شوراي حفاظت از منابع آب بافق در نشستي به منظور حفظ و پايداري منابع آب زيرزميني شهرستان، طرح خاموشي زمستانه چاه هاي كشاورزي در شهرستان بافق را در دستور كار قرار داد.

یزدفردا- به گزارش روابط عمومي فرمانداري بافق؛ شوراي حفاظت از منابع آب شهرستان بافق با حضور سرپرست فرمانداري، مدير عامل آب منطقه اي استان و جمعي از مسئولان استان و شهرستان برگزار شد.

سرپرست فرمانداري بافق در اين نشست منابع آبی را به عنوان مهم ترین عامل توسعه پایدار شهرستان تلقی كرد و گفت: با صیانت از این منابع ارزشمند زيرزميني باید با نگاه منطقی مشکلات را حل کنیم.

محمد زاده رحماني با تاكيد به دليل محدودیت منابع آب و توزیع نامناسب بارندگی هاي فصلی خاطر نشان كرد: باید منابع آب های سطحی و زیر زمینی موجود شهرستان را به خوبی شناسایی و بهره برداري از آنها به صورت برنامه ريزي و دقيق صورت گيرد.

وي با اشاره به دستور كار جلسه و اجراي طرح خاموشي زمستانه چاه هاي كشاورزي در شهرستان بافق گفت: با توجه به پراكندگي الگوي كشت در شهرستان بافق مي بايست با اطلاع رساني و توجيه نمودن اين طرح از كشاورزان بخواهيم براي اجراي هر چه بهتر طرح خاموشي زمستانه چاه هاي كشاورزي مشاركت داشته باشند.

زاده رحماني افزود : با توجه به اینکه خشکسالی و افت آبهای زیرزمینی مشکلاتی را به وجود آورده است، خاموشی چاه هاي كشاورزي می تواند کمک شایانی به جلوگیری از افت آبهای زیرزمینی داشته باشد.

سرپرست فرمانداري بافق گفت: جلب مشاركت كشاورزان و فرهنگ سازي در اين خصوص، موجب ایجاد وحدت رویه ی اجرایی و نظامند کردن بهره برداری از منابع آب پايدار در شهرستان خواهد شد.

در ادامه مدير عامل آب منطقه اي استان يزد از همدلي و مشاركت مسئولان در خصوص رفع معضل كم آبي در استان تقدير كرد و گفت: خشکسالی‌های اخیر وضعیت آب استان را با بحران مواجه کرده به طوری که سال به سال میزان آب استحصالی از چاه‌ها کم شده و عمده چاه‌های ما از مدار خارج شده‌اند.

محمدمهدی جوادیان‌زاده برنامه ريزي مدون و صحيح در حوزه آب را براي استان يزد خواستار شد و افزود: بايد از روي صداقت به مردم بگوييم آب كم است و منابع آب زيرزميني محدود شده است.

وي ميزان افت منابع آبي بافق را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: با توجه به آمار و ارقام 10 سانتي متر در سال افت آب در سفره هاي زيرزميني داريم كه بايد از برداشت بي رويه در اين خصوص جلوگيري شود.

جواديان زاده وضعيت بارندگي در شهرستان بافق را مطلوب ندانست و افزود: از ابتداي سال آبي ( مهرماه) تا كنون 3/5 ميلي متر بارندگي داشتيم كه اين ميزان نسبت به مشابه سال گذشته 9/18 ميلي متر بوده است.

وی تعداد چاه‌های موجود در شهرستان بافق را 242 حلقه چاه برشمرد و گفت: از سوي آب منطقه اي در 82 حلقه چاه اقدام به نصب کنتور هوشمند شده است .

لازم بذكر است : استعلام از امور آب شهرستان براي هرگونه قرار داد کشاورزی ، ممنوعیت هرگونه ساخت وساز در حریم رودخانه ها، آموزش واطلاع رسانی دهیاران با حضور بخشداران در خصوص شناسایی بستر وحریم رودخانه ها از مهمترین مصوبات این جلسه بود

مدير عامل آب منطقه اي استان يزد ضمن تشریح طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی و روند کاهش نزولات جوی، جهت نجات سفره های آب زیرزمینی و حیات استان اجرای طرح خاموشي زمستانه چاه هاي كشاورزي شروع شده است .










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا