به گزارش پایگاه خبری یزدفردا "کتاب یوز آسیایی با حضور معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور در محل هتل صفائیه یزد رونمایی شد.

عالیه نقیب الذاکرین (مهرگان) در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار”بافق فردا” در رابطه با انگیزه خود از نگارش کتاب یوز آسیایی می گوید: قرار بر این بود هشت شهریورماه همزمان با روز یوز آسیایی جشنواره ای در بافق برگزار گردد حتی لوگوی مراسم در اداره ارشاد رونمایی گردید ولی برخی مسئولین به خاطر مسائل جاده گزوئیه اجازه برگزاری جشنواره را ندادند. تلاش ارشاد و محیط زیست هم به جایی نرسید.

وی می افزاید: به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سری زدم تا موضوع عدم برگزاری جشنواره را جویا شوم. ناراحتی رییس اداره مرا نیز متاثر کرد. ناراحتی وی و بی نتیجه ماندن تلاش هایش و بی مهری برخی موجب شد تصمیم راسخ بگیرم تا نام و زیستگاه اصلی یوز آسیایی را زنده کنم. باید به یوزپلنگ توجه بیشتری می شد. و جلوی برخی اعمال خودپسندانه گرفته می شد.
مهرگان ادامه داد: تصمیمم را با رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بافق در میان گذاشتم. با موافقت وی روز بعد به سراغ موسوی رییس محیط زیست شهرستان رفتم. وی نیز از تصمیم من استقبال کرد و بلافاصله کتاب ها و جزوه هایی در اختیارم گذاشت تا بیشتر با یوزپلنگ آشنا شوم.
وی بیان می کند: تا روز یوزپلنگ ۴۵ روز بیشتر وقت نبود. باید به صورت فشرده کار می کردم. از طرفی آشنایی و تحقیق از محیط بانان و سختی کارشان مرا در تصمیمم استوارتر ساخت.

کتابهایی که از محیط زیست دریافت کرده بودم با دقت مطالعه کردم.با زندگی یوز و این که یوز چه حیوانی است؟ چگونه زندگی می کند؟ آشنا شدم.
عالیه نقیب الذاکرین تصریح کرد: تصمیم گرفتم کتاب نگارش نوینی داشته باشد.
در پارک پردیسان تهران دو یوزپلنگ نگهداری می شوند دلبر و جفتش کوشکی و هر دو برای تولید مثل در اسارت به سر می برند.
کتاب یوز ایرانی از زبان دلبر بیان می شود. زندگی تولید مثل و هرآنچه مربوط به یوزپلنگ می شود.کتاب با تصویر دلبر و گفتار او آغاز می گردد و با تصویر او در ۲۱۲ صفحه پایان می یابد.
یک فصل نیز به داستان و ادبیات اختصاص دارد.
وی می گوید:فعالیت های فرهنگی که برای حمایت و جلوگیری از نابودی یوز در بافق انجام گرفته نیز در کتاب ذکر شده است.
پس از پایان نگارش کتاب تحویل اداره محیط زیست بافق شد و بعد از مذاکراتی که بین اداره ارشاد فرمانداری و محیط زیست انجام گرفت مجتمع معادن سنگ آهن فلات مرکزی هزینه چاپ کتاب را عهده دار گردید. کتاب به انتشارات اندیشمندان یزد سپرده شد و هم اینک در اختیار همراهان محیط زیست و طرفداران یوز آسیایی و علاقه مندان به حفظ محیط طبیعی زندگی حیات وحش است.
مهرگان در ادامه از جریان رونمایی کتاب و این که چرا در بافق رونمایی از این کتاب انجام نشده است عنوان می کند: قرار بر این شد در مراسمی کتاب در بافق رونمایی گردد اما به یک باره رییس محیط زیست بافق اعلام نمود “ابتکار” معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست ایران سفری یک روزه به یزد دارد.
وی طی صحبتی گفت از آنجا که رییس محیط زیست کشور توجه زیادی به یوز آسیایی دارد بهتر است در یزد حضور یابم وکتابی به وی هدیه شود.
منظور تنها هدیه کتاب به معاون وزیر بود. حرفی از رونمایی به میان نیامد.
وی ادامه می دهد: پس از حضور یافتن در هتل صفائیه رییس محیط زیست یزد پیشنهاد دادجهت احترام و پررنگ شدن مساله یوز و کارهایی که در بافق انجام شده رونمایی نمادینی انجام گیرد. در فرصتی کوتاه میزی چیده شد و چند کتاب روی آن قرار گرفت. بلافاصله نامه ای نوشتم و مسائل و مشکلات زیست محیطی بافق را توضیح دادم. مراسم آغاز شد حضور فرماندار بافق به من قوت قلب داد. گرچه زیادی کار و شلوغی مراسم اجازه نداد وی کنار میز ما حضور یابد. و پس از پایان سخنرانی سالن را ترک کرد.
در ادامه” معصومه ابتکار “از مردم بافق به نیکی یاد کرد. نامه و کتاب نیز به وی سپردم و درخواست کردم بیشتر به محیط زیست بافق توجه کند. رونمایی از کتاب نیز توسط خودم انجام شد.
در سالن هیچ شهری دیگری غرفه نداشت. کتابی نداشت. تنها نام بافق بود که در محل سالن هتل طنین انداز شد. هیچ کس نامم را صدا نمی کرد می گفتند خانم بافقی این را گفتم به خاطر اعتراض برخی مسئولین که چرا کتاب در بافق رونمایی نشده است.اعتقاد دارند نام بافق را فراموش کرده ام
نقیب الذاکرین بیان می دارد: تنها به خاطر نام بافق و زنده ماندن یوز ایرانی به یزد رفتم.

توقع زیادی از کسی ندارم این مطالب را بیان داشتم تا مسئولینی که پس از بازگشت به بافق با برخی سخنان ناخوشایند نیشتر به قلبم زدند بدانند من هیچگاه شهرم را فراموش نکردم و نمی کنم و هیچ توقعی از این بزرگواران ندارم جز خدمت صادقانه به شهرشان و تلاش برای بالا بردن فرهنگ شهر.
نویسنده کتاب یوز آسیایی در پایان این گفتگو ضمن تشکر از همراهی و همکاری رییس محیط زیست بافق، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده مجتمع فلات مرکزی می گوید: این بزرگواران دلسوزانه برای چاپ و به پایان رسیدن کتاب قدم برداشته؛ و از آغاز چاپ کتاب تا کنون همراه یوز ایرانی بودند
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا