یزدفردا :مذاکرات ایران و 1+5 برای رسیدن به تفاهم بر سر "راه‌حل‌ها" با مذاکرات مقامات فنی هسته‌ای ایران و آمریکا در حالی آغاز شد که بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی، وزیران خارجه ایران و روسیه یکی از حل اکثر مسایل و دیگری از حل و فصل تمامی مسایل کلیدی در چارچوب مذاکرات جامع هسته‌ای خبر داده بودند.

 
در حالی که رسانه های گروهی مختلف انتظار داشتند، مذاکرات در اخرین روز ضرب الاجل پایان مارس تا ساعات بامدادی روز چهارشنبه اول آوریل برای رسیدن به نتیجه بر سر راه‌حل‌ها به پایان برسد، هیات‌های مذاکره کننده اعلام کردند که برای چند ساعت مذاکرات را متوقف و در اولین ساعات صبح آن را از سر می‌گیرند.
 
سرگی لاوروف تنها وزیر خارجه گروه 1+5 بود که در جمع خبرنگاران روسی اعلام کرد: ایران و 1+5 بر روی مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند و کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.
 
وی همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.
 
پس از آن محمد جواد ظریف به همراه تعدادی از اعضای هیات ایرانی برای دقایقی به جمع تمامی خبرنگارانی که در محل مذاکرات حضور داشتند آمد و گفت: پیشرفت‌های خوبی در صحبت‌ها بوده اما تصمیم گرفتیم بقیه کار را از صبح چهارشنبه از سر بگیریم و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم.
 
وزیر خارجه کشورمان درباره رفع اختلاف‌ها گفت: در اکثر موضوعات، راه‌حل‌ها کاملاً مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش (متن توافق جامع) شروع شود.
 
وی در برابر این پرسش که "این امید وجود دارد که چهارشنبه بیانیه صادر شود؟" پاسخ داد: احتمالش خوب است.
 
با این حال پس از اعلام این اخبار منابع نزدیک خبر دادند که لوران فابیوس لوزان را به مقصد پاریس ترک کرده است و دلیل این امر را شرکت در جلسه کابینه عنوان کردند. با این حال گفته شده است به احتمال قوی فابیوس برای اعلام رسمی تفاهم میان ایران و 1+5 به لوزان باز می گردد.
 
از سویی یک مقام آمریکایی نیز اظهارات وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه همه مسایل کلیدی حل شده است را رد کرده و گفته است هنوز مسایلی باقی است.


آخرین تحولات مذاکرات هسته ای را از اینجا دنبال کنید:
چهارشنبه 12 فروردین



20:21 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (چهارشنبه) گفت طرفین سخت در تلاش هستند تا توافق هسته‌ای را نهایی کنند. وی در توئیتر نوشت: «در تلاش برای نهایی کردن توافق، داریم سخت تلاش می‌کنیم. یک توافق خوب.»

20:02 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است: دو طرف به توافقی کلی در همه "جنبه‌های کلیدی" رسیده‌اند.

19:57 صادق زیباکلام، به سایت آفتاب گفت: "دولت تمام هم و غم خود را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات گذاشته است و از نظر من بدون حل پرونده هسته ای دولت قادر نیست گام دیگری بردارد. از طرفی از سوی مردم هم اشتیاقی برای حصول توافق وجود دارد."

19:55 با به توافق نرسیدن ایران و کشورهای ۱+۵ در مهلت مقررشده، و کشیده شدن مذاکرات به "وقت اضافه" بهای نفت خام در بازارهای جهانی اندکی بالا رفت. امروز هر بشکه نفت خام برنت با ۱.۵ دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت ۵۶.۶۲ دلار معامله شد.

در آمریکا شاخص سهام برای دومین روز متوالی پایین آمد و دلار هم نسبت به دیگر ارزهای خارجی ارزان شد. البته بخشی از این افت به گزارشی از اشتغال در بخش خصوصی آمریکا برمی‌گردد که مطابق آن وضعیت به اندازه‌ای که انتظار می‌رفته بهبود نیافته است.

در مقابل در روسیه هم روبل در مقابل ارزهای دیگر تقویت شده و هم بهای سهام شرکت‌های روس بالا رفته است. رویترز این مساله را تا حدی ناشی از امیدواری به رسیدن توافق با ایران مرتبط می‌داند.

در ایران امروز، فردا و پس فردا تعطیل رسمی است و بازارها بعد از تعطیلی تقریبا دو هفته‌ای نوروزی در روز شنبه ۱۴ فروردین باز می‌شوند. به این ترتیب اگر نتیجه مذاکرات در سه روز آینده روشن شود اثر آن را می‌توان روز شنبه در بازار ارز و سهام دید. (بی بی سی)

19:42 مذاکره دوجانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای آمریکایی او به پایان رسید و رایزنی های داخلی هیات های هفت گانه شروع شد. در حال حاضر وزیران و معاونان و کارشناسان هیات های مختلف در هتل بوریواژ سرگرم رایزنی های داخلی هستند و بر روی متنی که قرار است منتشر شود، کار می کنند.

19:30 وزارت خارجه آمریکا نشست خبری خود را به دلیل مذاکرات هسته ای ایران لغو کرد.

19:22 یک دیپلمات اروپایی گفت: احتمال بازگشت فابیوس به لوزان و پیوستن به مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد. وی افزود: آمدن فابیوس بستگی به روند مذاکرات دارد و وی در صورت نیاز یا پیشرفت خواهد آمد. وی افزود: احتمال دارد امشب مذاکرات تمام نشود. (تسنیم)

19:03- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که احتمال ادامه مذاکرات طی امشب افزایش یافته و احتمالا امشب در لوزان خواهیم ماند. وی گفت که مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت داشته اما این پیشرفت کند است. او در خصوص اینکه آیا این دور نتیجه ای در پایان خواهد داشت یا نه، گفت: اگر غیر از این بود ما اینجا نمی ماندیم. یک مقام غربی هم احتمال اتمام مذاکرات هسته ای با ایران طی چند ساعت آینده را بعید دانست. وی در خصوص اینکه آیا مذاکرات ممکن است از روز پنج شنبه هم فراتر رود گفت: مطمئن نیستم و  بستگی به روند مذاکرات دارد. (تسنیم)

18:49 یک مقام غربی در گفت وگو با تسنیم، احتمال اتمام مذاکرات هسته‌ای با ایران طی چند ساعت آینده را بعید دانست. وی در خصوص اینکه آیا مذاکرات ممکن است از روز پنج‌شنبه هم فراتر رود گفت: مطمئن نیستم و  بستگی به روند مذاکرات دارد.

18:48 وزیر خارجه آمریکا می‌گوید امیدوار است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تا امشب (چهارشنبه) به نتیجه برسد.

18:26 فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با بی بی سی گفت: ما پیشرفت های خوبی را طی چند روز گذشته داشته ایم ولی خیلی آهسته بوده است. هنوز مسائل کلیدی در مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد که باید حل شود. ما شب گذشته تصمیم گرفتیم که [به مذاکرات] تنفس بدهیم چون بعضی از کارکنان از شب گذشته مشغول کار بودند و ما می خواستیم همچنان که آخرین موضوعات باقیمانده را حل می کنیم، همه در فضای با نشاط تری کار کنند. من خوش بین هستم که ما امروز بتوانیم پیشرفت های خوبی را داشته باشیم.

18:00 لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه پس از شرکت در نشست کابینه فرانسه در پاریس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است، اما برای اینکه بتوانیم بگوییم فوری به نتیجه رسیده‌ایم کافی نیست. فابیوس تاکید کرد: در صورت لزوم حاضر است به منظور ادامه این مذاکرات به لوزان بازگردد. (ایسنا)

17:43  نشست جداگانه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و همزمان نشست جداگانه ای میان جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران در لوزان ادامه دارد.

17:43 "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا با "سرگی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه در لوزان سوئیس با یکدیگر دیدار و درباره توافق احتمالی برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

17:30 بی‌بی‌سی نوشت: به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو از موضع خود در مورد ایران قدری عقب‌نشینی کرده و در تازه‌ترین اظهار نظر خود در این مورد، به جای "برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران"، از "تضعیف" آن سخن گفته است.

17:21 رویترز گزارش داد در حالی که ماراتون مذاکرات هسته‌ای به روز چهارشنبه کشیده شده است، قدرت‌های عمده جهانی و ایران در آستانه دستیابی به توافقی اولیه برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته‌اند اما آن‌ها بر سر جزئیات کلیدی همچون برداشتن تحریم‌های سازمان ملل و تحقیق و توسعه آتی به بن‌بست رسیده‌اند. (تسنیم)

17:07 سی‌بی‌اس: مذاکرت لوزان ممکن است 24 تا 48 ساعت تمدید شود. (تسنیم)

17:04 آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان طی سخنانی گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران پس از رسیدن به توافق درباره تمامی موارد اختلافی به پایان می‌رسد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که امروز توافق درباره برنامه هسته‌ای با ایران حاصل شود.

16:50 بازارهای نفتی جهان عدم دستیابی به چارچوب توافق نهایی تا ضرب الاجل 31 مارس و کشیده شدن مذاکرات به روز چهارشنبه را نشانه احتمال شکست مذاکرات و ادامه تحریم نفتی و مالی ایران تلقی کرده‌اند. بهای نفت خام از نوع برنت که از روز دوشنبه روند نزولی را پیموده بود بود در معاملات روز چهارشنبه بخشی از زیان قبلی را جبران کرد و قیمت آن از 54 دلار و هفتاد سنت در آغاز معاملات به 55 دلار و 51 سنت در پایان معاملات افزایش یافت.

16:44 سخنگوی وزارت خارجه آلمان در نشست خبری روزانه خود گفته است پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل آمده و دستیابی به توافق امکانپذیر است اما قطعیت ندارد. وی گفته است هر توافقی باید به نحوی قابل راستی آزمایی راه دسترسی ایران به بمب اتمی را مسدود کند. (بی بی سی)

15:40 اطلاعات واصله از لوزان به سایت «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که قطعنامه های تحریمی شورای امنیت قطعا بلافاصله پس از توافق نهایی لغو نخواهد شد.

15:27 وزارت خارجه آلمان با انتشار بیانیه ای در مورد مذاکرات هسته ای لوزان اعلام کرد: مذاکرات در مورد برخی پرسش های مهم مطرح در شب گذشته گره خورد و دچار پیچیدگی شد. پیشرفت مشهود است. هیچ چیزی مورد موافقت قرار نگرفت اما اگر نیت خوبی بین تمامی طرف ها وجود داشته باشد حصول یک توافق ممکن است. (تسنیم)

15:15 نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 پس از دو ساعت پایان یافت و دقایقی بعد از آن محمدجواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا رایزنی دو جانبه را آغاز کردند.

15:05 هیات مذاکره کننده چین پس از آنکه وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس را ترک کرده است با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نتیجه نرسد تمام تلاش‌های پیشین این کشورها برای حصول توافق از بین خواهد رفت.

14:22 سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفتگو با شبکه یک سیما، از آغاز نگارش راه حل ها خبرداد و گفت که وزیران خارجه هفت کشور در پایان جلسه امروز بیانیه مشترک مطبوعاتی می دهند. وی ادامه داد: ما به کار خود برای نگارش راه حل ها ادامه خواهیم داد. در پایان امروز ما توافق نخواهیم داشت. توافق آن چیزی است مکتوب شده، جزییات ان بررسی شده و نگاشته شده است. (بیشتر بخوانید)

14:18 شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت داشته است، اما این پیشرفت به اندازه ای نیست که امروز توافقنامه امضا شود.

14:14 شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری در بیت المقدس گفت: امتیازات در لوزان به ایران اسرائیل، منطقه و جهان را تهدید می کند. (بیشتر بخوانید)

14:10 یک دیپلمات آلمانی: دیشب گفتگوها درباره چند مساله مهم قفل شده بود. کارشناسان فنی تمام شب مشغول کار بودند و حالا وزیران نتیجه کار آنان را ارزیابی می‌کنند. پیشرفت قابل ملاحظه بوده است هنوز هیچ چیز قطعی نیست اما با حسن نیت می‌توان به توافق رسید.

14:07  ایسنا به نقل از ایتارتاس گزارش داد: دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین با اعضای شورای امنیت ملی روسیه دیدار و درباره وضعیت یمن، اوکراین و مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.

14:05 عراقچی گفت: از دیروز جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 شروع شد یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را داشتیم. امروز از هفت صبح جلسات کارشناسان و وزرای خارجه 1+5 با هم و بعد با حضور وزیر خارجه ایران ادامه یافت. وی افزود: در وقت اضافه مذاکرات هستیم. قرارمان بر این بود تا دیروز مذاکرات به سرانجام برسد ولی هیچ وقت اجازه ندادیم زمان ما را اسیر در خودش کند. عراقچی گفت: برخی اختلافات و فاصله‌هایی که وجود داشت تصمیم گرفتیم مذاکرات ادامه یابد.

14:00 خبرگزاری ایرنا با انتشار عکس زیر نوشت: در حالی که در این مدت هیچ بحثی درباره متن نمی شد و هر خبری می آمد، همه رد می کردند، تصویری که عکاسان گرفتند نشان می دهد که همه اعضای تیم مذاکره کننده ایران در حال مطالعه یک متن چند صفحه ای هستند. ظاهرا این همان متنی است که قرار است در جلسه با وزیران بررسی و تصویب شود. (تصاویر بیشتر را از اینجا ببینید)

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88619.jpeg

13:38  خبرگزاری ایتارتاس نیز نوشت: طرفین در حال کار بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه ای هستند.

13:15 تسنیم نوشت: دیپلمات نزدیک به مذاکرات به یک خبرگزاری روسی گفته است که اکنون طرفین بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه‌ای کار می‌کنند. یک دیپلمات ارشد در گفتگو با خبرگزاری تاس گفته است: "در حالی که دیدارها ادامه دارد ما می‌توانیم بگوییم که سند قبل از پایان امروز آماده خواهد شد. توافق‌های انجام شده و اکنون باید بسته‌بندی شوند." این مقام ارشد در ادامه افزود که طرفین بر روی یک بیانیه سیاسی دو صفحه‌‌ای کار می‌کنند.

13:17 چین پیشنهاد چهار مرحله‌ای را در لوزان ارائه کرد. این پیشنهادها تحت چهار عنوان مطرح شده است. اول: مهم است که مذاکرات از هدایت سیاسی لازم برخوردار باشد؛ دوم، مهم است که فاصله بین خواست های طرفین کاهش یابد، سوم، مهم است که از روش گام به گام و پاسخگویی متقابل (امتیاز در برابر امتیاز، گذشت در برابر گذشت) استفاده شود، چهارم، مهم است که تلاش مذاکره کنندگان معطوف به دستیابی به "بسته" راه حل (شامل موارد گوناگون) باشد. (بیشتر بخوانید)

واحد مرکزی خبر هم به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: چین خواستار ایفای نقش فعال شورای امنیت در توافقنامه هسته ای با ایران شد. چین پیشنهاد چهاربندی را برای دستیابی به توافق در مذاکرات پرونده هسته ای ایران ارائه کرد.

13:10 دقایقی پیش نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در هشتمین روز مذاکرات با وجود غیبت فابیوس، لاوروف و وانگ ئی وزیران خارجه فرانسه، روسیه و چین برگزار شد.

12:50 فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، در مورد نشست صبح چهارشنبه به بی بی سی گفت: نسبت به پیشرفت در مذاکرات امروز صبح خوشبین هستم اما این در صورتی است که ایرانیان حاضر باشند بر سر مسایل باقیمانده به انتظارات ما پاسخ دهند. وی گفته است که دلیل توقف مذاکرات در شب گذشته، خستگی مذاکره کنندگان بود تا بتوانند صبح چهارشنبه سر زنده به مذاکره بازگردند. وزیر خارجه بریتانیا افزوده است: ما به یک چارچوب تفاهم اصولی رسیده ایم اما هنوز مباحث کلیدی چندی باقی است که باید حل و فصل شود.

12:16 خبرنگار بی بی سی: قرار است وزرای قدرت های جهانی بدون ایران و بعد با ایران جلسه بگذارند.

12:04 وانگ‌یی: تمامی طرف‌های مذاکرات هسته‌ای باید عهده‌دار مسئولیت‌ها و تعهدات خود باشند.

11:46 نشست معاونان و کارشناسان وزرای خارجه 1+5 در جریان است.

11:42 نشست رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا دقایقی پیش آغاز شد و پس از 10 دقیقه پایان یافت.

11:30: علی اکبر صالحی و ارنست مونیز رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا ساعت 9 صبح به وقت محلی مذاکرات خود را از سر گرفتند. هم زمان کارشناسان و معاونان 1+5 و ایران جداگانه به رایزنی داخلی می پردازند.

10:33 یک رسانه روس از قول یک منبع آگاه گفته اینکه وزیر خارجه چین رایزنی‌های هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را ترک کرده حاوی معانی پنهان نیست.


ویدئو کنفرانس هیات مذاکره‌کننده آمریکایی با اوباما و کابینه او
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88620.jpeg

8:30  جان کری وزیر خارجه آمریکا و تیم همراه وی در مذاکرات لوزان، ساعاتی قبل رئیس‌جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی او را در جریان مذاکرات قرار داد. بی‌بی‌سی گزارش داد که در جلسه مذاکره‌کنندگان آمریکایی به ریاست جان کری با باراک اوباما و تیم امنیتی وی، که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان آخرین اخبار و روند مذاکرات قرار گرفت.

گزارش لحظه به لحظه ششمین روز مذاکرات لوزان
مذاکرات در ایستگاه پایانی «تفاهم»

 یک ضرب الاجل دیگر فرا رسید؛ ضرب الاجلی برای دستیابی به تفاهم ایران و گروه 1+5، حول محور مسائل اساسی یا همان توافق سیاسی. امروز مذاکره کنندگان هسته ای تا پاسی از شب تلاش خواهند کرد تا مذاکرات را به ایستگاه پایانی تفاهم هدایت کنند.

تعیین تکلیف دور دوم مذاکرات هسته ای در لوزان، همچون ادوار گذشته به آخرین روز و آخرین ساعات  کشیده شد.

امروز سه شنبه 11 فروردین ماه، همان روزی است که پیش از این وزرای خارجه ایران و 1+5 توافق کرده بودند تا در آن به تفاهم بر سر موضوعات مختلف یا همان توافق کلی یا سیاسی برسند.

مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 ظرف پنج روز گذشته چه در سطح کارشناسان و معاونان و چه در سطح وزرا مذاکرات سخت فشرده ای را پشت سر گذاشتند تا اختلافات باقی مانده را به حداقل برساند.

با این حال همچنان همان موضوعات اساسی قبلی مانع دستیابی زودهنگام به توافق شده است از جمله تعیین تکلیف درباره چگونگی لغو تحریم ها به خصوص تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد.

با وجود اختلافات اساسی میان دو طرف دیپلمات های حاضر با لوزان با خوشبینی احتمال دستیابی به «تفاهم» سیاسی در پایان ضرب الاجل تعیین شده را رد نمی کنند؛ تفاهمی که می تواند راه رسیدن «توافق» جامع و نهایی را هموار کند.

مذاکرات امروز در حالی ادامه پیدا می کند که از میان 7 وزیر یک وزیر غایب است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز لوزان را به مقصد مسکو ترک کرد. او اعلام کرده است در صورت گشایش در مذاکرات او به سرعت به لوزان باز می گردد. به این ترتیب بازگشت لاوروف به لوزان هم می تواند نشانه از حصول تفاهم میان ایران و گروه 1+5 باشد.


جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای در لوزان را از اینجا دنبال کنید:

چهارشنبه 12 فروردین



4:45
بی‎بی‎سی خبر داد که ساعاتی پیش همزمان با مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه 1+5 باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا جلسه شورای امنیت ملی این کشور را درباره توافق احتمالی با ایران تشکیل داد.


4:38 لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه، لوزان سوئیس محل این دور از مذاکرات هسته ای را ترک کرد.

4:30 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و فرانک والتر اشتان مایر وزیر خارجه آلمان صبح چهارشنبه لوزان را ترک خواهند کرد. گفته می شود در زمان قرائت احتمالی بیانیه تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 توسط ظریف و موگرینی، معاونان وزرای خارجه این دو کشور حضور خواهند داشت.

4:10 پس از نزدیک به 18 ساعت مذاکره سخت و فشرده محمد جواد ظریف وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران به جمع خبرنگاران حاضر در هنل بوریواژ لوزان آمد و گفت: پيشرفت هاي خوبي داشته ایم. اميدواريم بتوانيم فردا (صبح چهارشنبه) به نتيجه برسيم. ظریف تاکید کرد: دراكثر موضوعات راه حل ها پيدا شده و بايد نگارش متن توافق آغاز شود. او افزود: از صبح ساعت هفت و نیم همه هیاتها مشغول مذاکره بودند و شاید کمتر از دو تا یک ساعت نماز و استراحت بوده و از همه فرصت استفاده شده است.

4:02 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خبر داد که کارشناسان ایران و ۱+۵ نگارش متن پیش‌نویس توافق هسته‌ای را آغاز کرده‌اند. او افزود:کارشناسان روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.

3:48 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نخستین وزیری بود که هتل بوریواژ محل برگزاری این دور از مذاکرات در لوزان را ترک کرد. او پیش از ترک هتل به خبرنگار راشاتودی گفت: توافق هسته‌ای با ایران «در جنبه‌های کلیدی حاصل شده است و باید از فردا (صبح چهارشنبه) نوشتن متن را شروع کنیم.»

3:44 یک مقام ایرانی نزدیک به هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای به خبرنگاران حاضر در لوزان اعلام کرد که مذاکرات از ساعت 6 صبح جهارشنبه به وقت لوزان در سطح کارشناسان آغاز می‎شود و در ادامه وزرای خارحه خارجه از ساعت 8 صبح مذاکرات خود را ادامه می‎دهند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88618.jpeg

3:35 ششمین روز دور دوم مذاکرات لوزان که از حدود 7 صبح روز سه شنبه در لوزان سوئیس آغاز شد و تا بامداد صبح روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد رسما پایان یافت. شطرنج سیاسی ایران و گروه 1+5 به منظور دستیابی به «تفاهم» به روز هفتم کشیده شد و از صبح چهارشنبه دوباره از سر گرفته می شود.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88617.jpeg

3:25 برخلاف اعلام منابع خبری مبنی بر توقف مذاکرات و ادامه آن از صبح چهارشنبه همچنان مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 پشت درهای بسته در حال مذاکره هستند.

3:14 پس از انتشار شایعاتی مبنی بر ترک لوزان از سوی وزرای خارجه سه کشور از جمله آلمان، یک دیپلمات آلمانی واکنش نشان داد و این خبر را تکذیب کرد.این دیپلمات بی‌نام که با خبرنگار فرانس24 مصاحبه کرده گفته که «هنوز برای خروج در ساعات اولیه صبح تصمیم نگرفته‌ایم.»

3:05 یک مقام آمریکایی در گفت و گو با خبرنگاران حاضر در لوزان سوئیس اعلام کرد که تا دقایقی دیگر ششمین روز مذاکرات به طور رسکی پایان خواهد یافت و این مذاکرات از ساعت 6 صبح روز چهارشنبه دوباره از سر گرفته خواهد شد.

3:02 بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، جان کری از طریق ویدئو کنفرانس امن در حال ارائه گزارش گفتگوهای هسته‌ای ایران به باراک اوباما است.

2:30 نشست محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه ۱+۵ دقایقی پیش پس از یک توقف کوتاه آغاز شده و هم‌اکنون در جریان است. مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 از حدود ساعت 7 صبح روز سه شنبه به وقت لوزان تاکنون که نیمه شب (بامداد چهارشنبه) در این شهر است بدون وقفه در حال مذاکره هستند.

2:25
کارل بیلد، وزیر خارجه سابق سوئد، در حساب توییتر خود نوشت که از ادامه مذاکرات و تلاش‌ها خوشحال است.


2:20 صنم شنتیائی، خبرنگار فرانسه ۲۴، در حساب توییتر خود نوشت: منابع آگاه به من گفته‌اند حضور وزیر چین برای اعلام بیانیه نهایی ضروری نیست و حضور معاونش کافی است.

2:12 یک مقام ایرانی، اخبار مربوط به دادن مهلت به ایران برای تصمیم‌گیری تا طلوع صبح را تکذیب کرد.این مقام ایرانی ضمن تکذیب شایعات درباره مهلت دادن به تیم ایرانی برای تصمیم‌گیری تا طلوع آفتاب، گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای ما وجود ندارد.

2:03 مت لی خبرنگار آسوشیتدپرس در حساب توییتر خود نوشت: یک مقام آمریکایی تعیین مهلت برای ایران تا سپیده دم را تکذیب کرد.

1:56
نیکولا د ریویر عضو تیم مذاکره کننده فرانسه در پاسخ به سوال مایکل ویلنر، خبرنگار جروزالیم پست اسرائیل، مبنی بر اینکه آیا مهلتی برای تصمیم گیری از سوی ایران تا صبح چهارشنبه تعیین شده است گفت: «هیچ مهلتی وجود ندارد.»


1:45 "استیفن کولینسون" طی مقاله‌ای که شبکه خبری سی‌ان‌ان در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده نوشت که چه توافق هسته‌ای حاصل شود و چه توافقی بدست نیاید، قدرت ایران افزایش می‌یابد. در این مقاله آمده است: مطمئنا تحریم‌های بین المللی و آمریکا تاثیرهای مخربی بر اقتصاد ایران داشته و دشمن دیرینه آمریکا را برای پیوستن به گفت‌وگوهایی با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ایش متقاعد کرده است. اما فقط بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران نیست که توجه همگان را جلب کرده بلکه این واقعیت که مقامات ایرانی در حال مذاکره با قدرتمندرین کشورهای جهان هستند، جایگاه بین المللی ایران را ارتقا داده است.

1:23 مایکل ویلنر، خبرنگار جروزالیم پست اسرائیل در حساب توییتر خود نوشت: یک مقام رسمی غربی به من گفت که تعیین مهلت برای ایران به منظور تصمیم گیری درباره تفاهم سیاسی نادرست است.
خبرگزاری بلومبرگ و رویترز به نقل از منابع خود مدعی شده بودند که گروه 1+5 ایران را تهدید کرده اند که تا فردا صبح مهلت دارد درباره تفاهم سیاسی تصمیم گیری کند.

1:20 برخی منابع خبری مدعی شدند که جان کری وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرده است که صبح چهارشنبه لوزان را ترک خواهد کرد.

1:08 خبرنگار بلومبرگ می‌گوید که نمایندگان 1+5 از مذاکره کنندگان ایرانی خواسته‌اند که توافق تا صبح امروز چهارشنبه حاصل شود. خبرگزاری رویترز هم در خبری به نقل از یک منبعی که نخواست نامی از او برده شود نوشت قدرت های بزرگ جهانی از ایران خواسته اند که همین حالا باید تصمیم بکیرد که آیا تفاهم سیاسی می خواهد یا نه. به ادعای این منبع رویترز، گروه 1+5 نمی توانند شش روز دیگر برای دور تازه مذاکره با ایران صبر کند.
وزرای خارجه فرانسه و آلمان اعلام کرده اند که صبح امروز لوزان را ترک خواهند؛ اعلامی که بیشتر به تهدید شباهت دارد. از این روز به نظر می رسد فضای حاکم بر مذاکرات با توسل به بهانه پایان یافتن زمان ضرب الاجل دستیابی به تفاهم سیاسی به منظور تحت فشار قرار دادن ایران برای تصمیم گیری درباره خواسته های گروه 1+5 تغییر پیدا کرده است.

1:05  بی بی سی نوشت: مارک وارنر، سناتور دمکرات که از شرکت در نطق جنجالی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا خودداری کرده بود و با باراک اوباما رابطه گرمی دارد، گفته است از طرح جمهوریخواهان برای به رای گذاشتن توافق اتمی احتمالی با ایران در کنگره حمایت می کند. لابی اسرائیل در واشنگتن برای تصویب طرح مذکور تلاش می کند.

00:45 خبرنگار فرانس 24 در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: یک دیپلمات اروپایی به ما گفت هر اتفاقی در مذاکرات بیفتد فردا صبح (چهارشنبه) لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه و همتای آلمانی اش لوزان را ترک خواهند کرد.

00:30 شنیده های خبرنگار مهر از محل مذاکرات هسته ای حاکی از آن است مذاکرات هسته ای ایران در این مرحله نتایجی به همراه خواهد داشت، نتایجی که به احتمال زیاد تا حدود چند ساعت دیگر در لوزان اعلام خواهد شد. البته این اخبار حاکی از آن است که اعلام دست یابی به چارچوب های راه حل برای همه مسائل در شهر لوزان خواهد بود و به نظر نمی رسد که طرفین برای اعلام این تفاهم قصد ترک لوزان به مقصد ژنو را داشته باشند.

00:20 وزیران خارجه ایران و 1+5، به جز چین، برای پنجمین بار در ساعات پایانی سه‌شنبه مذاکرات را از سر گرفتند. وانگ یی وزیر خارجه چین عصر سه‌شنبه بر اساس اعلام قبلی‌اش لوزان را به مقصد پکن ترک کرد و قائم مقام وی در مذاکرات به همراه هیأت چینی حضور دارد. حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان عصر سه‌شنبه درباره ادامه مذاکرات در ساعات بامدادی اول آوریل اظهار کرد: در رویه مذاکرات بین‌المللی تمام امشب را می‌توانیم جزو روز فعلی محسوب کنیم و از این جهت مشکلی نیست؛ همان طور که توافق ژنو در ساعت 3 نیمه شب حاصل شد.
 
سه شنبه 11 فروردین



23:45 «ماری هارف»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی گفت که در آخرین روزهای مذاکرات پیشرفت کافی داشته‌ایم که شایسته است تا چهارشنبه در مذاکرات باقی بمانیم.وی افزود: همچنان چندین موضوع سخت باقی مانده است.

23:30 کاخ سفید اعلام کرد : مذاکره کنندگان امریکایی در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران بر سر چارچوب توافق موقت وعده داده شده تا اواخر سه شنبه ، این مذاکرات را ترک خواهند کرد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت:امریکا مایل است ضرب الاجل خود را برای رسیدن به این توافق موقت تمدید کند در صورتی که مذاکرات ثمر بخش باقی بماند.ارنست افزود: اگر ما نتوانیم به توافق سیاسی برسیم ، آنگاه تا 30 ژوئن منتظر نخواهیم ماند و از مذاکرات خارج خواهیم شد.

23:10  وزیر خارجه چین پس از توقف نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ لوزان را به مقصد پکن ترک کرد. منابع چینی می‌گویند وانگ یی، وزیر خارجه چین، محل مذاکرات هسته‌ای ایران در شهر لوزان، سوئیس، را به مقصد پکن ترک کرد.این در حالی است که مذاکرات بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پس از پنج ساعت برای تنفسی کوتاه متوقف شده است.

23:00 لوران فابیوس ، وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت مذاکرات گفت:به کندی در حال پیشرفت هستیم. وی افزود: اما مذاکرات بسیار پیچیده و سخت است و ادامه دارد.

22: 18 گفتگوهای وزرای امور خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ در سطح وزرا بدون حضور لاوروف و با حضور فدریکا موگیرینی از سر گرفته شد. به گزارش مهر، مذاکرات وزار از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شد. مذاکرات در نوبت صیح پس از یک توقف به منظور رایزنی های فنی مونیز و صالحی، دوباره از سر گرفته شد.  مذاکرات برای دومین بار نیز حدود یک ساعت متوقف شد و طرفین رایزنی های داخلی داشتند.  این در حالی است که از صبح امروز شایعاتی درباره گره گشایی در مسیر اختلافات مطرح شده است. هر چند که یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت که بحث ها همچنان ادامه دارد.  از سوی دیگر اخبار رسیده در لوزان حاکی از آن است که سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه که دیروز لوزان را ترک کرده بود در راه بازگشت به مذاکرات است.  لاوروف پیش از این اعلام کرده بود که در صورت پیشرفت به لوزان باز خواهد گشت.

55: 16 یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران خبر خبرگزاری اسوشیتدپرس را رد کرد و گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است. آسوشیتد پرس خبر داده بود که مذاکرات با اعلام توافق طرفین برای 'ادامه مذاکرات در فاز جدید' تمام می شود و یک بیانیه کلی مشترک به همراه اسنادی که حاکی از پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات است منتشر خواهد شد.  این مذاکره کننده ارشد در واکنش به این خبر گفت: بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

18: 16 سومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 حدود یکساعت و نیم طول کشید. هیچ خبری از نتایج این نشست اعلام نشد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های بی شمار آنها به ' خسته نباشید' بسنده کرد. در این جلسه علاوه بر محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، وانگ یی وزیر خارجه چین، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم حضور داشتند. ریاست هیات روس را در غیاب سرگئی لاوروف، سرگئی ریابکوف به عهده داشت. فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضرین این نشست یک ساعت و نیمه بودند.

15:10 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر بر اساس برنامه، قرار بود امروز سه شنبه به تونس برود، به منظور تداوم حضور در مذاکرات هسته‌ای لوزان سفر خود به این کشور را لغو کرد.

14:47 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت: جهان خود را برای شنیدن خبر درباره نتایج مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ و احتمال دست‌یابی به توافق آماده می‌کند.

14:00 مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران، خبرهای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرده و گفت که «چنین بحثی مطرح نشده است.» پیش از این، شبکه خبری فرانس۲۴ احتمال تمدید چندساعته یا حتی چندروزه مذاکرات را مطرح کرده‌بود.

13:30
آسوشیتدپرس به نقل از مقامات نزدیک به مذاکرات گفته است که ایران و گروه 1+5 به پایان جلسه روز سه‌شنبه نزدیک می‌شوند و احتمالا در پایان این نشست بیانیه‌ای منتشر می کنند که حاوی توافق در مورد جزئیات نیست اما «تفاهم نامه‌ای تفصیلی» هم همراه آن خواهد بود. به این ترتیب، دو طرف امکان ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق جامع در پایان ماه ژوئن را خواهند داشت. به گفته این منابع، البته انتخاب این راه نشانه باقی ماندن اختلاف نظر عمیق بین دو طرف است.


13:15 سرکئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دقایقی پیش در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه وانوآتو در مسکو  گفت ما تحریم هایی را که خارج از چارچوب سازمان ملل بر ایران تحمیل شده است به رسمیت نمی شناسیم.

13:00 با پایان یافتن مذاکرات صالحی و مونیز، عباس عراقجی و وندی شرمن معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا مذاکرات دوجانبه خود را آغاز شد.

12:50 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به دلیل اینکه شانس رسیدن به توافق بسیار بالا است امروز به لوزان سوئیس باز می گردد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88616.jpeg

12:45 سرگئی ریابکوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در سخنانی اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور امروز بعد از ظهر به لوزان باز می‌گردد.

12:30 وال استریت ژورنال خبر داد که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه برای ادامه مذاکرات هسته ای جاری بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر لوزان سویس امروز به این شهر بر می گردد. روز گذشته وزیر خارجه روسیه برای انجام برنامه ای از پیش تعیین شده محل مذاکرات را به مقصد مسکو ترک کرد که از سوی برخی محافل رسانه ای این اقدام وی نشانه بن بست در مذاکرات خوانده شده بود.همچنین در این گزارش ها آمده بود لاوروف در صورتی به مذاکرات برخواهد گشت که شانس واقعی برای توافق هسته ای وجود داشته باشد.

11:40
مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 پایان یافت و دقایقی پیش نشست معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و صالحی و مونیز آغاز شد. پیش از این و در صبح امروز نشست وزرای خارجه 1+5 بدون ایران و پس از آن با ایران به مدت بیش از یک ساعت انجام گرفت.


11:30 وزیر خارجه آلمان پیش از آغاز دومین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (منهای روسیه) به خبرنگاران گفت که مشکلاتی در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد و احتمالا رویکرد در نشست بعدی تغییر می کند. به گزارش فارس «فرانک والتر اشتاین‌مایر» افزود: «ما در مذاکرات هسته‌ای با ایران دچار مشکلاتی شده‌ایم.»  وی احتمال داد که  در نشست ساعت 11 احتمالا رویکرد جدیدی در پیش گرفته شود.

11:25
خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت نفت روز سه شنبه در بازارهای جهانی به کاهش خود ادامه داد، زیرا ایران و 6 قدرت جهانی به سرعت مذاکرات برای رسیدن به یک توافق اولیه افزوده اند، توافقی که می تواند به لغو تحریم ها منجر شده و اجازه صادرات بیشتر نفت را به ایران بدهد.


11:20 پایگاه خبری پاورلاین نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا احتمال توافق تا ضرب الاجل وجود دارد در پاسخ گفت: انشاءالله. برخی سایت ها و رسانه های دیگر خبری از جمله خبرنگار المانیتور در توییتر خود به این پاسخ جان کری اشاره کردند و نوشتند که وزیر خارجه امریکا به پرسش یک خبرنگار با زبان فارسی پاسخ داد.انشاءالله ریشه عربی دارد، اما در محاوره، ایرانیان بیشتر از اعراب از این واژه استفاده می کنند. لورا روزن در توییتر نوشت: کری در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز دستیابی به توافق تا ضرب الاجل سه شنبه گفت انشاء الله که یعنی اگر خدا بخواهد.

11:13
بر اساس نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز، ۵۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت و ۳۱ درصد با آن مخالفت کردند. به گزارش فارس، به نقل از پایگاه صهیونیستی «آی ۲۴»، نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲ نفر از ۳ نفر از حامیان حزب دموکرات از توافق هسته‌ای حمایت کرده و در میان طرفداران جمهوریخواه هم ۴۷ درصد حامی توافق و ۴۳ درصد مخالف هستند.


11:10 خبرنگار بی بی سی در حساب تویئتر خود با اشاره به تصاویر دومین نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (منهای روسیه) نوشت: ظاهر عكس تكراري ولي محتواي آن امروز چيز ديگري است.

گزارش لحظه به لحظه پنجمین روز مذاکرات لوزان
روز سرنوشت ساز مذاکرات هسته‎ای

ششمین روز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز با نشست تعیین کننده وزرای خارجه آغاز می شود. روزی که می تواند روز سرنوشت ساز مذاکرات لقب بگیرد.

، پنجمین روز مذاکرات هسته ای، در لوزان سوئیس، در حالی به پایان رسید که بازار شایعه و تکذیب داغ، داغ بود.

در این روز عمده شایعات حول محور موافقات احتمالی ایران با درخواست های گروه 1+5 از جمله برای خروج مواد هسته ای خود به خارج از کشور می گذشت.

با این حال هر بار این شایعات به شدت از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تکذیب شد.

در همین حال یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل وفصل شود. وی افزود: طرفهای ذیربط بجای این فضاسازیها باید دست از زیاده خواهی‎های خود بردارند و تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کنند که توافق می‎خواهند یا فشار.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفت و گوی ویژه خبری با بیان اینکه درباره برخی از موضوعات راه حل‎هایی پیدا شده است گفت: هنوز برای برخی موضوعات راه حلی پیدا نشده است و تا زمانی که برای همه موضوعات راه حلی پیدا نشود توافقی میان دو طرف حاصل نخواهد شد.

عراقجی همچنین تاکید کرد که به دلیل عدم حضور به موقع برخی وزرای خارجه نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به امروز صبح موکول شد.

نشست تعیین کننده ای که با هدف دستیابی به «تفاهم» احتمالی میان دو طرف که پیش زمینه دستیابی به «توافق» جامع و نهایی پیش از پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق کلی یا سیاسی است، برگزار می‎شود.


جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای در لوزان را از اینجا دنبال کنید:

23:10 وزرای خارجه گروه ۱+۵ بدون حضور وزیر خارجه روسیه بار دیگر در لوزان سوئیس گرد هم آمدند. به گزارش تسنیم در حالیکه سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، لوزان را به مقصد مسکو ترک کرده است، وزرای خارجه گروه 1+5 برای دومین بار یک نشست داخلی برگزار کردند.از طرف روسیه نیز سرگی ریابکوف،‌ معاون وزیر خارجه، در این نشست حضور داشت. لاوروف اعلام کرده است که در صورت پیشرفت مذاکرات بار دیگر به لوزان باز خواهد گشت.

22:10 شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد غربی ها پیشنهادی برای معلق سازی تحریم ها به ایران ارائه کرده اند اما تهران اصرار دارد تنها در صورت لغو تحریم ها توافق هسته ای را امضا خواهد کرد.

22:05 وزیرخارجه چین که به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: راه‌حل‌هایی در حال به دست آمدن است. به گزارش ایسنا، وانگ یی،عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات با بیان این مطلب افزود: اختلافات بین طرف‌های مختلف رو به کاهش بوده است و من محتاطانه به امکان توافق خوش‌بین هستم. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه برسد اما در عین حال گفت که همه طرف‌ها باید برای به رسیدن به نتیجه مشارکت کنند.

20:45 رایزنی ۲ ساعته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه و معاون موگرینی در لوزان پایان یافت.

20:00 «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ایران از موضع قبلی خود در خصوص ارسال اورانیوم به خارج از کشور عدول نکرده زیرا هیچ‌گاه چنین چیزی را قبول نکرده بود.

18:30
سید عباس عراقچی عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر اینکه تیم های مذاکره کننده در حال نگارش سند سیاسی هستند با تکذیب این مطلب گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست.برخی رسانه های روسی و غربی روز دوشنبه اعلام کردند که هم اکنون تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 در حال تنظیم سندی سیاسی هستند.


17:34: خبرگزاری ایرنا گزارش داد: یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه ایران بر مواضع اصولی خود در مذاکرات پابرجاست گفت: فضاسازی های غربی در این زمینه بی اساس است. وی اضافه کرد: موضوع انجام اقدامات برگشت ناپذیر در قبال اقدامات برگشت ناپذیر جزء اصول مذاکرات از ابتدا بوده است.

17:25: دیپلماسی ایرانی به نقل از آی ٢٤ اسرائیل نوشت: در مذاکرات دیروز و قبل از دیدار وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه با محمدجواد ظریف، تنش شدیدی میان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با لوران فابیوس همتای فرانسوی او بوجود آمد. فرانسه همچنان نسبت به بندهایی از توافق نهایی اعتراض دارد و خواهان حل اختلافات بر سر آنهاست.

17:20 نشست داخلی وزرای خارجه گروه 1+5 بار دیگر در لوزان سوئیس برگزار شد.

16:35: دیدار اشتاینمایر و لاوروف، وزرای خارجه آلمان و روسیه پیرامون برنامه هسته ی ایران. صفحه توئیتر وزارت خارجه آلمان با انتشار عکسی از این دیدار نوشت که سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاینمایر «در جستجوی راهی برای پیشرفت در مذاکرات ایران، در حاشیه مذاکرات لوزان با هم مشورت کردند».

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88615.jpeg

16:20: تسنیم به نقل از جروزالم پست نوشت: یک دیپلمات غربی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی گفت: هنوز مشخص نیست که آیا اختلافات باقی مانده بین دو طرف در ضرب الاجل تعیین شده حل و فصل خواهد شد یا نه. اگر ایران و قدرت های جهانی خواستار دستیابی به یک توافق تا پایان مارس هستند، باید 3 مساله بزرگ حل شود.

15:54: نشست دوجانبه وزاری خارجه فرانسه و روسیه برگزار شد.

15:29: سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت که هاموند به لندن برنمی‌گردد و در لوزان می‌ماند.

15:22: سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که اشتاین مایر و فابیوس قرار بوده سه‌شنبه در برلین نشست مشترکی داشته باشند ولی تا هر زمان که لازم باشد اشتاین مایر در لوزان خواهد ماند.

15:09: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از یک دیپلمات غربی بر وجود سه موضوع عمده تاکید کرده که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع ایجاد کرده است.

14:50: «ماریا زاخارووا»، معاون سخنگوی وزیر خارجه روسیه دقایقی پیش در جمع خبرنگاران در هتل بوری واژ لوزان گفت: اگر طرفین مذاکره به توافق نزدیک شده باشند، وزیر خارجه روسیه فردا سه شنبه به لوزان باز می گردد. سرگی لاوروف نیز در جمع خبرنگاران روسی اعلام کرد که "اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز خواهد گشت."

14:37: روزنامه جروزالم پست در گزارشی نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا در پی انتشار خبر خروج ذخایر هسته ای ایران توسط نیویورک تایمز، پوشش خبری مذاکرات هسته ای را در رسانه ها زیر سوال برد. یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: «بر خلاف گزارش نیویورک تایمز، در اتاق مذاکرات هنوز درباره چگونگی خنثی سازی ذخایر هسته ای ایران تصمیم گیری نشده است. هیچ شکی وجود ندارد که خنثی سازی این ذخایر برای کسب اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ضروری است. در این زمینه گزینه هایی وجود دارد که ماه هاست مورد بررسی قرار گرفته اند و ارسال ذخایر به خارج از ایران نیز یکی از این گزینه ها محسوب می شود؛ اما هنوز در مورد راه حل نهایی تصمیم گیری نشده است.»

14:23: خبرگزاری رویترز نوشت: احتمال ادامه مذاکرات دست کم تا نیمه شب سه شنبه و حتی بعد از آن وجود دارد. به گفته منابع آگاه، اگر مذاکره کنندگان در لوزان به توافق سیاسی دست یابند، امکان انتقال گفتگوها به ژنو برای برگزاری مراسم وجود دارد.

14:20 وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان هم اعلام کردند که امروز لوزان، محل این دور از مذاکرات هسته ای را ترک کرده و فردا دوباره به این شهر باز می گردند.

14:00 سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف عصر امروز لوزان را به مقصد تاجیکستان ترک می‎کند و در صورت نیاز فردا دوباره به لوزان باز می‎گردد.

13:45 با هدف بررسی جزیی تر مسائل مطرح شده در نشست وزرای خارجه، نشست معاونان ایران و گروه 1+5 آغاز شد.

13:20 یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش نیویورک‌تایمز در مورد توافق بر سر سرنوشت ذخایر مواد هسته‌ای ۵ درصد ایران را رد کرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در سخنانی اعلام کرد که که برخلاف گزارش نشریه نیویورک‌تایمز، "تاکنون و طی مذاکرات در مورد انتقال ذخایر مواد هسته‌ای (5 درصد) ایران، تصمیمی حتی به‌گونه‌ای مشروط گرفته نشده است. هیچ شکی وجود ندارد که انتقال ذخیر (مواد هسته‌ای ایران) برای حصول اطمینان بابت ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه (هسته‌ای ایران) اساسی و ضروری است."

13:13 آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به خبر سایت خبری «مذاکرات هسته‎ای»، که در حساب توییتری خود مدعی شده بود توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 انجام شده است و برای تایید اوباما به کاخ سفید ارسال شده است زیر همین توییت نوشت: معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد / هر کس حکایتی به تصور چرا کنند. به این ترتیب این خبر را او با شعری از حافظ تکذیب کند.

13:11 با پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5، نشست‎های دوجانبه آغاز شد. هم اکنون وزیر خارجه چین و انگلیس با یکدیگر گفت‎وگو می‎کنند.

13:05 نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برای بررسی آخرین دیدگاه ها و جمع بندی های به دست آمده بر سر "راه حل ها" پس از یک ساعت و نیم گفت‎وگو پایان یافت.

12:58 سایت خبری «مذاکرات هسته‎ای»، در حساب تویئتری خود مدعی شد که توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 انجام شده است و برای تایید اوباما به کاخ سفید ارسال شده است.

12:45 یک مقام ایرانی نزدیک به مذاکرات در گفتگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران خواهد توانست در برنامه هسته‌ای خود بکار گیرد پس از اتمام ماه مارس مشخص خواهد شد. به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک این مقام ایرانی درباره تعداد سانتریفیوژ‌هایی که ایران بر اساس یک توافق خواهد داشت گفت: "این امر هنوز قطعی نشده است." وی در ادامه افزود تعدادی که در گزارش‌های رسانه‌ای مطرح می‌شوند، که نزدیک به 6 هزار سانتریفیوژ است، نزدیک به ارقامی است که توسط گروه 1+5 مورد بحث قرار گرفته است.

12:40 یک منبع آگاه در یکی از تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای در شهر لوزان سوییس به خبرگزاری ریانووستی، گفته است که هنوز برخی موانع در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران وجود دارد و تازه ترین مورد نگرانی درباره لغو تحریم هاست. این منبع آگاه افزود: "ایران نگران مکانیسم لغو تحریم‌هاست." عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تاکید کرد که تهران خواستار آن است که لغو تحریم ها بخشی از یک توافق هسته ای باشد.

12:30 به گزارش فارس به نقل از سایت خبری «ویستی‌اوز»، «لوران فابیوس» و «فرانک‌‌والتر اشتاین‌مایر» وزرای امور خارجه فرانسه و آلمان که قرار بود امروز 30 مارس از قزاقستان دیدن می‌کردند، سفر خودرا به تعویق انداختند. علت به تعویق افتادن این سفر مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا در «لوزان» سوئیس عنوان شده‌است.

12:28 یک شبکه خبری لبنانی المیادین مدعی شد که در مذاکرات لوزان طرح پیشنهاد رفع تحریم‌ها از ایران طی 4 تا 6 سال آینده مطرح شده است.

11:40 وزیر خارجه چین از همه طرف های مذاکره کننده خواست تا با همکاری با یکدیگر مذاکرات هسته ای ایران را به ثمر برسانند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، وانگ یی وزیر خارجه چین که روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد شهر لوزان سوییس شده است، از همه طرف‌ها خواسته است تا برای به ثمر رساندن مذاکرات، با یکدیگر همکاری کنند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88614.jpeg
11:30 نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در هتل بو ریواژ شهر ساحلی لوزان آغاز شد.


11:25 رادیو فرانسه به نقل از منابع غربی مدعی شد: ایران و شش قدرت جهانی در گفتگوهای اتمی شان در لوزان به سمت یک "توافق مقدماتی" پیش می روند که می تواند در سندی فشرده خلاصه شود. منابع آمریکایی از این سند به عنوان "تفاهم نامه ای بر سر توافق" یاد کرده اند.

دیدار وزرای خارجه ایران و ۱+۵ برای رسیدن به «تفاهم»
 

برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به منظور دستیابی به «تفاهم»، در انتظار پیوستن وزرای خارجه دو کشور روسیه و انگلیس به محل مذاکرات است.
 
به گزارش فرارو، یک روز دیگر از مذاکرات هسته‌ای لوزان گذشت و دو وزیر خارجه اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات پیوستند.
 
با این حال روز چهارم مذاکرات لوزان در حالی آغاز شد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس از غایبان این مذاکرات بودند.

این دو تا آغاز روز چهارم خود را به لوزان نرسانده بودند که همین امر برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به «تفاهم» احتمالی میان دو طرف که پیش زمینه دستیابی به «توافق» جامع و نهایی پیش از پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق کلی یا سیاسی است، دچار تاخیر کرد.

جدیدترین تحولات مذاکرات هسته‌ای در لوزان را از اینجا دنبال کنید:


http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88340.jpeg
23:20 با ملحق شدن فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به مذاکرات لوزان، گروه 1+5 به ریاست فدریکو موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اکنون تشکیل جلسه داد. این دیدار به منظور هماهنگی درون گروهی پیش از دیدار صبح فردای وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برگزار می‎شود.  

23:15 یک منبع آگاه در هیات ایرانی تاکید کرد که تهران و گروه ۱+۵ شامل مذاکره کنندگان بین المللی امروز یکشنبه به توافق رسیده اند تا مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران را تا روز سه شنبه ادامه دهند. یک منبع آگاه در هیات مذاکره کننده ایران به ریانوستی گفته است که تهران و 1+5 بر سر این مساله توافق کرده اند که مذاکرات را تا روز سه شنبه ادامه دهند. این منبع آگاه افزود: ما تا روز سه شنبه در مذاکرات خواهیم بود. هیات آمریکایی و وزرای اروپایی نیز آمادگی خود برای ادامه مذاکرات را تایید کرده اند.

22:50 فلیپ هاموند، وزير خارجه انگلیس دقایقی پیش وارد لوزان محل برگزاری این دور از مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه 1+5 شد. او به محض ورود در جمع خبرنگاران حاضر شد و ادعا کرد:« توافق ممكن است اما ايران بايد نفس عميقي بكشد و تصميمات سختي بگيرد.»

22:45 معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که هنوز ایران و 1+5 به هیچ توافقی نرسیده اند. عباس عراقجی، در گفت‎وگوی ویژه خبری با بیان اینکه درباره برخی از موضوعات راه حل‎هایی پیدا شده است گفت: هنوز برای برخی موضوعات راه حلی پیدا نشده است و تا زمانی که برای همه موضوعات راه حلی پیدا نشود توافقی میان دو طرف حاصل نخواهد شد. عراقجی همچنین تاکید کرد که به دلیل اینکه یکی از وزرای خارجه عضو گروه 1+5 با تاخیر خود را به لوزان محل برگزاری مذاکرات رساند جلسه وزرای خارجه ایران و 1+5 به فردا صبح موکول شد.

22:30 محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فلیپ هاموند، وزیرخارجه انگلیس ساعت 21 و 30 دقیقه به وقت محلی در لوزان سوئیس به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار و گفت‎وگو خواهند کرد.

21:10 فلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس، در حساب توئیتری خود نوشت که برای پیوستن به مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه 1+5 راهی لوزان سوئیس شده است.

21:00 گفت‌وگوی دو ساعته صالحی و مونیز با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا پایان یافت.به گزارش فارس گفت‌وگوی دو ساعته علی‌اکبر صالحی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره مباحث فنی برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.صالحی و مونیز از روز پنجشنبه نیز چندین دور با یکدیگر به صورت دوجانبه و همچنین در قالب مذاکرات وزرای خارجه به گفت‌وگو پرداختند. دیروز (شنبه) نیز صالحی و مونیز سه دور مذاکره دوجانبه داشتند و البته در نشست‌های وزرای خارجه نیز حضور یافتند.

20:50 جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیش از نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 ساعت 21 به وقت تهران با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

20:33
وزیر خارجه آلمان در سخنانی با بیان اینکه تحریم باید گام به گام برداشته شوند گفت: تحریم‌های مربوط به مواد هسته‌ای را نمی‌توان بلافاصله برداشت.  فرانک والتر اشتاین‌مایر، که در لوزان به سر می‌برد در سخنانی با بیان اینکه تحریم باید گام به گام برداشته شوند گفت: تحریم های مربوط به مواد هسته‌ای را نمی‌توان بلافاصله برداشت. وی همچنین انعطاف از سوی ایران را عامل تسهیل کننده در رسیدن به تفاهم در مذاکرات عنوان کرد.


20:30 وزیر خارجه روسیه وارد لوزان سوئیس محل برگزاری این دور از مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه 1+5 شد. سرگئی لاوروف به محض ورود به لوزان با همتای چینی خود دیدار کرد.


20:15
یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران در باره فضاسازی رسانه های غربی اظهارداشت: هیچگونه توافقی صورت نگرفته و موضوعاتی همچنان باقی مانده که باید حل وفصل شود. وی افزود: طرفهای ذیربط بجای این فضاسازیها باید دست از زیاده خواهی‎های خود بردارند و تصمیم راهبردی خود را اتخاذ کنند که توافق می‎خواهند یا فشار.دیروز و امروز تیم ایران ناگزیر از تکذیب چند خبر خبرگزاری های غربی شد که از توافق موقت یا مفاد آن خبر داده بودند.

19:57 یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‎ای ایران خبر خبرگزاری فرانسه درباره توافق موقت را تکذیب کرد. این مقام از رسانه های ایرانی خواست بسیار مراقب باشند تا در فضای جنگ روانی رسانه های غربی که کاملا هدفمند آغاز شده گرفتار نشوند. خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از لوزان سوئیس گزارش داد که ایران و گروه 1+5 به توافق موقت در زمینه شروط توافق هسته ای دست یافته اند.

19:40 دقایقی پیش هواپیمای حامل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در فرودگاه ژنو فرود آمد. لاوروف تا ساعتی دیگر به لوزان محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 می‎رسد.

19:10 نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 تا زمان رسیدن وزرای خارجه انگلیس و روسیه به محل برگزاری مذاکرات به تاخیر خواهد افتاد. فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برخلاف سایر وزرای خارجه عضو گروه 1+5 هنوز خود را به لوزان نرسانده‎اند. بنابراین تا رسیدن این دو وزیر خارجه نشست وزرای خارجه احتمالا با تاخیر برگزار خواهد شد.

18:58
نشست کوتاه دو جانبه وزیر خارجه ایران و مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دقایقی پیش پایان یافت. ظریف و موگرینی پیش از نشست ایران و 1+5 نشست کوتاهی داشتند تا هماهنگی‎های لازم برای این دیدار را داشته باشند. این دیدار دقایقی پیش پایان یافت. تا دقایقی دیگر نشست ایران و 1+5 آغاز می‎شود.


18:56
وزير دفاع رژیم صهیونیستی: ايران موفق شده سر غرب شيره بمالد.


18:49 خبرنگار بی‎بی‎سی در حساب توییتر خود نوشت: بك مقام آمريكايي به خبرنگاران گفت که ايران و ٥+١ بر سر رويكردي گام به گام و متقابل (يعني اقدامهاي هسته اي در برابر رفع تحريم) توافق كرده اند.


http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88339.jpeg

18:36 رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد. فدریکا موگرینی که شنبه شب در راس هیاتی برای کمک به مذاکرات و گفت وگو با همتایان ایرانی و 1+5 خود وارد لوزان شد دقایقی پیش با محمد جواد ظریف دیدار کرد. موگرینی، صبح روز یکشنبه در صبحانه کاری با وزیران خارجه آلمان و فرانسه دیدار کرد و پس از آن در نشستی چهارجانبه به همراه وزیر خارجه آمریکا آخرین تحولات درباره مذاکرات هسته ای را بررسی کردند.هم زمان با دیدار موگرینی و ظریف، وزیران خارجه چین و فرانسه نیز با یکدیگر دیدار کردند.

18:26 دقایقی پیش و در پنجمین روز رایزنی‌های هسته‌ای در لوزان سوئیس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی اتمی آمریکا درباره مباحث فنی موضوع هسته‌ای ایران به گفت‌و‌گو پرداختند.صالحی و مونیز از روز پنجشنبه نیز چندین دور با یکدیگر به صورت دوجانبه و همچنین در قالب مذاکرات وزرای خارجه به گفت‌وگو پرداختند. دیروز (شنبه) نیز صالحی و مونیز سه دور مذاکره دوجانبه داشتند و البته در نشست‌های وزرای خارجه نیز حضور یافتند.

18:05 یک مقام ارشد آمریکایی در سخنانی اعلام کرد که تحقیق و توسعه و کاهش تحریم‌های شورای امنیت مهمترین موضوعات مطرح در مذاکرات هستند.این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: مسئله زمان‌بندی رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های ایران در سال‌های انتهایی توافق هسته‌ای موضوعات اصلی حل نشده هستند.به گفته وی همه طرف‌ها ایده‌های خود را برای حل موضوع روی میز گذاشته‌ و مطرح کرده‌اند.

17:55 خبرگزاری فرانسه در حساب توئیتری خود به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرده که توافق مشروط بر روی عناصر کلیدی برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده است.این خبر در حالی منتشر می‌شود که دیدارهای مختلف بین دیپلمات‌ها در لوزان، سوئیس، جریان دارد و هنوز هیچ مقام رسمی‌ای به این خبر واکنش نشان نداده است.

16:59: مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و چین و همچنین مذاکره کنندگان ارشد روسیه و انگلستان نشست گروه 1+5 و ایران را برگزار می‌کنند.

16:50: یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر این که قرار است اورانیوم ایران به روسیه منتقل شود را حاوی نکات غیر دقیق دانست و آن را رد کرد. وی افزود: انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه های غربی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می گیرد و البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه ای است.

16:55: واحد مرکزی خبر به از شبکه سی ان ان: مقامات آمریکایی و غربی اعلام کردند مذاکرات هسته ای ایران در لوزان سوئیس با مشکل غیرمنتظره ای مواجه شده است. ایران حاضر نیست از مسائل حیاتی در بخش تحقیقات هسته ای و موضوع لغو تحریم ها عقب نشینی کند. مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا سه شنبه به توافق دست یابند.

16:50: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با فرانک والتر اشتاین مایر، همتای آلمانی خود دیدار کرد.

15:25: دیپلمات های اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته ای ایران در لوزان می گویند گفتگوهای هسته ای قطعا فردا (دوشنبه) نیز ادامه خواهد یافت. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک منبع ایرانی نوشت: اگر بتوانیم تمام مسائل باقیمانده را امروز یا طی دو سه روز آینده حل کنیم، می توانیم شروع به تدوین یک متن بکنیم.

14:55: خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکره ایران در گفت‌وگوهای هسته‌ای گزارش داد که «اگر ما تا سه روز آینده همه موضوعات را حل کنیم، می‌توانیم شروع به نگارش متن(توافق) بکنیم».

14:33: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امروز در جلسه کابینه اسرائیل گفت توافقی که مبانی آن در لوزان در حال مذاکره است، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد، اما توانایی اولیه لازم برای تولید سلاح اتمی را در دست ایران باقی می گذارد. به گزارش بی بی سی، نتانیاهو با اشاره به تحولات یمن گفت که ایران در حال "فتح کامل خاورمیانه" است. نخست وزیر اسرائیل افزود: محور ایران-لوزان-یمن برای بشریت خطرناک است و باید متوقف شود.

14:28: لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در سخنانی اعلام کرد که "در مذاکرات سخت کار می کنیم. برای رسیدن به نتیجه در این دور از مذاکرات امید هست."

13:40: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح یکشنبه اخرین وضعیت مذاکرات هسته ای، راه حل های بدست آمده و اختلافات باقی مانده را با وانگ یی همتای چینی خود مرور کرد. وانگ یی صبح وارد هتل بوریواژ شد و بلافاصله به دیدار محمدجواد ظریف رفت. (عکس از امین خسروشاهی- ایسنا)

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88338.jpeg

13:38: وزرای خارجه فرانسه و آلمان پس از لغو سفر بازگشت همتای آمریکایی‌شان در حال بررسی لغو برنامه‌های قبلی خود هستند.

13:30: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1،‌ درباره توافق پیش رو بین تهران و ۶ قدرت جهانی «ابراز نگرانی» کرد.

13:17: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو مقام حاضر در لوزان گزارش کرده است که ایران و غرب بر سر تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی ایران و همچنین فرستاده شدن اورانیوم غنی شده ایران به روسیه [برای تبدیل به سوخت] به توافق اولیه رسیده اند، اما اختلاف بر سر دوره اعمال محدودیت بر برنامه اتمی ایران و نحوه نظارت بر آن باقی است.

13:06: یک منبع ایرانی در گفت‌وگو با ایتارتاس می‌گوید احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای در سطح وزرای خارجه وجود دارد و طرفین در حال رایزنی درباره آن هستند.

12:52: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که از مدت ها قبل برای شرکت در مراسم گرامیداشت یاد 'ادوارد کندی' سناتور دموکرات اعلام آمادگی کرده بود، با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، شرکت در این مراسم را لغو کرد.

12:50: خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ از قول پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی مدعی شد در صورت توافق هسته‌ای برخی تحریم‌ها علیه ایران دست‌کم تا ده سال باقی خواهند ماند. پنج دیپلمات آمریکایی و اروپایی با بیان این ادعا که اصرار ایران بر رفع فوری تحریم‌های سازمان ملل عامل اصلی رسیدن به تفاهم بر سر چارچوب توافق هسته‌ای تا موعد ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) است می‌گویند برخی تحریم‌ها علیه ایران تا ده سال پابرجا خواهند ماند.
 
این مقامات که خواسته‌اند نامشان فاش نشود گفته‌اند کشورهای غربی در حال مذاکره به ایران پیشنهاد رفع تحریم‌های سازمان ملل، ظرف چهار تا شش سال را مطرح کرده‌اند. به گفته آنها برخی تحریم‌ها هم ممکن است یک دهه پابرجا باقی بمانند.

12:50: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در ساعت 11:00 به وقت لوزان (13:30 به وقت تهران) با وانگ یی، وزیر خارجه چین، دیدار می‌کند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88337.jpeg

12:10: لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزرای خارجه فرانسه و آلمان، و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک صبحانه کاری گرد هم آمدند.

12:08: سید محمدصادق خرازی، سفیر اسبق ایران در سازمان ملل و فرانسه با اشاره به مذاکرات هسته ای در لوزان به خبرگزاری مهر گفت: آگر آمریکایی ها عقلانیت به خرج بدهند، امروز کار تمام می شود. وی درباره هدف برخی رسانه های غربی از انتشار اخبار زودهنگام درباره توافق هسته ای با ایران نیز گفت: این یک نوع جنگ روانی است تا طرف مقابل را بسنجند، اما تیم مذاکره کننده ما هم بر عملیات روانی آنها هم بر مسیر مذاکره مسلط هستند.

11:50:  نشست دوجانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و آمریکا به ریاست ظریف و کری برگزار شد.

11:47: روز جدید گفتگوهای هسته‌ای وزیران خارجه ایران و آمریکا به وقت محلی با مذاکرات ظریف و کری از سر گرفته شد. در مذاکرات وزیران خارجه، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، دستیار ارشد رییس جمهور کشورمان و وزیر انرژی آمریکا و نیز معاونان آنها حضور دارند.

11:43: وانگ یی وزیر خارجه چین صبح امروز وارد لوزان شده است و پیش از ظهر با وزیر خارجه کشورمان دیدار می‌کند.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_88337.jpeg

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا