علی سپهری اردکانی را کمتر کسی است که در اردکان و استان یزد نشناسد. او تنها مورخ اردکان و صاحب مجموعه ارزشمند تاریخ اردکان است. از سپهری اردکانی بیش از ۲۰ عنوان کتاب با موضوع تاریخ اردکان، تاریخ اسلام وانقلاب اسلامی ایران ، میراث فرهنگی، محیط زیست و همچنین مذهبی منتشر شده است اما چه در دولت اصولگرایان ( به دلیل پرهیز از حرف و حدیث ها و شایعات) و چه در دولت اصلاح طلبان( به سبب برخی تنگ نظری ها و دگم اندیشی های سیاسی و جناحی) از برگزاری همایش تجلیلی درخور نام و خدمات این مولف و مورخ اردکانی پرهیز شده است.

علی سپهری اردکانی به دلایل مختلف هیچ از عبدالعظیم پویا و سایر مولفان و برجستگان فرهنگی مناطق دیگر کشور و استان کم ندارد که از بسیاری جهات شاخص تر هم هست.

🔹وی از جمله مبارزین و مخالفین رژیم پهلوی در دوران پیش از انقلاب است که طعم تلخ زندان و محرومیت از تحصیل و محدودیت ها را چشیده و در روند شکل گیری انقلاب در اردکان نقشی موثر و کلیدی داشته است(تغییر نام خیابان های اصلی اردکان در ماه های منتهی به بهمن 57به ابتکار سپهری انجام شد)

🔹وی پس از گذشت سالیان سال همچنان یگانه مورخ اردکان است و هنوز هیچکدام از مولفان و میراث دوستان این دیار موفق به تالیف اثری وزین و شاخص در زمینه تاریخ اردکان نشده اند. که حتی کتابچه ای هم در حد و اندازه تاریخ اردکان منتشر نشده است.

🔹سپهری اردکانی از سالیان گذشته تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب با موضوعات مختلف تالیف و روانه بازار نشر نموده است. وی از این حیث نیز رقیبی ندارد.

🔹فعالیت های مستمر وی در حوزه محیط زیست و تشکیل انجمن دوستداران محیط زیست و یوزآسیایی نیز از جمله خدمات اوست.

🔹وی اولین موزه مردم شناسی اردکان را احداث و راه اندازی کرده است. این موزه یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری اردکان است و کمتر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی یافت می شود که به اردکان آمده باشد و از این موزه زیبا دیدن نکرده باشد.

🔹فکر می کنم یکی از این خدمات کافی بود تا مسئولان یک شهر برای تجلیل از این چهره برجسته تاریخ ،فرهنگ و ادبیات اردکان از یکدیگر پیشی بگیرند.
منصفانه اگر بنگریم یکی از ده ها دستاورد سپهری اردکانی کافیست تا همایشی در خور نام و خدمات ارزشمند وی در سه دهه اخیر برگزار شود و از این نویسنده و مورخ برجسته اردکانی تجلیل شایسته ای انجام شود.

🔹بنده بیش از سه سال است که ایشان را از نزدیک ملاقات نکرده ام و ارتباط صمیمانه ای هم با ایشان ندارم اما وقتی پوستر همایش تجلیل از جناب عبدالعظیم پویا را دیدم با خود اندیشیدم اردکان هم از این سنخ بزرگان و چهره های تاثیرگذار فرهنگی کم ندارد که به واسطه سیاست زدگی و سهل انگاری مسئولانش به فراموشی سپرده شده اند و با بی تفاوتی و بی چشم و رویی از کنارشان گذشته ایم.
و نمی دانیم این سستی ها و بی محلی ها چه فاجعه ای برای آیندگان این دیار در پی خواهد داشت. نسلی که بزرگان و پیشروانش را نشناسد لاجرم به سراب خواهد رسید.
باید فکری کرد. باید برای تجلیل از بزرگان شهرمان آستین همت بالا بزنیم. باید نگاه های سیاسی را به گوشه ای وانهاده و گوهرهایمان را دریابیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا