتر می‌شود.

سیستم پایلوت بزرگراه دایملر اولین بار در سال گذشته بر روی خودروی Future Truck 2025 مرسدس بنز در جاده آزمایش شد؛ خودرویی مفهومی که برای نشان دادن این که کامیون‌های خودکار در آینده به چه شکل خواهند بود، در نظر گرفته شده است.

در اوایل سال جاری یکی دیگر از خودروهای این شرکت به نام Freightliner Inspiration، مجوز رسمی را برای تردد در بزرگراه‌های عمومی در ایالت نوادا دریافت کرد.

تجربه سفر خودران اخیر برای نخستین بار به نمایش نصب سیستم پایلوت بزرگراه و آزمایش آن در چیزی غیر از یک وسیله نقلیه مفهومی پرداخته است.

دکتر ولفگانگ برنارد، از روسای شرکت دایملر و وینفرید کرچمان، فرماندار استان بادن-وورتمبرگ پشت خودروی اصلاح شده مرسدس بنز Actros قرار داشتند که در امتداد اتوبان ۸ بین دنکندرف و اشتوتگارت حرکت کرده و از سیستم پایلوت بزرگراه برای هدایت مسیر کمک گرفتند.

این سیستم از یک رادار با برد کوتاه برای ارزیابی محیط اطراف خودرو تا ۷۰ متر در یک قوس ۱۳۰ درجه رو بجلو و همچنین یک رادار دوربرد برای بررسی تا ۲۵۰ متر در قوس ۱۸ درجه استفاده می‌کند. این کار در کنار سیستم‌های کنترل فعال سرعت و کمک ترمز فعال به همراه یک دوربین استریو انجام می‌شود که نشانه‌گذاری‌های جاده را شناسایی کرده و فرمان را هدایت می‌کند.

اگرچه این کار، رانندگی خودکار نام دارد اما سیستم پایلوت بزرگراه به کسانی که پشت فرمان هستند، اجازه نمی‌دهد پای خود را بر روی داشبورد بگذارند یا در طول مسیر تا مقصد چرت بزنند. دایملر این سیستم را به خلبان خودکاری تشبیه کرده که در حمل و نقل هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خلبان طی مدت استفاده از آن باید در هر زمان آماده کنترل باشد. این سیستم نیز می‌تواند راننده را در صورت بروز هرگونه تغییر در آب و هوا یا شرایط جاده مجبور به این کار کند و اگر همان موقع واکنش نشان ندهد، خودرو متوقف خواهد شد.

برای انجام این کار، دایملر باید از سازمان تنظیم ترافیک جاده آلمان مجوز ویژه‌ای برای راندن نیمه‌خودکار کامیون در بزرگراه با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت دریافت می‌کرد.

در حالی که استفاده گسترده از کامیون خودران هنوز تا واقعیت فاصله زیادی دارد، فرصت برای آزمایش این فناوری در دنیای واقعی به تسریع روند، کمک خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا