واکنش چین و روسیه به تجاوز عربستان به یمن
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
وزارت خارجه چین اعلام کرد که نسبت به اوضاع نابسامان یمن به شدت نگران است. مسکو نیز نگرانی شدید خود را ابراز کرده و اعلام کرد که برای دست‌یابی به سازش سیاسی برای بحران یمن با تمامی‌ طرف‌ها در این کشور در تماس است. در همین حال، ائتلاف مخالفان سوریه از تجاوز عربستان سعودی به یمن استقبال کرد.
 
به گزارش النشرة، سخنگوی وزارت خارجه چین با اظهار نگرانی شدید این کشور نسبت به اوضاع یمن در پی تجاوز کشورهای عربی، در کنفرانسی خبری عنوان داشت: چین تمامی طرف‌ها را به پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص یمن و حل و فصل درگیری‌ها از طریق مذاکرات فرا می‌خواند.
 
مسکو خواهان توقف‌ هرچه سریع‌تر حملات به یمن
در همین حال،‌ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو تصمیم ندارد اتباع خود را از یمن خارج کند.
 
وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو با تمامی طرف‌های یمنی در تماس است تا به سازش سیاسی برای بحران یمن دست یابد.
 
مسکو همچنین بر حمایت کامل خود از حاکمیت و تمامیت ارضی یمن تاکید کرد.
 
روسیه همچین نگرانی شدید خود را نسبت به تحولات در یمن ابراز داشته و خواهان توقف هرچه سریع‌تر حملات و بازگشت به مذاکرات شد.
 
علمای فلسطین: عربستان برای جلوگیری از وقوع فتنه حملاتش را متوقف کند
در همین حال، محمد الموعد،‌ سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان در بیانیه‌ای "جنگ‌های ویران‌گر را که به کشورهای عربی ما که آخرین آن، در یمن صورت گرفته است"،‌ محکوم کرد.
 
وی از عربستان سعودی خواست تا حملات خود را برای جلوگیری از وقوع فتنه‌ای که درصورت رخ دادن همگان را می‌سوزاند، متوقف کند.
 
محمد الموعد گفت: این درگیری‌هایی که در منطقه صورت می‌گیرد، با هدف تقسیم منطقه و وارد کردن آن به بحبوحه‌ی جنگ مذهبی و طائفه‌ای از طریق‌ روش‌های مستقیم و غیر مستقیم است.
 
وی تصریح کرد: ما از همگان می‌خواهیم تا این جنگ را که آمریکا،‌غرب و صهیونیست‌ها آن را برای تقسیم منطقه ترسیم کرده‌اند، متوقف کنند.
 
سعد حریری: تصمیم پادشاه عربستان برای مداخله در یمن "حکیمانه" است
از سوی دیگر، سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان در اقدامی خصمانه گفت: تصمیم پادشاه عربستان برای مداخله نظامی در یمن تصمیمی "شجاعانه و حکیمانه" است.
 
وی مدعی شد که مردم یمن از مداخله نظامی عربی در کشورشان حمایت می‌کنند.
 
حمایت ائتلاف مخالفان سوریه از تجاوز عربستان در یمن
در همین حال،‌ شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد که ائتلاف مخالفان سوریه حمایت خود را از عملیات "طوفان کوبنده" اعلام کرده است.
 
این تشکیلات مخالفان سوری که از حمایت غرب برخوردار است، همچنین حمایت خود را از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد.
فرود چتربازان کشورهای عرب خلیج فارس در عدن
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
انیس منصور خبرنگار یمنی از فرود چتربازان نظامی کشورهای عرب خلیج فارس در شهر عدن واقع در جنوب این کشور خبر داد.
 
به گزارش خبرگزاری سما، وی تصریح کرد جنگنده های این کشورها شمار زیادی چترباز را در شهر عدن فرود آورده اند.

این تحولات همزمان با بیانیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در خصوص آغاز عملیات طوفان قاطعیت در برابر حوثی های یمن و حملات شدید هوایی به مواضع این گروه و علی عبدالله صالح در صنعا و شماری از استان های این کشور صورت گرفته است.
 
در همین حال، محمد البخیتی، یک عضو شورای رهبری انصارالله در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد این نیروها که هدف یک عملیات نظامی بین المللی به رهبری عربستان در یمن قرار گرفته اند، مصمم هستند با همه ابزار موجود، مقابله به مثل کنند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از صنعا، وی گفت: «این اعلام جنگ علیه مردم یمن است، ما با آنهایی که با ما می جنگند، مبارزه خواهیم کرد».

این مقام افزود عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور در منطقه خلیج فارس به علت انجام عملیات نظامی، پشیمان خواهند شد.
 
وی اعلام کرد: «آنها حمله کردند، آنها این را آغاز کردند، پس آنها در برابر مردم و خداوند به علت پیامدهای (این عملیات) پاسخگو خواهند بود. این حمله، مایه شگفتی ما است و ما با همه ابرازی که در اختیار ما است، به آن واکنش نشان خواهیم داد».

پیش از این، براساس گزارش ها، البخیتی درباره وقوع یک «جنگ گسترده» که ممکن است در پی «تجاوز» عربستان سعودی و متحدان عرب این کشور در منطقه خلیج فارس، در یمن آغاز شود، هشدار داد.
 
عربستان سعودی، همراه با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و چند کشور دیگر، شب چهارشنبه به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور (مستعفی) یمن، عملیاتی نظامی را علیه حوثی ها آغاز کردند.

بنابر اعلام کاخ سفید، این عملیات با حمایت واشنگتن انجام می شود هر چند که آمریکا در اقدام نظامی مستقیم در یمن مشارکت ندارد.

هادی و دولت یمن در ماه ژانویه، در پی حمله ای به کاخ ریاست جمهوری در صنعا پایتخت این کشور، توسط حوثی ها مجبور به استعفا شدند.

هادی پس از آن اقامتگاه خود را در صنعا ترک کرد ولی مکان دقیق وی در حال حاضر نامعلوم است به طوری برخی از گزارش ها حاکی از آنست که وی در عدن است.
ادعای عربستان برای توجيه حمله به يمن
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
عربستان سعودی در توجیه اقدام نظامی خود دریمن، دستیابی حوثی ها به موشک های بالستیک، نیروی هوایی و به طور کلی مسائل امنیتی منطقه ای عنوان کرد.
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبری فرانس 24 درگزارشی درباره عملیات کشورهای عربی در یمن موسوم به « عاصفة الحزم» (طوفان قاطعیت) اعلام کرد عربستان سعودی سرانجام عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد.
 
در همین راستا، صبح امروز جنگنده های عربستان با حمایت مصر؛ مغرب، سودان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و اردن مواضع شیعیان حوثی در صنعا را بمباران کردند. در نتیجه این بمباران ها تاکنون دهها غیر نظامی کشته شده اند. پاکستان، سودان، اردن و مصر نیز آمادگی خود را برای شرکت در عملیات نظامی زمینی اعلام کرده اند.
 
سفیر عربستان سعودی در واشنگتن ،صبح امروز خبر این عملیات را اعلام و خاطر نشان کرد هدف این عملیات، یاری رساندن به مقامات سنی یمن در برابر شیعیان این کشور است.

هواپیماهای عربستانی ودیگر کشورهای عربی تاکنون اهدافی را در صنعا از جمله فرودگاه این شهر و مواضع نظامی شیعیان حوثی را بمباران کرده اند.
 
عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا در گفتگو با خبرنگاران در توضیح عملیات نظامی کشورهای عربی علیه شیعیان حوثی گفت: استفاده از گزینه نظامی، همیشه آخرین راه حل است. در نتیجه ما این تصمیم را با بی میلی گرفته ایم. وی افزود برای آنکه ما از سیطره حوثی ها بر یمن جلوگیری کنیم،ائتلافی متشکل از 10 کشور عربی تشکیل داده ایم.
 
از جمله کشورهای شرکت کننده درائتلاف می توان به امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر می توان اشاره کرد. مصر نیز حمایت سیاسی و نظامی خود را از این عملیات اعلام کرده است.
 
آمریکا نیز اعلام کرده است از نظر اطلاعاتی و تدارکاتی ازعملیات کشورهای عربی در یمن حمایت خواهد کرد. اما خودش به طور فعال در این عملیات نظامی مشارکت نخواهد کرد.

عربستان سعودی در توجیه این عملیات می گوید اوضاع یمن به سمت و سویی پیش می رفت که اقدام نظامی در این کشور را اجتناب ناپذیر می کرد.
 
چون باشرایطی در یمن مواجه هستیم که شبه نظامی شورشی حوثی کنترل ارتش، فرودگاه ها در اختیار گرفته بودند و به موشک های بالستیک و نیروی هوایی دست یافته بودند. در نتیجه همانطور که می بینید ما با شرایط بسیار خطرناکی مواجه بودیم. در نتیجه می بایست برای حمایت از مردم یمن و دولت قانونی این کشور وارد عمل می شدیم.
 
اوضاع یمن از آنجا برای عربستانی ها بسیار نگران کننده شده است که حوثی ها بعد از تصرف صنعا، تعز اکنون پشت دروازهای عدن قرار دارند. حوثی ها اکنون کنترل کل مناطق غربی یمن را دراختیار دارند.
 
در واکنش به اعلام خبر آغاز عملیات نظامی « عاصفة الحزم»(طوفان قاطعیت)، یکی از رهبران حوثی هشدار داد جنگی که عربستانی ها در یمن آغاز کرده اند کل منطقه را فرا خواهد گرفت.
شبکه یمنی المسیره:
"عبد ربه منصور هادی به عمان گریخته است"
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
شبکه یمنی المسیره گزارش داد که عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن به عمان گریخته است.
 
به گزارش ایسنا، این خبر در حالی منتشر شده است که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ادامه اقدامات مداخله‌جویانه و خصمانه خود علیه مردم یمن، از صبح امروز (پنج‌شنبه) حملات هوایی را در این کشور آغاز کرده‌اند.
 
در همین حال، یک منبع در دفاع مدنی یمن در مصاحبه با المیادین اعلام کرد که جسد 15 تن از زیر آوار در پی تجاوزات علیه یمن بیرون کشیده شده است که بیشتر این قربانیان زن و کودک هستند.
واکنش ایران به عملیات نظامی عربستان در یمن
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
وزیر خارجه کشورمان خواستار توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد.
 
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث یمن اظهار کرد: ما خواستار توقف اقدامات فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم و این اقدامات را نقض کننده حاکمیت یمن می دانیم.
 
وی گفت: این عملیات نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت و برای مهار بحران در یمن همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.

افخم: توسل به اقدامات نظامی باعث پیچیده شدن اوضاع می‌شود
در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن حملات هوائی بامداد امروز به کشور یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی گناه یمن گردید این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسولیت های بین المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها دانست.

مرضیه افخم افزود: توسل به اقدامات نظامی علیه یمن که درگیر بحران داخلی و مقابله با تروریسم می باشد موجب پیچیده تر شدن اوضاع و گسترش دامنه بحران و از دست رفتن فرصتها برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات داخلی یمن خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه های یمنی در اولین زمان ، خواستار توقف فوری حملات هوائی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز نگرانی نسبت به گسترش افراطی گری و تقویت تروریسم خاطر نشان ساخت این تجاوز نتیجه ای جز گسترش تروریسم و افراطی گری نخواهد داشت و نا امنی را به کل منطقه تسری خواهد داد.
لطیفه شریعتمداری درباره فرار منصور هادی
۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۲
واقعیات صحنه نشان داد که ریاض در عرصه سیاسی و میدانی ناتوان بوده و حتی با ابزارهای نظامی نیز قدرت رویارویی با جنبش مردمی انصارالله را ندارد.
 
حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با فارس درباره تصرف شهر عدن آخرین پایگاه تحت کنترل طرفداران منصور هادی توسط انصارالله و فرار وی به جیبوتی گفت: برخی دولت های دیکتاتور از جمله عربستان سعودی گنده گویی های فراوانی در رابطه با جنبش مردمی انصارالله کردند و حتی هشدار دادند که می خواهند به عدن حمله کرده و منصور هادی را یاری کنند، اما واقعیات صحنه نشان داد که ریاض در عرصه سیاسی و میدانی ناتوان بوده و حتی با ابزارهای نظامی نیز قدرت رویارویی با جنبش مردمی انصارالله را ندارد.
 
شریعتمداری گفت: ماجرای آن سر و صداهای توخالی سعودی ها و رخدادهای عرصه واقعی مشابه این داستان است که فرد لاف زنی با مراجعه به پیشنماز مسجد محل خود به وی گفت اگر وسط جنگل مشغول نماز باشم و یک شیر قوی پنجه به من حمله کند، باید به نماز ادامه دهم یا می توانم نماز را شکسته و کار شیر را یکسره کنم؟ پیشنماز که با خلقیات وی آشنا بود، گفت: اگر شیر را دیدی و وضویت باطل نشد، می توانی به نماز ادامه دهی!
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
فرارو- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجروحان یمنی که برای مداوا در بیمارستان بقیه الله تهران بستری هستند‌ عیادت کرد.
 
دکتر سید حسن هاشمی پس از عیادت از این مجروحان در جمع خبرنگاران گفت:52 نفر از مجروحان حوادث خشونت آمیز یمن به تهران منتقل شدند و تحت مداوا و عمل جراحی قرار گرفتند. شش نفر از این افراد در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حالشان چندان مساعد نیست.
 
دکتر هاشمی ادامه داد: آرزو می کنیم ممالک اسلامی در آینده عاری از خشونت و افراط گرایی باشند و همه مسلمین در کنار هم با صلح و آرامش زندگی کنند.
 
هاشمی با بیان اینکه این افراد از هلال احمر جمهوری اسلامی درخواست کمک کرده‌اند و ما با کمال افتخار پذیرفتیم افزود: درآینده نیز برای کمک های انسانی و بشردوستانه به ویژه در حوزه های پزشکی در منطقه و خارج از منطقه اعلام آمادگی می‌کنیم. عکس های سیدمحمود حسینی عکاس تسنیم از عیادت وزیربهداشت را در زیر می بینید.
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
(تصاویر) عیادت وزیربهداشت از مجروحان یمنی
 
 
۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
نیروهای انقلابی انصار الله به همراه واحدهایی از ارتش یمن از چندین محور وارد شهر «عدن» آخرین پایگاه طرفداران « منصور هادی عبد ربه» شده اند.
 
به گزارش فارس به نقل از شبکه المیادین، پیش از این نیروهای انصارالله و ارتش یمن توانسته بودند بر شهر «الحوطه» مرکز استان «لحج» در جنوب یمن مسلط شوند.
 
شهر «الحوطه» در ۵۰ کیلومتری مرکز استان «عدن» محل حضور «عبد ربه منصورهادی» قرار دارد.
 
همچنین ساعاتی پیش نیروهای ارتش یمن توانستند کنترل پایگاه هوایی «العند» در جنوب استان «لحج» را از دست نیروهای وفادار به منصورهادی خارج کنند.
 
در همین حال نیروهای ارتش یمن توانستند «محمود الصبیحی» از فرماندهان بلندپایه طرفدار منصورهادی و وزیر دفاع دولت خودخوانده وی را در شهر «الحوطه» دستگیر کنند.
 
شبکه المیادین نیز خبر داده که نیروهای انصارالله توانسته‌اند «ناصر هادی» فرمانده نیروهای طرفدار منصورهادی را نیز در این شهر دستگیر کنند.
 
شبکه المیادین در تماس با دفتر «منصور هادی» در «عدن» گزارش داده است «منصور هادی» از شهر عدن خارج شده است.
 
شبکه اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرده است که «منصور هادی» به همراه هیأت سعودی از یمن خارج شده است.
 
در حالی که خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و خبرگزای فرانسه و بسیاری دیگر از رسانه‌ها از فرار « منصور هادی» خبر می‌دهند، دو معاون وی در گفت‌و‌گو با رویترز گفته‌اند، منصور هادی کماکان در « عدن» حضور دارد و تصمیمی برای خروج از این شهر نگرفته است.
 
کارکنان و دیپلمات‌های کشورهای عربستان، امارات، کویت و مصر نیز پس از آن‌که سفارتخانه‌های خود را به «عدن» منتقل کرده بودند، با نزدیک شدن نیروهای انصارالله و ارتش یمن به «عدن» به سرعت از این شهر خارج شده و به کشورهای خود بازگشته‌اند.
 
عربستان سعودی روز گذشته اعلام کرده بود که امنیت این کشور به امنیت یمن گره خورده است. 
 
نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اخیرا در سخنانی که در کنگره امریکا ایراد کرد مدعی شد که ایران بر کشور یمن و تنگه باب المندب نیز تسلط یافته است.
۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
منابع مطلع در یمن از پیشروی نیروهای کمیته‌های مردمی به سوی جنوب خبر دادند و اعلام کردند که با پیشروی نیروها،‌ خانواده رئیس جمهور مستعفی از عدن فرار کرد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از پیشروی سریع نیروهای جنبش انصارلله به سمت جنوب، اعضای خانواده «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن از استان عدن فرار کردند.
 
یک منبع مطلع در یمن با اعلام این خبر به «فارس» گفت که اعضای خانواده رئیس‌جمهور مستعفی به سمت استان «حضرموت» رفتند.
 
بنا بر این گزارش،‌ قرار است این افراد از استان حضرموت به سمت کشور عمان راهی شوند.  
 
از سوی دیگر جلال پسر منصور هادی به دبی گریخت و گفته می‌شود اموال زیادی را با خود برده است‎.
 
از میدان نبرد نیز خبر می‌رسد که نیروهای جنبش انصارالله به کمک ارتش یمن کنترل پایگاه «لبوز» واقع در استان جنوبی «لحج» در شمال استان عدن را در دست گرفته‌اند. اما وبگاه خبری «یمن نیوز» اعلام کرد که نیروهای وابسته به هادی موفق شدند کنترل این پایگاه را از دست نیروهای مقابل خارج کنند.
 
سقوط پایگاه، فرار دهها نیرو از نیروهای القاعده و نیروهای شورشی وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی را در بر داشته است.
 
برخی شاهدان عینی مدعی شدند که نیروهای مردمی و وابسته به جنبش انصارالله به 15 کیلومتری استان جنوبی عدن رسیده‌اند؛‌ استانی که رئیس‌جمهور مستعفی به آنجا گریخت و آن را پایتخت یمن اعلام کرد؛ کاری که بر خلاف قانون اساسی یمن بود.
 
همچنین سه‌شنبه، درگیری شدید بین نیروهای انصارلله و ارتش یمن با نیروهای القاعده و نیروهای شورشی هادی در اطراف پایگاه هوایی العند در استان لحج در گرفت.
 
پایگاه نظامی البوزه واقع در استان لحج نیز عصر سه‌شنبه به دست نیروهای انصارلله افتاد. از طرفی دیگر نیز نیروهای انصارلله مسیر بین دو استان شبوه و مأرب را از داعش و شورشی‌های هادی پاکسازی کردند که همین امر موجب قطع شدن کمک به داعشی‌ها شده است‎‎.
کمیته‌های مردمی در ادامه درگیری‌ها به ۵۰ کیلومتری استان «عدن» در جنوب یمن رسیده‌اند.

به گزارش فارس، به نقل از شبکه المیادین، کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله یمن در ادامه درگیری‌ها با طرفداران «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به منطقه «الکرش» در 50 کیلومتری استان «عدن» رسیده‌اند.

منصور هادی با فرار از «صنعا» در «عدن» مستقر شده و کمیته‌های مسلح وفادار به خود را تشکیل داده است.

از سوی دیگر نیروهای انصارالله توانستند تسلط خود را بر شهر «الضالع» مرکز استان الضالع تکمیل کنند.

در حال حاضر درگیری‌ها در استان «لحج» و در مرز با استان «تعز» بین نیروهای انصارالله و طرفداران منصور هادی جریان دارد.
امیرعبداللهیان عازم مسکو شد
۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
  امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان عازم مسکو شد
 
به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه در این سفر با میخاییل باگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و معاون وزیر خارجه روسیه دیدار خواهد کرد.
 
حسین امیرعبداللهیان با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: رایزنی در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی و از جمله تحولات یمن ، سوریه ، عراق، لیبی و فلسطین در دستور کار این مرحله از رایزنی های منطقه ای تهران و مسکو قرار دارد.
 
وی افزود: تقویت همکاری های منطقه ای در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی موضوع مهم در این رایزنی ها است.
امریکا خطوط حداقلی غرب در مذاکرات را اعلام کرد
۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت :خطوط حداقلی کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته ای با ایران قطع ۴ مسیر دستیابی به بمب و زمان گریز یک ساله است.
 
به گزارش تسنیم، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران  اعلام کرد که  جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه( 26 مارس، 6 فروردین) در شهر لوزان سوئیس با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیدار و گفتگو می‌کند.
 
 وی با اشاره به موضع واحد کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته ای با ایران گفت: ما، گروه 1+5، خطوط قرمزی داریم: زمان یک ساله گریز هسته ای و نیز قطع 4 مسیر دستیابی به سلاح هسته ای. ما در حال کار در این مسیر هستیم و هیچ چیز کمتری را نمی پذیریم.
 
4 مسیر مورد ادعای غرب تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز و فردو، رآکتور آب سنگین اراک و یک مسیر "مخفیانه "است.
 
تهران بارها اعلام کرده است سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران ندارد.
 
هارف در پاسخ به سوالی خبرنگاری که سفر یک مقام اسرائیلی به فرانسه را تلاشی برای جدا کردن موضع پاریس در مذاکرات تلقی کرد گفت: فکر می کنم ما مطمئن هستیم که اتحاد لازم را در اتاق مذاکرات داریم. من اخبار زیادی در این‌ خصوص را درک می کنم اما ما نسبت به آنچه در اتاق مذاکرات می گذرد و اینکه آیا می توانیم به توافقی برسیم تمرکز کرده ایم.
 
وی همچنین درباره تحولات منطقه نیز اظهار داشت: ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند ولی مدرکی نیست که کنترل یمن در دست تهران باشد.
 
هارف مدعی شد که ایران نقش بی ثبات‌کننده‌ای در لبنان و سوریه دارد و برای حوثی‌های یمن هم سلاح و پول می‌فرستد ولی شواهدی در دست نیست که تهران در یمن، مرکز کنترل و فرماندهی داشته باشد.
اظهارات ضدایرانی وزیرخارجه عربستان
۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
وزیرخارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس جمهوری اسلامی ایران را به اتخاذ سیاست خصمانه در منطقه متهم کرد.
 
به گزارش فارس، به نقل از شبکه العربیه، سعودالفیصل وزیرخارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با «فیلیپ هاموند» وزیرخارجه انگلیس ایران را به اتخاذ سیاست خصمانه و مداخله جویانه در امور کشورهای منطقه متهم کرد.
 
وی در ادامه گفت: نباید اجازه دهیم ایران توافقی را پیش ببرد که شایسته آن نیست.
 
وی در ادامه در مورد یمن گفت: امنیت دولت‌های شورای همکاری با امنیت یمن گره خورده است و اگر بحران یمن به شکل مسالمت‌آمیز حل نشود، کشورهای منطقه گام‌های لازم را برای مقابله با دشمن اتخاذ خواهند کرد.
 
وزیرخارجه عربستان در مورد سوریه ابراز کرد: در آینده سوریه هیچ جایگاهی برای بشار اسد متصور نیست و محتویات گفت‌و‌گوهای ژنو1 باید ملاک حل بحران سوریه شود.
 
در مقابل فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز در مورد موضوع هسته ای ایران گفت: نباید اجازه دهیم تا ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد و تلاش می‌کنیم تا توافق دائمی را با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور داشته باشیم.
 
وی با ابراز نگرانی از اوضاع یمن ادامه داد: حملات انجام شده در شهر «عدن» را محکوم و با عربستان در برقراری امنیت در منظقه همکاری می‌کنیم. هاموند همچنین راه حل نظامی را برای یمن رد کرد و خواستار افزایش فشار بر انصارالله شد.
 
فیلیپ هاموند افزود: با سعودی‌ها و آمریکایی‌ها در مورد بازگرداندن مشروعیت «منصورهادی» بحث و رایزنی خواهیم کرد.
 
وزیرخارجه انگلیس با پیروی از سخنان سعودالفیصل در مورد سوریه گفت: در حمایت از مخالفان میانه روی سوریه همچنان مصر هستیم و لازم است بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.
رایزنی هاموند با عربستان درباره ایران
۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
وزیر خارجه انگلیس عازم ریاض شده تا با مقامات عربستان سعودی درباره ایران به گفتگو بنشیند.
 
به گزراش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فیلیپ هاموند» در توئیتر خود اعلام کرده که در این سفر دیدارهایی سطح بالا با مقامات عربستان سعودی در مورد چالش‌ های منطقه‌ ای مشترک مربوط به یمن، داعش و ایران، گفتگو خواهد کرد. 
 
در ماه های اخیر اغلب مقامات غربی حاضر در مذاکرات ایران و ۱+۵ بویژه وزیر خارجه آمریکا گفتگوهایی را با مقامات عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مورد توافق احتمالی هسته ای با ایران داشته اند.
ارسال هوایی کمک امدادی ایران به یمن
۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
هواپیمای حامل کمک های امدادی و دارویی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به یمن ارسال شد.
 
به گزارش ایرنا، محموله 13 تنی کمک های امدادی و دارویی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حادثه دیدگان حملات تروریستی اخیر یمن به این کشور ارسال شد.
 
قرار است این هواپیما در بازگشت تعدادی از مصدومان و مجروحان این حوادث تروریستی را جهت ادامه درمان و خدمات پزشکی لازم به ایران منتقل نماید.  
۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
گروهی از مجروحان حادثه تروریستی یمن برای مداوا به بیمارستان بقیه‌الله اعظم تهران منتقل شدند.
 
حیدری مسئول تیم پزشکی مجروحان یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: 52 نفر از مجروحان حادثه تروریستی روز جمعه یمن به همراه خانواده‌هایشان برای مداوا به تهران منتقل شدند.
 
وی افزود: در این گروه اعزامی به تهران مجروحانی با قطع عضو، جراحت‌هایی ناشی از شکستگی، آسیب از ناحیه چشم و سوختگی وجود دارند که از این تعداد حال 6 نفر وخیم است. 
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عوامل انتحاری روز جمعه دو مسجد در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن 137 نفر و زخمی شدن 340 نفر شد.
 
گروه تروریستی داعش در یمن مسئولیت این حملات را بر عهده قرار گرفته است.
 
برپایه این گزارش، در پی حوادث تروریستی روز جمعه در یمن، هواپیمای حامل ١٣ تن کمک‌های امدادی و دارویی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حادثه دیدگان این حملات تروریستی به یمن ارسال شد و در بازگشت 52 مجروح این حوادث به همراه خانواده‌هایشان برای مداوا به بیمارستان بقیة‌الله اعظم تهران منتقل شدند.
 
حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان روز شنبه ضمن محکومیت این اقدام تروریستی از آمادگی تهران برای پذیرش مجروحان این حادثه و مداوای فوری آنها خبر داد و اعلام کرد: تیمی از پزشکان جراح و داوطلب کشور آماده اعزام به صنعا و مداوای مجروحان در محل هستند.
۰۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درباره مذاکرات هسته ای با غرب، بیانیه مشترک وزرای خارجه کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران، اشاره ایران و آمریکا به حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای، تأکید یک سناتور جمهوری خواه بر ضرورت تصویب توافق با ایران در کنگره و ادعاهای ضدایرانی رئیس جمهور مستعفی یمن، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 
به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته ای، در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب یافته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد رهبر ایران نسبت به تلاش های آمریکا برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران ابراز بی اعتمادی کرده است. این خبرگزاری اشاره می کند که آیت الله خامنه ای ضمن محکوم کردن «قلدری» آمریکا درمذاکرات هسته ای، بار دیگر تأکید کرده که ایران در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست. در این مطلب به نقل از رهبر انقلاب آمده است: «آن ها موضوع بمب اتمی را مطرح می کنند. آن ها خودشان می دانند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم؛ اما از این موضوع به عنوان بهانه ای برای فشار بر مردم ایران استفاده می کنند». 
 
دیدار روز گذشته وزرای خارجه کشورهای غربی طرف مذاکره با ایران، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «صباح» ترکیه از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس روز گذشته با همتایان آمریکایی، فرانسوی و آلمانی خود دیدار کرده و همگی آن ها بر داشتن هدفی مشترک در مذاکرات هسته ای با ایران تأکید کرده اند. این روزنامه اشاره می کند که وزرای خارجه غربی بر حصول پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با ایران تأکید، اما در عین حال اشاره کرده اند که هنوز در برخی موضوعات مهم توافقی حاصل نشده است. 
 
در همین زمینه، روزنامه «ژاپن تودی» نیز از اشاره ایران و آمریکا به حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد در حالی که تنها 10 روز تا ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به چارچوب توافق هسته ای باقی مانده، مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی از پیشرفتی چشمگیر در این موضوع سخن گفته اند. در این زمینه، رئیس جمهور ایران از نزدیک بودن امکان دستیابی به توافق سخن گفته، اما وزیر خارجه آمریکا اظهار داشته برای دستیابی به این هدف، ایران باید تصمیماتی ضروری را اتخاذ کند. جان کری گفته ایران باید با اتخاذ «تصمیمات اساسی»، به دنیا ثابت کند که به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیست.
 
در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، سایت خبری «پولیتکو» اظهارات یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی را بازتاب داده که بار دیگر بر ضرورت تصویب توافق هسته ای با ایران در کنگره آمریکا تأکید کرده است. به نوشته این سایت، لیندسی گراهام، از سناتورهای تندرو آمریکایی، ضمن ارسال پیام تبریکی برای بنیامین نتانیاهو به مناسبت انتخاب مجدد وی به سمت نخست وزیری رژیم اسرائیل، به وی اطمینان داده که کنگره هرگونه توافقی که در موضوع هسته ای با ایران حاصل شود را مورد بازنگری قرار خواهد داد. وی گفته طرحی که بدین منظور در سنا تدوین شده، از حمایت سناتورهای هر دو حزب برخوردار است. 
 
در نهایت، در میان دیگر موضوعات، روزنامه سعودی «عرب نیوز» اظهارات رئیس جمهور مستعفی یمن را مورد توجه قرار داده که از مبارزه با نفوذ ایران در کشورش سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، عبد ربه منصور هادی ضمن طرح وعده مبارزه با نفوذ ایران در یمن، جنبش انصارالله را به اجرای ایدئولوژی ایران در این کشور متهم کرده است. وی گفته: «الگوی دوازده امامی ایران که مورد قبول حوثی ها و حامیان آن ها نیز هست، مورد پذیرش یمنی ها قرار نخواهد گرفت». این اظهارات در جریان نخستین سخنرانی هادی پس از فرار از صنعا و استقرار وی در عدن مطرح شده است.
۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با محکوم کردن اقدام تروریستی در دو مسجد صنعا از آمادگی تهران برای پذیرش مجروحان این حادثه خبر داد و گفت: تیمی از پزشکان جراح و داوطلب کشور آماده اعزام به صنعا هستند.
 
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکومیت شدید اقدام تروریستی در دو مسجد صنعا، اعلام کرد: تهران آماده پذیرش مجروحان این حادثه و مداوای فوری آنان است.
 
وی افزود: تیمی زبده از پزشکان جراح و داوطلب کشورمان آماده اعزام به صنعا و مداوای مجروحان در محل می‌باشند و به محض موافقت مقامات صنعا این تیم آماده ورود به صنعا و یا مداوای مجروحان در ایران می‌باشد.
 
به گزارش فارس، عوامل انتحاری روز گذشته (جمعه) دو مسجد «الحشحوش» و «بدر» در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن 137 نفر و زخمی شدن 340 نفر شد.
 
گروه تروریستی داعش در یمن مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.
القاعده ۲۹ سرباز یمنی را اعدام کرد
۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
گروه تروریستی موسوم به انصارالشریعه وابسته به القاعده در یمن ۲۹ سرباز ارتش این کشور را در شهر الحوطه مرکز استان لحج واقع در جنوب یمن اعدام کرد.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، گروه موسوم به انصارالشریعه وابسته به القاعده در یمن 29 سرباز ارتش این کشور را در استان لحج این کشور اعدام کرد.
 
یک منبع امنیتی یمن تاکید کرد که افراد وابسته به سازمان القاعده 29 سرباز ارتش یمن را در شهر الحوطه مرکز استان لحج واقع در جنوب این کشور اعدام کردند.
 
این منبع تصریح کرد که افراد مسلح به ساختمان‌های دولتی در این شهر حمله کردند و سربازان را به گروگان گرفتند و آنها را به صورتی وحشیانه در خیابان های این شهر اعدام کردند.
 
این در حالی است که روز گذشته کمیته امنیتی وابسته به جنبش انصارالله یمن از شهادت بیش از 137 نمازگزار و زخمی شدن 345 نفر دیگر در انفجارهای تروریستی در صنعاء پایتخت یمن خبر داد
داعش مسئولیت انفجارها در مساجد یمن را پذیرفت
۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۱
دست کم ۱۲۶ نفر در حملات انتحاری به دو مسجد در صنعا، پایتخت یمن، کشته شدند. در این حملات که گروه تروریستی داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفته است یکی از روحانیون عالی‌رتبه زیدی یمن نیز هدف قرار گرفت.
 
خبرگزاری فرانسه شمار قربانیان را تا ۱۴۲ نفر گزارش کرده است.
 
هر دو محلی که در این عملیات انتحاری هدف قرار گرفت از اصلی‌ترین مساجد محل تجمع شیعیان زیدی و هواداران حوثی‌ها بوده است.
 
بنا به گزارش‌ها، بیش از ۳۵۰ نفر در این حملات مجروح شده‌اند.
 
از ماه نوامبر ۲۰۱۴ که گزارش شد گروهی از بنیادگرایان در یمن با داعش مستقر در عراق و سوریه اعلام بیعت کرده اند این برای نخستین بار است که این گروه مسئولیت حمله ای را در یمن به عهده می‌گیرد.
 
رسانه های هوادار حوثی‌ها می‌گویند در حملات روز جمعه همچنین المرتضی المحطوری یکی از سرشناس‌ترین روحانیون زیدی که چهره ای بارز در جنبش حوثی به شمار می‌رفت کشته شده است.
 
انفجارها در زمانی رخ داد که نمازگزاران برای ادای نماز جمعه به مسجد رفته بودند.
 
حملات انتحاری به نمازگزاران در صنعا یک روز پس از درگیری شدید نیروهای وفادار به روسای جمهوری سابق و فعلی یمن بر سر کنترل فرودگاه عدن روی می‌دهد.
 
روز پنجشنبه پس از آنکه نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن تلاش داشتند فرودگاه شهر عدن را تصرف کنند دو جنگنده سوخو با پرواز از صنعا، محل اقامت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فعلی در عدن را هدف قرار داد اما آسیبی به هادی نرسید. 
 
یمن از تابستان گذشته گرفتار آشوب و ناآرامی است.
 
صالح در سال ۲۰۱۲ و پس از یک سال اعتراض مردمی در توافقی منطقه‌ای پذیرفت که از قدرت کنار برود و زمام امور را به معاون وقت خود یعنی هادی بسپارد. اما از آن هنگام اختلاف‌ها میان روسای جمهوری سابق و جدید گسترش یافت و تا آنجا پیش رفت که چند ماه قبل صالح در ائتلاف با شبه نظامیان حوثی توانست هادی را مجبور به استعفا کند.
 
هادی از ماه قبل با فرار از صنعا به بندر عدن رفته و با اعلام این شهر به عنوان پایتخت موقت یمن خود را رئیس جمهوری مشروع این کشور خوانده است.
 
از ۲۱ استان یمن، حوثی ها اکنون کنترل نسبی ۹ استان از جمله پایتخت، صنعا، را در دست دارند و باقی مناطق عمدتا جنوبی در دست طیفی از نیروهای نزدیک به آقای هادی است.
 
منبع: بی بی سی
احتمال کودتا در یمن
۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵
نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح که مدتی است در اطراف عدن موضع گرفته‌اند، از نخستین ساعات امروز (پنجشنبه) به فرودگاه عدن حمله کردند و با ارتش و کمیته‌های مردمی حامی عبدربه منصور هادی درگیر شدند. با حرکت نیروهای صالح به سوی عدن امکان انجام یک کودتا از سوی صالح دور از ذهن نیست.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، درگیری‌ها ابتدا میان نیروهای امنیتی ویژه وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین و کمیته‌های مردمی حامی عبدربه منصور هادی، رییس جمهور یمن در منطقه خور در نزدیکی فرودگاه عدن در جنوب این کشور رخ داد.
 
صبح امروز بخش‌هایی از فرودگاه عدن به کنترل نیروهای صالح درآمد. نیروهای وفادار به صالح از استان‌های همجوار نیز به سوی عدن حرکت کرده‌اند.
 
وزیر دفاع یمن با نیروهای وفادار به منصور هادی نیز پس از این حمله با تجهیزات نظامی زیادی به سوی فرودگاه حرکت کرده تا آنها را از این پایگاه استرتژیک جنوب یمن خارج کند. درگیری‌ها به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن انجامیده و پروازها در این فرودگاه متوقف شده است.
 
ارتش یمن به فرماندهی وزیر دفاع مواض نیروهای صالح در فرودگاه را با توپ و تانک گلوله باران کرده است.
 
نیروهای امنیتی ویژه که از علی عبدالله صالح پیروی می‌کند، در استان لحج در همسایگی عدن نیز با کمیته‌های مردمی حامی عبد ربه منصور هادی درگیر شده‌اند و تلاش دارند وارد عدن شوند.
 
عبدالله صالح از دو هفته پیش با هواپیماهای نظامی و خودرو تعداد زیادی از نیروهای تحت امرش را به مرز‌های عدن که اکنون توسط منصورهادی پایتخت خوانده می‌شود، منتقل کرده است. هدف عبدالله صالح اعمال فشار بر منصورهادی و تلاش برای هموار کردن راه بازگشت خود به قدرت ارزیابی شده است.
 
درگیری میان نیروهای حامی علی عبدالله صالح و کمیته‌های مردمی به دنبال برکناری فرمانده نیروهای امنیتی ویژه از سوی منصور هادی تشدید شده است.
 
افراد مسلح عضو کمیته‌های مردمی نیز پانزده تن از نیروهای ویژه امنیتی را که مکلف به حفاظت از بانک مرکزی شهر عدن بودند ربودند.
 
از سوی دیگر جنبش انصارالله ترور نماینده ویژه این جنبش در مذاکرات ملی را تلاش ناکامی برای از بین بردن انقلاب و متوقف کردن روند تغییر فراگیر در یمن دانستند.
 
جنبش انصار الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما که به انقلاب مردمی برای مقابله با تمامی توطئه گران علیه یمن ایمان داریم، تاکید می‌کنیم که خون نماینده انصارالله در مذاکرات ملی به هدر نخواهد رفت و انتقام وی گرفته خواهد شد.
ادعای سفر هیات نظامی انصارالله به ایران
۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
 سایت شبکه الجزیره مدعی شد: هیاتی از مقامات نظامی یمن به ایران سفر کرده است.

به گزارش عصرایران، این هیات نظامی به ریاست ژنرال زکریا الشامی جانشین ستاد مشترک ارتش یمن است. این مقام نظامی یمن از هواداران حوثی ها به شمار می رود.

براساس این ادعا، این هیات عصر روز سه شنبه گذشته با استفاده از یک فروند هواپیمای ایرانی از صنعا به تهران منتقل شدند.

تاکنون هیچ منبع مستقل یا رسمی در ایران یا یمن به این خبر واکنش نشان نداده است.
گفته می شود همکاری های نظامی ایران و یمن هدف از این سفر باشد.

حوثی ها (گروه انصار الله) پس از سیطره بر پایتخت یمن، دولت را برکنار و پارلمان را منحل و شورای 5 نفره ریاست جمهوری را جایگزین رئیس جمهور کردند.

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن هم پس از فرار از حصر خانگی حوثی ها در صنعا، به شهر عدن در جنوب یمن رفت و این شهر را به عنوان پایتخت موقت یمن اعلام کرد.

یمن هم اکنون دارای دو دولت است. دولت حوثی ها در صنعا و دولت هادی در شهر عدن مستقر و هر دو مدعی حاکمیت بر کل یمن هستند. سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورها دولت هادی را به رسمیت می شناسند.

قبل از این هم هیاتی از سوی دولت حوثی یمن به تهران سفر کرد.

 در سفر 2 هفته ای این هیات یمنی مجموعه قراردادهایی از جمله ساخت نیروگاه برق در یمن توسط ایران و صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به یمن به امضا رسید.
ادعاهای وزیر خارجه بحرین علیه ایران
۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
وزیر خارجه بحرین که کشورش برای سرکوب مخالفان تحت فشار افکار عمومی جوامع بین‌المللی قرار دارد گفت که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) هرگز اجازه تقسیم یمن و یا تحویل آن به ایران را نخواهند داد.
 
به گزارش ایسنا، بنابر گزارش روزنامه البیان- چاپ امارات، شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه در سخنانی گفت که یمن برای کشورهای عضو شورای همکاری کشوری حیاتی به شمار می‌رود و ما هرگز آن را به ایران تحویل نخواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که این کشور تقسیم شود.
 
ادعای وزیر خارجه بحرین در خصوص تلاش ایران برای نفوذ در یمن در حالی است که یمن مستقل، متحد، با ثبات و امن در مسیر توسعه کشور و در سایه پایبندی همه طرف‌ها به مصالحه سیاسی مورد حمایت تهران است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا