دکتر محمدرضا تابش
در تمام کشورهای دنیا، یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب وزرای علوم، برجستگی علمی آنهاست. در کابینه اعتدال نیز به تبع این اصل متعارف جهانی، انتخاب وزیر علوم با رعایت شایستگی علمی صورت گرفته است. به گواه بسیاری از استادان و متخصصان، دکتر رضا فرجی دانا از برجسته‌ترین دانشمندان و متخصصان صاحبنظر در حوزه برق هستند. به این اعتبار، حضور این استاد مبرز در وزارت علوم، مزیتی برای نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.
اگرچه این روزها مخالفان، مدعی توقف روند رشد علمی کشور پس از انتخاب دکتر فرجی دانا به عنوان وزیر علوم هستند اما همه شواهد حکایت از آن می‌کنند که نه‌تنها چنین نیست بلکه با تکیه بر کیفیت‌بخشی، این روند در دانشگاه‌ها تعمیق نیز یافته است.
 توجه به افزایش اختیارات دانشگاه‌ها و اعطای آزادی‌های آکادمیک، بیشترین کمک به رشد علمی است و همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است. در این دوره هر چند کوتاه، گام‌های بلندی در این مسیر برداشته شده است. تصمیمات و اقدامات فرجی دانا در دانشگاه‌ها برخلاف آنچه که مخالفان می‌گویند سیاسی نیست. این موضوع را در نحوه انتخاب رؤسا و سرپرستان دانشگاه‌ها می‌توان مشاهده کرد.
از مشخصه‌های منحصر به فرد وزیر علوم می‌توان به وفاداری او به برنامه‌های ارائه شده‌اش اشاره کرد. فرجی دانا در چارچوب برنامه‌ای عمل کرده که به خاطر آن از مجلس رأی اعتماد گرفته است که البته شاید این امر، خوشایند برخی افراد نباشد.
با وجود جفاهایی که در گذشته در حق دانشگاه‌ها شده بود، دوران وزارت فرجی دانا آرام‌ترین دوره دانشگاه‌ها بوده است. او کوشید محیط دانشگاه را بار دیگر به معیارهای علمی نزدیک کند اما برخی این اقدام وی را به سیاسی کاری تعبیر می‌کنند. حال آن‌که نظرخواهی از استادان برای اعمال تغییرات و انتخاب رؤسای دانشگاه جرم نیست. استادانی که از ده‌ها فیلتر گذشته‌اند تا فرزندان ما را تربیت کنند، قطعاً در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها محق هستند.
شاید افشای رانت‌های ناروایی که در سال‌های گذشته به برخی تعلق گرفته و آخرینش فهرست 3 هزار نفره بورسیه‌ها بدون طی موازین علمی و قانونی است، برای شماری چنان سخت آمده که کمر به استیضاح وزیر علوم بسته‌اند.
از این منظر باید گفت که بزرگترین ادعا‌ها در طرح استیضاح وزیر علوم اتفاقاً در زمره نقاط قوت عملکرد اوست. اصرار بر استقلال علمی دانشگاه‌ها، رعایت موازین علمی در سوابق تحصیلی و انتخاب همکاران برجسته علمی بدون ملاحظات سیاسی، نمی‌تواند ادله قابل قبولی برای استیضاح یک وزیر باشد. کارنامه فرجی دانا متضمن اقدامات ارزنده و قابل ستایشی است که افکار عمومی را به قضاوت میان مدعیات استیضاح‌کنندگان و عملکرد چند ماهه وزیر علوم خواهد نشاند.
چندی پیش آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد از سجایای اخلاقی و سوابق خانوادگی دکتر فرجی دانا در عرصه انقلاب و دینداری سخن گفت و خانواده وی را از معتمدان قم و افرادی موجه و مردم‌دار دانست. ایشان به همکلاس بودن آیت‌الله صادق لاریجانی با وزیر علوم اشاره کرد و استیضاح او را جفایی در حق دانشگاهیان و اصحاب فکر و اندیشه خواند.
البته ابتکار هیأت رئیسه و پادرمیانی رئیس محترم مجلس برای کنترل برخی تندروی‌ها در مجلس، سبب شد تا این استیضاح به تأخیر بیفتد، تصمیمی که انسجام میان نمایندگان اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و اصولگرایان منطقی را افزون می‌کند.
 این بار اول نیست که بزرگان و عقلای پارلمان در تحلیلی واقع‌بینانه و مبتنی بر مصالح عامه، تندروی‌های برخی نمایندگان را مهار می‌کنند. دست‌کم در یکی دو موقعیت دیگر نیز رئیس و نواب رئیس مجلس در مقابل و چه بسا مقابله با رفتارهای جناحی و سیاست‌زده در پارلمان ایستادگی کردند و ثابت نمودند که میان سران و متنفذین مجلس بر سر التزام به مشی میانه‌روی، واقع‌بینی و اعتدال، اجماع نسبی وجود دارد.
 اکنون گویا میان دولت یازدهم و مجلس نهم نوعی توافق نانوشته جاری است؛ توافقی که لازمه عبور از گردنه‌های دشواری مانند مذاکرات هسته‌ای و نیز شرایط سخت رکود و تورم را استقرار آرامش و همگرایی در نهادهای بالادستی نظام می‌داند. به تدبیر دکتر لاریجانی و همکارانش، استیضاح دکتر فرجی دانا یک ماه به تعویق افتاد. باید امیدوار بود که با منتفی شدن نهایی این طرح، علاوه بر تحکیم روابط دو قوه، فضای سیاسی، رسانه‌ای، علمی و دانشگاهی کشور به سوی آرامش و ثبات رهنمون شود

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان



 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا