جناب آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید، با درخواست سی و چند تن از نمایندگان مجلس جهت پاسخگویی به استیضاح این هفته به مجلس فراخوانده شدند.

شاید برای اولین بار شاهد آن بودیم که نماینده ای از حوزه ی انتخابیه مهریز به عنوان یکی از سخنرانان استیضاح معرفی می شد و از طرفی مشاهده نام محمد رضا صباغیان در لیست موافقان استیضاح برای افرادی که با نگاه اصلاح طلبی به ایشان رای داده بودند سوال برانگیز بود و همگان منتظر موضع گیری های ایشان در این استیضاح بودند.

سخنان ایشان به عنوان یکی از موافقین استیضاح، با سایرین کاملا متفاوت بود بگونه ای که نگاه خیرخواهانه و بی غرض در صحبت های ایشان آشکارا موج می زد و هیچ اثری از تهمت های بی اساس و موارد خلاف اخلاق و ادب در صحبت هایش مشاهده نمی شد.

اعتراف به عملکرد قابل قبول وزیر و تمجید از استعفا مدیر عامل راه آهن در زیرمجموعه وزارت راه، رعایت انصاف را در صحبت های ایشان دو چندان نمایان می کرد.

ایشان دلیل موافقت خود با استیضاح را علیرغم وجود کارنامه قابل قبول وزیر، بند مربوط به عدم استعفای وزیر در رابطه باحادثه قطار تبریز- مشهد عنوان کردند و به نوعی با بیان این مطلب از دیگر موارد مطرح شده در نامه استیضاح که بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت تبری جستند.

شاید بتوان اشاره به نهادینه کردن فرهنگ عذرخواهی و مسئولیت پذیری را شاکله صحبت های صباغیان دانست. فرهنگی که متاسفانه به کلی در کشور ما به فراموشی سپرده شده است.

در لابلای صحبت های وی، اشاره ای هم به حادثه پلاسکو شد و این اشاره را می توان بهترین گواه بر فراجناحی بودن موضع گیری های او دانست، چرا که بالاترین مقام مسئول در حادثه پلاسکو که مطابق فرهنگ مسئولیت پذیری باید استعفا می داد، بزرگترین رقیب انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شود.

در نهایت اگر چه صحبت های وی به عنوان یک نماینده موافق استیضاح بیان شد، ولی رعایت نهایت اخلاق و انصاف در صحبت هایش، نه تنها هیچ کدورتی در دل دولت مردان بوجود نیاورد، بلکه جدیت پیگیری امور و شخصیت فراجناحی ایشان را برای آنها بیش از پیش نمایان کرد.

وجود نمایندگان با دیدگاه فراجناحی را باید از موهبت های مجلس قلمداد کرد، چه بسا اگر نگاه فراجناحی در مجالس گذشته غالب شده بود و نمایندگان بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی از حق مسلم خود در رابطه با سوال و استیضاح استفاده می کردند دولت های گذشته عملکرد بهتری داشتند.

حامد فخارزاده

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا